Apples egna tangentbord och mus eller Logitech ?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-22 20:24

Hej

Har en iMac G4 Globe och står inför köpet av nytt tangentbord och mus.
Givetvis funderar jag på Apples nya med Blåtand eftersom jag ändå måste köpa en USB-Blåtandsadapter. Men jag gillar inte direkt Apples mus med så få knappar (fast högerklicka kan man kanske ? )

Andra allternativet är LOGITECH CORDLESS DESKTOP S530 MAC USB/PS2
Ett vitt snyggt T-bord med mus. MEN ... finns knapparna för volym och cd-luckan på tangentbordet tro ? eller finns de andra special knapparna Apple har ??
Dessutom har detta inte Blåtand utan radio....

Någon som testat logitechs ocg Apples nya som nämns ovan?

Synpunkter tas gärna emot

Patrik

Jag har inte prövat något annat av de ovanstående förutom apples mightymouse. Funderar du på en sån så har jag ett tips: Pröva den före! Den är lite speciell, och lite väl dyr för att "pröva".

För övrigt så kan man klicka med både höger, vänster, scrollen och sidoknapparna (man "klämmer" på den).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 21:10

Apple tangentbordet knäcker allt på marknaden i fråga om känsla - utom nåt svindyrt keytronic som är "ännu" bättre men inte speciellt attraktivt...

Mus - jag vet inte jag gillar bägge sorterna, både den vita och den lite solkigare logitechen och intellimouse etc

/Tangen

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-22 22:24

Jag har ett Cherry tangentbord, mycket bra.

varför, VARFÖR finns inget ergonomiskt tangentbord från mac?
Sitter med ett trådlöst ergo. från logitech nu.

Ursprungligen av Noumenon:

varför, VARFÖR finns inget ergonomiskt tangentbord från mac?
Sitter med ett trådlöst ergo. från logitech nu.

Med en USB/ADB-adapter kan du ju köra med det här.

Ursprungligen av Björn Leander:

:eek:

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-23 07:23

Ja deras mindre bra mus gör att det lutar åt logitech´s prylar. Men jag skulle sakna ljus, volym och "DVD - lucks - stängning" knapparna på deras tangentbord dock

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-23 13:25

Jag har ett Apple blåtandstangentbord och den trådlösa musen från Apple.

Tangentbordet är bland det bästa jag använt. Musen däremot var inte värd sina pengar. Istället använder jag en sladdad Logitech mx518 och har mappat Exposé till de olika knapparna. Verkligen supersmidigt.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-02-24 08:55
Ursprungligen av d-bug:

Jag har ett Apple blåtandstangentbord och den trådlösa musen från Apple.

Tangentbordet är bland det bästa jag använt. Musen däremot var inte värd sina pengar. Istället använder jag en sladdad Logitech mx518 och har mappat Exposé till de olika knapparna. Verkligen supersmidigt.

Håller med helt. Tangentbordet är bra. Musen är värdelös. Tung och har ingen precision alls. Fungerar nästan att slösurfa med..

Ursprungligen av basic:

Ja deras mindre bra mus gör att det lutar åt logitech´s prylar. Men jag skulle sakna ljus, volym och "DVD - lucks - stängning" knapparna på deras tangentbord dock

Det går att lösa. Ladda ner det lilla programmet Ardiem, som dels lägger en meny för att mata ut och stänga i menyraden, och dels låter dig koppla valfri tangent till in/utmatning. (Själv har jag kopplat "Print Screen" och "Insert" på mitt tangentbord till de båda optiska enheterna jag har.)

Sedan går det att koppla script till tangenter för att höja och sänka volymen. Vad man i och för sig missar är det transparenta fönstret som visar hur volymen står, men i övrigt funkar det utmärkt. Säg till om du vill veta, så kan kan posta scripten som behövs och info om hur man gör.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 13:56
Ursprungligen av Björn Leander:

Jag har haft ett sånt, det var bara skit.

Ett sånt där var jag nära att köpa på tradera för ett tag sedan, men jag förlorade den. Hade varit kul att ha, samlare som man är

• Oregistrerad
  • 2006-02-23 00:39

Vad för mus som passar en är ju rätt personligt. Själv tycker kanske inte att möss ät apples starka sida. De 3 sämsta möss jag använt har alla varit apple.

Ursprungligen av varglarsen:

Vad för mus som passar en är ju rätt personligt. Själv tycker kanske inte att möss ät apples starka sida. De 3 sämsta möss jag använt har alla varit apple.

Optiska USB-möss med dålig sladd, kanske? Det är Pro Mouse kända akilleshäl.

Känslan i Apples nya tangentbord är hyfsad, men jag har dåliga erfarenheter av kvaliteten. Det blir lätt dubbelslag. Jag skriver detta på ett Extended Keyboard kopplat till min G5 med en iMate, det säger kanske något i alla fall. Jag gav helt enkelt upp på det nya tangentbordet och behövde något som fungerade.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-31 13:33

Fick hem Logitech presic. Förbannat nog fungerar det inte full ut för nya intelmacar. Jävla skit

• Oregistrerad
  • 2006-03-31 16:03

Matteus: uppdatering ska vara klar i början på april har det stått på Logitechs hemsida. Nu verkar det dock ändrat till "near future"

Är lite sugen på att hänga ett s530-kit på en mini. (ja jag vet, finns inga inteldrivisar än)
Dock undrar jag fortfarande om det finns volym/kringlaknappar på det. Dvs. är det ett "riktigt" appletangentbord?

• Oregistrerad
  • 2006-04-05 20:45
Ursprungligen av Mac Bettan:

Är lite sugen på att hänga ett s530-kit på en mini. (ja jag vet, finns inga inteldrivisar än)
Dock undrar jag fortfarande om det finns volym/kringlaknappar på det. Dvs. är det ett "riktigt" appletangentbord?

Ja det finns både volym, kringlor och äpplen samt eject på tangentbordet (förutom detta finns det en spotlight knapp och lite andra knappar till iphoto och itunes)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 10:07

Köp absolut inte Apples BT-grejer om du inte har inbyggd bluetooth.

Det fungerar fruktansvärt dåligt med BT-adaptrar. De tappar kontakten jätteofta, så man måste alltid ha ett trådbundet tangentbord eller mus i närheten som man tar fram för att installera om de trådlösa.
Har man inbyggd bluetooth, tenderar mus och tangentbord också att tappa kontakten ibland - och ibland upphör bluetooth-systemet att fungera totalt, så att man måste starta om datorn. Men det är mycket mer sällsynt än med BT-adapter.
Vet inte om detta är något som gäller alltid, men det är de erfarenheter jag har haft.

Jag har då använt BT-adapter med en Power Mac G4 MDD och inbyggd BT i en Mac mini G4, en PB 12" och en PB 15".

Sedan skulle jag över huvud taget inte rekommenderar en trådlös mus. En med kabel är både mycket lättare, samt har mycket bättre precision. I alla fall så länge vi talar om Bluetooth. Jag läste någonstans att Bluetooth är ett oexakt protokoll med hög latency (vet ej om det stämmer) och att det därför egentligen inte alls lämpar sig för möss.

Men Apples grejer i allmänhet är det inget fel på. Jag gillar deras tangentbord (speciellt den något äldre "Pro Keyboard") eftersom de är snygga, små och har varken mer eller mindre knappar än man behöver. Se bara till att skaffa USB-versionen. Jag är också en stor anhängare av Mighty Mouse - en bättre mus ergonomiskt och även funktionsmässigt sett, får man leta länge efter.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 10:52

Mighty Mouse har precis blivit utsedd till världens bästa mus i alla kategorier!

Av mig...:D

Som spelmus är den nästintill värdelös, annars så rockar den fett!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-06 20:39

Om du inte envisas med trådlös mus tycker jag du ska testa Razer Pro v1.6, det kom en färsk drivis förra måndagen till intelmacarna. Har jobbat med olika logitechmöss tidigare under åren men den här... måste vara bland det bästa som finns att uppbringa på marknaden just nu!!!

Köpte idag ett "Logitech® Cordless Desktop® S 530 Laser for Mac®" och är mycket nöjd... lite dyrt man ack så snyggt. Bättre än McAlleys Icekey som har för låga powerbookliknande tangenter. Trivs med hur tangenterna svarar och att det är mycket lägre och tunnare än Apples. Är däremot en aningen tveksam till att bokstäverna känns en aningen för små men det gör inte så mycket. Är klart nöjd med att det finns små knappar för Mail, Safari, iTunes, iPhoto och Spotlight. Det har även volymkontroll, hoppa mellan låtarna i iTunes. Knapp för skrolla upp/ned samt gå till föregående sida. Självfallet även för att ändra skärmens ljusstyrka, mata ut DVD och mute:a högtalarna. Det bästa är nästan att när de uppfällbara stödbenen är nedfällda så är tangentbordet nästan helt platt utmed skrivbordet... känns även bra när dom är uppfällda. Detta paket med tangentbord och mus är speciellt för Macintish, det är inte tänkt för PC. Designen är klart i klass med iMac & MiniMac och matchar dessa macar perfekt.

• Oregistrerad
  • 2006-04-21 14:06
Ursprungligen av Olle@mac:

Köpte idag ett "Logitech® Cordless Desktop® S 530 Laser for Mac®" och är mycket nöjd... lite dyrt man ack så snyggt. Bättre än McAlleys Icekey som har för låga powerbookliknande tangenter. Trivs med hur tangenterna svarar och att det är mycket lägre och tunnare än Apples. Är däremot en aningen tveksam till att bokstäverna känns en aningen för små men det gör inte så mycket. Är klart nöjd med att det finns små knappar för Mail, Safari, iTunes, iPhoto och Spotlight. Det har även volymkontroll, hoppa mellan låtarna i iTunes. Knapp för skrolla upp/ned samt gå till föregående sida. Självfallet även för att ändra skärmens ljusstyrka, mata ut DVD och mute:a högtalarna. Det bästa är nästan att när de uppfällbara stödbenen är nedfällda så är tangentbordet nästan helt platt utmed skrivbordet... känns även bra när dom är uppfällda. Detta paket med tangentbord och mus är speciellt för Macintish, det är inte tänkt för PC. Designen är klart i klass med iMac & MiniMac och matchar dessa macar perfekt.

Själv tycker jag det är lite väl "plastigt" känns inte precis kvalite när man lägger händerna på det.

Ursprungligen av T3kila:

Själv tycker jag det är lite väl "plastigt" känns inte precis kvalite när man lägger händerna på det.

Tur för Logitech att det finns de av oss som trivs bra med tangentbordet & musen

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-09 22:31

slår till med ett logitech. Kan köpa det beg. för 500 kr med kvitto o allt så .....

Tänk på att de än inte fungerar med Intel Maccar och drivisarna (vad jag iaf har upplevt) kan krångla till det. Men det skall inom kort komma nya drivrutiner dock. Men annars så känns den riktigt skön på att skriva med.

• Oregistrerad
  • 2006-04-19 23:42

och nu har Logitech släppt drivrutinerna så att det ska funka även på intel mac:arna.

• Oregistrerad
  • 2006-05-09 23:02

Ah, det kitet är kanon! Kort och gott.

Bevaka tråden