Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Event Set for February 28

Tråden skapades och har fått 176 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MP:

Dumma Apple har inte förstått att det är bättre att ha basreflexporten på bak eller undersidan

"Dumma" Apple kanske är smarta nog att inse att den kommer placeras på en byra eller bänk direkt mot en vägg och då är det definitivt bättre att ha basreflexportarna på framsidan...

Generellt sett så får man en naturligare och "snabbare" basåtergivning med basreflexporten på framsidan nackdelen är att blåsljud från porten kan höras , men med en bra design så kan man minimera blåsljudseffekten.

  • Medlem
  • 2006-02-28 23:20
Ursprungligen av Simon Templar:

"Dumma" Apple kanske är smarta nog att inse att den kommer placeras på en byra eller bänk direkt mot en vägg och då är det definitivt bättre att ha basreflexportarna på framsidan...

Generellt sett så får man en naturligare och "snabbare" basåtergivning med basreflexporten på framsidan nackdelen är att blåsljud från porten kan höras , men med en bra design så kan man minimera blåsljudseffekten.

Det är nog rätt att den ofta placeras i en bokhylla. Man kunde dock löst det genom att bygga upp den lite för att skapa utrymme under och montera basreflexen neråt.

Att ha porten framåt ger mer oljud än bara blåsljud. Även det ljud som högtalarelementen ger på baksidan om högtalarkonen kommer normalt ut genom basreflexporten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-28 19:55

jfd: kommer nog senare kanske. origamiproject kommer ju ändå bara vara en plastbit som visar blue screen of death var 5e minut

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-02-28 19:57
Ursprungligen av nr3:

jfd: kommer nog senare kanske. origamiproject kommer ju ändå bara vara en plastbit som visar blue screen of death var 5e minut

haha, är i och för sig sant. Skulle aldrig köpa ett Device som det stod Windows på ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 19:59

Grafikkortet på nya Minin är:"Intel GMA950 graphics processor with 64MB of DDR2 SDRAM shared with main memory"
line in/out och 4xUSB
http://www.apple.com/macmini/whatsinside.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 20:00
Ursprungligen av oskard:

Grafikkortet på nya Minin är:"Intel GMA950 graphics processor with 64MB of DDR2 SDRAM shared with main memory"
line in/out och 4xUSB
http://www.apple.com/macmini/whatsinside.html

http://www.apple.com/macmini/design.html står det 96mb, jag vet ju vilken av dem jag vill tro på

Intel GMA950, tror den stöder CoreImage och sånt blaffs som jag aldrig använt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-28 20:03

6395 respektive 8495 för minisarna.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-02-28 20:03

Jag tycker att mac minin har gått ifrån att ha varit en ingångsdator, den har bara ökat i pris.

Haha, kom på att det innan stod, på Mini sidan nåt i stil med:
"Unlike PC manufacturers that slap together Frankenstein machines, we at Apple have carefully picked out the best components"

Undra hur detta resonemanget kommer att utvecklas inom 3 år? *blir rädd*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 20:05

nya mac minin har 2st platser för ramminne.. mycket trevligt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-28 20:04

den har blivit en snygg ht(mac)pc istället

"Produkten jag gillar, priset jag avskyr"

8500 pistoler för nya Mini är liite väl saftigt tycker jag. Inte "billigaste Macen någonsin" om man köper 1.66:an längre, om jag inte minns helt fel kunde man få eMac för en mindre summa än vad den uppdaterade Minin säljs för.

Vart är "ögat" för IR-fjärren föresten? Ser inte det på några bilder, det borde ju vara på framsidan.

Ursprungligen av Sundevall:

Vart är "ögat" för IR-fjärren föresten? Ser inte det på några bilder, det borde ju vara på framsidan.

Antagligen gömd i LED lampan på framsidan eller så är den bakom tunn plats.

Ursprungligen av apple4ever:

Antagligen gömd i LED lampan på framsidan eller så är den bakom tunn plats.

Den står att finna alldeles strax till höger om CD-inkastet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-28 20:15

den sitter i kanten ingången till dvd-spelaren

  • Medlem
  • 2006-02-28 20:16

Vem fan köper den svinfula överprisade högtalar'n??

Ursprungligen av Giggs:

Vem fan köper den svinfula överprisade högtalar'n??

Jag tycker faktiskt den var ganska fin... på något bling-bling-hip-hop-man-look-at-me-I'm-loud-sätt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-28 20:35

Total besvikelse! Mac minin var ju kul, men det var ju ganska självklart att den skulle bli uppdaterad, men en högtalare och ett par nya fodral? Det finns redan för många av båda. varannan människa och han mormor gör iPod tillbehör just nu. Var är min iPod, iTablet och MacBook 12", 17"?! De kunde ju lika gärna ha gjort en "tyst" uppdatering på hemsidan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 20:20

Borde inte högtalaren heta iFi?

Ang. grafikkortet. Ett ATi Xpress 200 slår driten ur detta kortet.. http://www.xbitlabs.com/web/display/20050531021510.html

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-28 20:32
Ursprungligen av apple4ever:

Ang. grafikkortet. Ett ATi Xpress 200 slår driten ur detta kortet.. http://www.xbitlabs.com/web/display/20050531021510.html

Är det verkligen så viktigt vad det sitter för grafikkort i en Mac Mini? Det är väl ingen dator man ska spela spel på i vilket fall? Då ska man ju ha en hxxor-PC med neonljus och 11 vinande fläktar eller inbyggt akvarium med pump. Eller som jag, en Xbox kopplad till TV:n helt enkelt.

För CoreImage och acceleration av MacOS X duger ju GMA900 finfint, det är väl ändå det viktiga?

Ursprungligen av akesson:

Är det verkligen så viktigt vad det sitter för grafikkort i en Mac Mini?

Pungar man ut 8500 tycker jag det är självklart att man ska få med ett dugligt krafikkort. Jag kräver inte det bästa av det bästa. Jag har inte längre någon egentlig koll på grafikkort och vad de heter nu för tiden, men "förra" generationens prestanda borde de ge en för det priset.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-28 23:16
Ursprungligen av Sundevall:

Pungar man ut 8500 tycker jag det är självklart att man ska få med ett dugligt krafikkort. Jag kräver inte det bästa av det bästa. Jag har inte längre någon egentlig koll på grafikkort och vad de heter nu för tiden, men "förra" generationens prestanda borde de ge en för det priset.

Notera att du får ge 11.000 kronor för en Aopen-klon av Mac Mini med samma specar, men utan Mac OS X och iLife. I en sjukt ful liten plastlåda, med ett jättefult nätaggregat. Förstår inte vad du klagar på. Mac Mini är sjukt prisvärd jämfört med motsvarande PC-alternativ.

Det kostar mer med små datorer, och grafikkortet i Mac Mini Intel duger alldeles utmärkt till alla uppgifter en sån dator är tänkt att användas till. Det klarar CoreImage och alla spel utan de allra senaste 3D-spelen galant.

Tycker det är mycket bra att Apple använde utrymmet som en separat grafikkrets hade tagit upp till att ge den en extra minnesplats, helt rätt gjort.

Senast redigerat 2006-02-28 23:38
Ursprungligen av akesson:

Notera att du får ge 11.000 kronor för en Aopen-klon av Mac Mini med samma specar, men utan Mac OS X och iLife. I en sjukt ful liten plastlåda, med ett jättefult nätaggregat. Förstår inte vad du klagar på. Mac Mini är sjukt prisvärd jämfört med motsvarande PC-alternativ.

Att Aopen tydligen är inkompetenta nog att inte lyckas skapa en likvärdig Mac Mini-klon är ingen ursäkt för Apple att börja rationalisera bort features. Ingen här, allra minst jag, har sagt att Mac Mini ska vara utrustad som en PowerMac - det enda jag kräver är ett dugligt grafikkort. Eller det är för mycket att kräva om man droppar 8500 på en dator?

Den hårda sanningen är att Apple nu konkurrerar på samma vilkor som vilken PC-månglare som helst. De kan inte längre hänvisa till MHZ-myten, att Macar är speciella och lite bättre.
Jag skulle personligen aldrig köpa en dator som inte stödjer OS X fullt ut, men andra som står i valet och kvalet mellan en PC och en Mini lär garanterat ta och jämföra grafikkorten.

Till Apples "försvar" får man dock säga att kortet verkar vara väldigt väl lämpat för Home Theatre-uppgifter, avkodning av MPEG och liknande. Så det är väl så de resonerade när de byggde maskinen, jag önskar bara att de hade kunnat slänga i ett kort som inte suger på "vanliga" grafikuppgifter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 13:02

Vad kul för dig att du redan har testat den nya Minin "Sundevall"!
Eller har du det?
Men, jo, det måste du ju ha gjort eftersom du säger att grafikkortet inte orkar att köra OSX.

Inte säger väl man så innan man har provat något?

Ursprungligen av Kasaen:

Men, jo, det måste du ju ha gjort eftersom du säger att grafikkortet inte orkar att köra OSX.

Jag har aldrig påstått att den inte klarar av att köra OS X, det förutsätter jag givetvis. Du får nog ta och läsa om mina inlägg! Det jag säger är att jag vill ha ett grafikkort i burken som klarar av att driva moderna spel (IE: "dugligt" grafikkort). Inte high-end eller det bästa, men näst senaste generationens borde de kunna ha peta in.

Ursprungligen av Sundevall:

Jag har aldrig påstått att den inte klarar av att köra OS X, det förutsätter jag givetvis. Du får nog ta och läsa om mina inlägg! Det jag säger är att jag vill ha ett grafikkort i burken som klarar av att driva moderna spel (IE: "dugligt" grafikkort). Inte high-end eller det bästa, men näst senaste generationens borde de kunna ha peta in.

Ett Radeon Mobile X300 skulle t ex duga perfekt och kostar nog inte så värst många dollar mer för Apple att köpa in.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-01 15:33
Ursprungligen av Sundevall:

Att Aopen tydligen är inkompetenta nog att inte lyckas skapa en likvärdig Mac Mini-klon är ingen ursäkt för Apple att börja rationalisera bort features. Ingen här, allra minst jag, har sagt att Mac Mini ska vara utrustad som en PowerMac - det enda jag kräver är ett dugligt grafikkort. Eller det är för mycket att kräva om man droppar 8500 på en dator?

Den hårda sanningen är att Apple nu konkurrerar på samma vilkor som vilken PC-månglare som helst. De kan inte längre hänvisa till MHZ-myten, att Macar är speciella och lite bättre.
Jag skulle personligen aldrig köpa en dator som inte stödjer OS X fullt ut, men andra som står i valet och kvalet mellan en PC och en Mini lär garanterat ta och jämföra grafikkorten.
Till Apples "försvar" får man dock säga att kortet verkar vara väldigt väl lämpat för Home Theatre-uppgifter, avkodning av MPEG och liknande. Så det är väl så de resonerade när de byggde maskinen, jag önskar bara att de hade kunnat slänga i ett kort som inte suger på "vanliga" grafikuppgifter.

Jag kanske hårddrog det du skrev lite... Men skulle Apple verkligen släppa en dator som inte kan använda sig av OSX alla funktioner och effekter?

Visst skulle ett bättre grafikkort vara önskvärt, men någonstans måste man ju kompromissa när det gäller en liten och billig maskin.

Bevaka tråden