Vad får jag för att jag köpt Apple Care?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har Apple Care till min G5:a och har ringt Apple kanske två gånger på snart två år. Ingen gång har jag fått någon vidare hjälp, men senaste gången tar ändå priset.

Jag uppdaterade till 10.4.5 förra veckan och sedan satte jag datorn i vila. När jag sedan väcker den igen fryser datorn. Jag stänger av och startar om datorn och har då tappat en partision.

Jag ringer Apple idag och börjar förklara vad som har hänt. Jag får då frågan vad en partition är? Jag förklarar att det är när man delar en disk i två delar. Och får då till svar "jaha, som c: och d:" , var på jag svarar att det heter Macintosh HD1 och Macintosh HD2 eftersom det inte är en Windowsmaskin!!

Så min fråga till er som också har köpt Apple Care, vad har vi betalat för?

Senast redigerat 2006-02-22 11:20

He he he, du har betalat för skit.

Gick också på nitlotten en gång, men jag köpte den mest för den förlängda garantins skull. Fast det är också ganska onödigt eftersom vi bor i Sverige och täcks ganska bra av reklamationsrätten.

Du har lärt dig en läxa den hårda vägen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 19:23

AppleCare täcker väl i första hand hårdvarufel, inte om man trixat med annat. Det Berggren gjort är säkert mjukvarurelaterat.

Ursprungligen av Konrad:

AppleCare täcker väl i första hand hårdvarufel, inte om man trixat med annat. Det Berggren gjort är säkert mjukvarurelaterat.

Hur menar du?

Jag ifrågasätter kunskapen hos han som hjälpte mig och jobbar på Apple Care!! Och det är klart att de ska kunna svara på problem med OSX... eller har jag fel?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 19:52

Håller med ringer man till Apple och får svaret att jaha du menar som c: och d: så är det skit...
Hoppas det hänger en del folk från Apple här som kan ta åt sig av ris - och i paritet ALLT beröm ni/dom får för att OSX är så grymt bra, och era maskiner är så grymt bra och att er service ibland kan lämna lite att önska...

/Tangen

Förlåt att jag skrattar, men det hela påminner mig om hur det var när jag skulle börja hos Apple Care för några år sen. Av cirka 30 personer så var det jag och en till (tror jag) som kört Mac tidigare och flera var riktiga Windows-nissar (fråga mig inte varför de ville jobba för Apple). Med andra ord hade folk ingen vidare koll. Verkar inte ha blivit bättre direkt...

• Medlem
  • Lund
  • 2006-02-22 00:25

Katastrof säger jag bara. Har man blivit så sjukt kostnadmedveten att man tar in vad som helst på Apples support? Det är ju skrämmande.......börja svänga sig med windowsterminologi och inte veta vad en partition är. Verkar som fler och fler företag outsourcar sin supportverksamet till pengahungriga callcenters. Dessa i sin tur vill bara ha billig arbetskraft utan erfarenhet som de till så låg penning som möjligt kan tjäna pengar på.

Sorgligt är ordet

Apples service verkar direkt sorglig, ta bara en sådan sak som att de bara erbjuder 3 månaders gratis telefonsupport. Hos Dell har jag fått telefonsupport på 6-7 år gamla maskiner utan problem. Med lite lirkande och 2 telefonsamtal fixade jag hos IBM reservdelar till en lika gammal bärbar utan kostnad, inte ens frakt behövde jag betala.. :-]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 19:42

Problemet med Apples service är väl att det är få som vill sticka till Irland och jobba. Lönen ska heller inte vara någon höjdare vad jag har hört.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-23 10:03
Ursprungligen av mrjean:

Problemet med Apples service är väl att det är få som vill sticka till Irland och jobba. Lönen ska heller inte vara någon höjdare vad jag har hört.

Irland är inte känd för sina höga löner vad det gäller lågstatusjobb...

Även jag har köpt till AppleCare till min nya iMac och börjar känna mig lite lurad redan innan jag fått datorn den gäller för

• Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-02-23 10:29
Ursprungligen av iggy:

Irland är inte känd för sina höga löner vad det gäller lågstatusjobb...

Även jag har köpt till AppleCare till min nya iMac och börjar känna mig lite lurad redan innan jag fått datorn den gäller för

Jag anser inte att du behöver ångra dig. Trots kritiken ovan så har jag enbart goda erfarenheter av supporten! Har aldrig ångrat en minut att jag tecknat mina AppelCare...

>Problemet med Apples service är väl att det är få som vill sticka till Irland och jobba. Lönen ska >heller inte vara någon höjdare vad jag har hört.

Lönen är låg men skatten är obefintlig så det brukar gå jämt upp jfr. med att jobba hemma. Skatta får man först vid en årsinkomst på €10000 eller högre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 18:02
Ursprungligen av Hakro807:

>Problemet med Apples service är väl att det är få som vill sticka till Irland och jobba. Lönen ska >heller inte vara någon höjdare vad jag har hört.

Lönen är låg men skatten är obefintlig så det brukar gå jämt upp jfr. med att jobba hemma. Skatta får man först vid en årsinkomst på €10000 eller högre.

Va? Stämmer det verkligen? Hur är det för företag osv?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-27 11:02
Ursprungligen av Toffelmannen:

Va? Stämmer det verkligen? Hur är det för företag osv?

Jag har för mig att bolagsskatten är den lägsta i hela EU.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-25 20:43

Har pratat med en som jobbat på Apple Supporten på Irland och enligt han får man mer pengar kvar i plånboken efter de fasta avgifterna i Stockholm än i Cork (och staden Cork är ändå billigare att leva i än dyra Dublin). Detta om man jobbar med ett likvärdigt jobb vill säga.

Så, inte så konstigt att duktiga personer inte vill jobba på Irland. Tyvärr är det väl pengarna som spelar roll för Apple. Support vill de flesta kunder bara betala för när något händer, annars vill man ha så billiga produkter som möjligt.

Ursprungligen av mrjean:

Har pratat med en som jobbat på Apple Supporten på Irland och enligt han får man mer pengar kvar i plånboken efter de fasta avgifterna i Stockholm än i Cork (och staden Cork är ändå billigare att leva i än dyra Dublin). Detta om man jobbar med ett likvärdigt jobb vill säga.

Så, inte så konstigt att duktiga personer inte vill jobba på Irland. Tyvärr är det väl pengarna som spelar roll för Apple. Support vill de flesta kunder bara betala för när något händer, annars vill man ha så billiga produkter som möjligt.

trycket på lägenheter från alla utlänningar pga alla företag som har supportcenter på Irland gör att priserna på boende är absurt.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-19 14:47

Dvs skattefritt upp till 92.000kr... eller är det så att om man kommer över den summan så får man skatta för hela beloppet? isf är det ju värdelöst... man tjänar ju mer än 92.000kr på nästan vilket jobb som helst på ett år... tom om man jobbar halvtid (20h i veckan).

• Oregistrerad
  • 2006-03-06 00:24

Om jag ny köper. En macbook pro utan applecare. Kan jag då köpa applecare snare?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-06 07:55
Ursprungligen av cassius:

Om jag ny köper. En macbook pro utan applecare. Kan jag då köpa applecare snare?

Ja då. Den varar i tre år efter inköpsdatumet av datorn. Så köper du AppleCare efter ett år så får du det under 2 år men du betalar samma pris för det som om du köpt det från början.

Du måste köpa Apple care innan det har gått ett år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 08:59

Om du har pengarna så är det bäst att köpa Apple Care på direkten (eller inom 90 dagar iaf) eftersom det ingår telefonsupport hos Apple. Utan Apple Care är det 90 dagars telefonsupport (och ett års garanti på datorn) men med Apple Care blir det både 3 års garanti och 3 års telefonsupport.

• Oregistrerad
  • 2006-03-07 19:44

Billigare att använda hem försäkringen.
Har gjort det ett par gånger fungerar perfekt.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Billigare att använda hem försäkringen.
Har gjort det ett par gånger fungerar perfekt.

B.D

Telefonsupport för min mac via hemförsäkringen. Tror inte mitt försäkringsbolag erbjuder det.

Måste väll bli biligare att köpa APP än att få en ökad premie?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-03-09 12:14
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Måste väll bli billigare att köpa APP än att få en ökad premie?

Själv betraktar jag AppleCare mest som en hårdvaruförsäkring, support har jag inte behövt sedan jag var nybliven switcher, då inom de 90 dagarna. Jag är konsument och är inte beroende av min dator. Jag kan och har råd att snika.

Min allriskförsäkring kostar mig inget extra, den vill jag ha ändå.
Nu vet jag inte riktigt vad min allrisk kostar, eftersom den ingår i ett försäkringspaket. Jag kan tänka mig ett par hundralapper per år, då omfattar den ju också mycket mer än min dator.

AppleCare för min ibook skulle ha kostat 2995 för tre år.
Självrisken på försäkringen är 1500 kr.

Förutom krånglet har jag alltså råd med två dyra haverier efter garantitiden innan AppleCare betalar sig, om jag ens behöver betala någon självrisk alls. Kan jag utnyttja min rätt som konsument är reparationen gratis. Mitt skydd som konsument och AppleCare tycks vara överlappande.

I slutändan, tid är pengar. Hur mycket kostar det dig att stå utan dator? Går det fort för dig att komma upp till 2995 kr? Min snikmodell tar mer tid, ca en vecka extra per skadetillfälle med all administration.

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 22:25

Menade om något går sönder.
Fick bra betalt för min iMac o Powerbook.
Support behöver man inte när man kör mac.

B.D

• Oregistrerad
  • 2006-09-02 18:49

Varje gång jag ringt Apples support har de visat sig fullkomligt inkompetenta. De har oftast ingen aning om vad det är de pratar om och jag fårstår dig Berggren. Jag ringde Apple då det uppstod problem med högra fläkten på min MacBook Pro. Den hade plötsligt fått för sig att den skulle låta som en hårtork även när datorn inte hade några program igång. Killen på Apple frågade mig genast om jag hade satt i nåt extra ram-minne i datorn. Hallå?(!) Nej, det hade jag inte gjort och förresten var det väl fläkten vi pratade om?
Vidare så hade jag även problem med batteriet. Datorn dog helt utan förvarning efter ungefär 10 min på batteriet trots att det var fulladdat. Körde man med strömsladden i så dog den dock inte. Jag frågade vad felet kunde vara. Fick som svar: "Har du provat att resetta pram:en?" Vilka människor är det som jobbar på Apples support egentligen? Supporten på InLife kollade upp serienumret på batteriet och konstaterade att det var ett sånt batteri som Apple återkallat pga fabrikationsfel. När inte ens Apple själva kan komma till en sådan slutsats börjar man ju undra...

jobbar alla som sitter på apple support i Cork finns det inga som sitter i Sverige?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-30 15:28

AppleCare telefonsupport sitter numera i Stockholm centrum.

ok

• Oregistrerad
  • 2010-01-31 01:47

2nd line supporten är dock rätt kunnig. Tyvärr brukar det ta rejält med tid innan man når fram dit och sist fick jag prata med en snubbe som hade sjukt oproffsigt språk typ. "okej mannen, häng kvar ska jag kolla om min boss har gittat än". Vad ska man säga?

Bevaka tråden