Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 30D!!!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-02-21 22:45

Jag är, jämfört med manuell fokus, ovan vid autofokus. Jag köpte aldrig en autofokuskamera innan digital, och gillar det inte heller. Med 350D:s yttepyttelilla sökare, har man dock inget val. Dessutom är nya autofokusobjektiv ofta rätt svåra att fokusera manuellt.

Vid manuell fokus fick jag 100% bilder i fokus, jämfört med typ 80% nu. En sak som irriterar mig med Canon är att om man håller kameran helt still och mäter fokus två gånger, så får man två olika resultat. Den justerar oavsett om den redan har "låst fokus". Det kan bara betyda att det är ren tur om fokus hamnar *exakt* rätt.

Jag tar väldigt lite actionbilder och har installerat en prismasökare, men måste trots det kolla på skärmen för att veta om bilden jag just tagit var fokuserad rätt. Det är lite jobbigt, och jag tycker inte att ett fungerande autofokus borde vara något förbehållet proffskamerorna (1D). Det känns som en basfunktion, eftersom man knappt kan fokusera manuellt alls. Med en bländare på 1,4 räcker det att man hamnar två millimeter fel.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-02-22 13:23
Ursprungligen av stfm:

Jag är, jämfört med manuell fokus, ovan vid autofokus. Jag köpte aldrig en autofokuskamera innan digital, och gillar det inte heller. Med 350D:s yttepyttelilla sökare, har man dock inget val. Dessutom är nya autofokusobjektiv ofta rätt svåra att fokusera manuellt.

Vid manuell fokus fick jag 100% bilder i fokus, jämfört med typ 80% nu. En sak som irriterar mig med Canon är att om man håller kameran helt still och mäter fokus två gånger, så får man två olika resultat. Den justerar oavsett om den redan har "låst fokus". Det kan bara betyda att det är ren tur om fokus hamnar *exakt* rätt.

Jag tar väldigt lite actionbilder och har installerat en prismasökare, men måste trots det kolla på skärmen för att veta om bilden jag just tagit var fokuserad rätt. Det är lite jobbigt, och jag tycker inte att ett fungerande autofokus borde vara något förbehållet proffskamerorna (1D). Det känns som en basfunktion, eftersom man knappt kan fokusera manuellt alls. Med en bländare på 1,4 räcker det att man hamnar två millimeter fel.

Jag förstår vad du menar, ordet är mikroprisma på mattskivan, små prismor som "flimrar" när det inte är rätt fokuserat. Alternativet är snittbild där en rak linje blir bruten när det är felfokuserat. Det är på det senare sättet som jag tror autofokussystemet fungerar, det fokuserar optiken till att detekterade kanter sammanfaller. Prova att försöka fokusera mot en slät yta så skall du se hur kameran blir galen.

Jag tycker att jag märker att min 350D är mycket sämre på att fokusera än mina EOS5 och 50, varför vet jag inte. De "analoga" kamerorna är rappa och distinkta i fokuseringen medan 350D:n ofta tappar fattningen. Jag har ingen erfarenhet av andra digitala EOS.er och kan därför inte uttala mig om dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 23:22

På mina DSLR Canonkameror är det prismasökare inbyggt från början, tror att det är dyrt och svårt att få en utan.

  • Medlem
  • 2006-02-21 23:24
Ursprungligen av Konrad:

På mina DSLR Canonkameror är det prismasökare inbyggt från början, tror att det är dyrt och svårt att få en utan.

Mmm... jag menar "split-prism"-sökare. Har ingen aning om vad det kan heta på svenska. Rangefinder skulle iofs inte var helt fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 23:30

Rangefinder är den sökartyp som man har t ex på Leicas M-modeller.

  • Medlem
  • 2006-02-21 23:45
Ursprungligen av Konrad:

Rangefinder är den sökartyp som man har t ex på Leicas M-modeller.

Jag har faktiskt haft en M6, men optiken var inte i särskilt bra skick (och det är den som kostar).

Jag har bytt mattskivan i min Canon, till en med fokushjälpmedel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 23:56

Det hade nog lönat sig att serva Leica-gluggarna.
De är ofta värda sin vikt i guld, nästan i alla fall.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-02-22 12:39

Om du menar knappen längst ner på bakstycket så tror jag att den stänger av inställningshjulet strax ovan till höger. Så är det på mina EOS5 och 50 i alla fall. Till/från för hela kameran sitter nog någon annan stans

EDIT: Nu läste jag de andra svaren, det verkar som om det i alla fall är av och på knappen (till skilnad från de vanliga SLR:erna.) Mim 350 D har ju inget hjul.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-22 13:33

På Canons digitala EOS-modeller är det bäst att låsa fokuseringspunkten till den i mitten, annars blir det lätt som stfm skriver. Jag har alltid haft det så och det fungerar mycket bra om man har ställt in så att fokus låser vid en halv avtryckarnedtryckning.

CyberPhoto har lagt upp info och svenskt pris på sin webbsida (frågan är dock om de bara gissar c:a pris eller har korrekta uppgifter redan)
I alla fall:

Canon EOS 30D hus
Pris exkl moms: 10300 SEK
Pris inkl moms: 12875 SEK

CyberPhoto - Canon EOS 30D

Bevaka tråden