Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

N70 vs. 6280

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-16 16:41

Har idag en 6280, knappt använd. Har fått erbjudande om att byta till N70... funderar men vet ej.

VAD TYCKER NI ANDRA?

Skillnader mellan dessa två ur mac-synpunkt?
Phonedirector löser ju kalender problem etc...

I övrigt, fördelar nackdelar gällande extraprogram osv?

tack på förhand,
G.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-16 20:31

Det tycker jag absolut att du ska göra. N70 har ju Symbian = oänligt med möjligheter.

Får du byta den kostnadsfritt? Välj då N70!

Visserligen har 6280 bättre skärm och ett snyggare gränssnitt. Utöver det så är N70 seg i menyerna och batteriet drar ut relativt fort.

Vill du ha en utbyggar telefon så välj N70, annars så behåller den smutta 6280:n

//Martin

Ursprungligen av xtimmyx:

Det tycker jag absolut att du ska göra. N70 har ju Symbian = oänligt med möjligheter.

Va? 6280 har väl också Symbian men s40 och N70 har s60. Jag tycker att 6280 är snyggare och ger ett mer gediget kvalitetsintryck. Jag har själv 6680 och tycker s60 är toppen och gillar större mobiler med mer funktionalitet, så jag skulle nog också välja N70.

Daniel

  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 08:36
Ursprungligen av mdlarsson:

Va? 6280 har väl också Symbian men s40 och N70 har s60.

s40 är INTE Symbian utan använder Nokias egna OS. Program som kan köras är alla j2ME/java-program.

De UI som finns för Symbian är s60 (tidigare series 60), series 80 (9500, 9300 och 9300i) och det något tveksamma series 90 (7710 enda telefon, kommer troligen inte att fortsätta användas)
Det UI som SonyEricsson använder "ovanpå" Symbian heter UIQ2

Snart kommer dessutom UIQ3 och s60 version 3 som läggs ovanpå Symbian 9.

Härligt, va?

Jag har en N70, klart nöjd med den. Finns mycket nyttig programvara för den, samt syncar med Powerbooken klockrent. SallingClicker fungerar också.

Har du några frågor så är det bara att ställa dem..

Jag äger bägge telefonerna själv och måste säga att jag föredrar 6280. Visst N70 med Symbian är mycket trevligt om du använder telefonen för att läsa word/excel-dokument osv, och N70 har en lite mer exklusiv feel i materialval etc.

N70 blir seg i menyerna när du fyllt telefonen med din kontaktbok, lite bilder osv. Säg att du vill skriva ett nytt sms, från första knapptryckningen tills dess att du är inne och skriver ditt sms tar ca 10 sekunder med n70, 6280 är mycket snabbare på alla sätt, men också mycket enklare.

För att använda en N70 effektivt måste man lära sig vissa saker:

1. Alla funktioner är i själva verket program som startas precis som i Macen.

2. N70 har preemptive multitasking som Mac OS X och därför behöver man inte stänga av programmen utan Meddelanden och Galleri startar man och har sedan öppet. Man växlar enkelt mellan dem med Aktivitetshanteraren (jämför med dockan s.a.s).

Ser ingen anledning att ta en 6280 framför en N70 eftersom man har en annan viktig finess med den sistnämnda: det går utmärkt att ersätta ett inbyggt program för specifik funktion med ett man trivs bättre med. T.ex alternativ mediaspelare, e-postprogram etc.

N70 ger mer eller mindre datormöjligheter och det är mycket trevligt att ha. Menyn kan anpassas som man vill ha den med egna programgrupper etc.

Helt rätt i allt du skriver. Men den är fortfarande en väldigt långsam telefon.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-02 17:24

Vill bara tillägga att du för att skifta mellan program håller in menyknappen.

På vilket sätt är den långsam? Har en N70 i närheten och en N90, båda funkar bra och jag förstår inte riktigt vad som går trögt. Enda gången det tar lite tid är då man dragit igång nallen, när det är gjort fungerar den smidigt.

Skulle inte kunna tänka mig ett begränsat operativsystem igen. Även om vissa moment går snabbare eftersom det då handlar om menyval och inte programstarter.

En N70 kan på ett elegant sätt integreras med dokument i datorn (PDF, Word etc) vilket inte direkt fungerar på en 6280 eller andra liknande modeller.

Jag är väl medveten hur Symbian och S60 fungerar

Det är inte så mycket att orda om. Alla tester kommer fram till samma slutsats, Nokia N70 är en grym telefon med väldigt mycket funktioner. Den är dock väldigt långsam. Som typexemplet att skicka ett SMS eller ladda en tung telefonbok. Jag jobbar med mobiltelefoner, testade N70 2 månader innan release, och det ÄR en telefon som har vissa brister. Det är en upphottad 6680, men Nokia har fortfarande inte riktigt lyckats få fram ett snabbt GUI. Det stämmer fint att man kan ladda ner diverse task managers och bestämma själv vilka apps man vill köra, men det går fortfarande inte att komma ifrån att luren är långsam. En vanlig telefonanvändare som är van att använda säg en Ericsson K700 eller annan standardmobil kommer bli förvånad över hur trögt det går just i det vanliga ring/sms:andet...

Nokia N80 känns lovande, och N92 även om den känns lite clumsy i handen....

Ett väldigt bra argument för att byta 6280 rakt mot N70 är ju att N70 är betydligt dyrare medan 6280 är väldigt billig när man tecknar med 3abonnemangen pga de stora volymerna och exklusivitetsavtalet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-03 13:57

Jag har aldrig testat att knappa på en N70 som är igång. Bara testtryckt lite i en butik då den inte var igång.
Viserligen satt det en stor larmgrej på baksidan så jag inte riktigt kunde hålla den som jag ville, men det verkade väldigt svårt att pricka rätt på den lilla lilla tangentsatsen.. Å jag har inga stora/breda fingrar.

Stämmer också, 6280 är betydligt mer lättnavigerad, både hårdvarumässgt och gui.

1
Bevaka tråden