G4:a med startproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här är läget just nu.

Jag har en Quicksilver 867Mhz G4

Jag har bytt det lilla batteriet, resettat Cuda/PMU knappen, rensat Pram och kilat mig i huvudet ett antal gånger.

När strömaggregatet är kallt, när jag haft ur nätsladden en bra stund, så startar Macen utan problem. När datorn slår av till vila, då när man ska hämta en kopp kaffe och träffar någon på vägen att slänga några ord med, så stänger den av helt efter en stund och allt osparat går förlorat. Då får jag trycka många gånger på startknappen innan den hoppar i gång igen. Lampan lyser någon sekund, den försöker tappert att köra igång men sen så tystnar allting. Till saken hör också att, som jag har kunnat lyssnat mig till, så tickar strömaggregatet när datorn är avstängd med cirka 5 sek mellanrum, när nätsladden sitter i givetvis. När datorn väl är igång och jag sitter och jobbar så går den som en klocka.

Visst tror ni som jag nu, att strömaggregatet är trasigt? Eller?

Ringde mitt lokala servicekontor för att beställa ett nätaggregat och för att byta själv men då får jag ingen garanti på aggregatet. Vaffö då da? OK, jag får stå mitt kast om det nu inte skulle vara strömaggregatet som det är fel på. Men varför måste man betala dyra pengar till servicekontoret bara för att öppna burken och byta till ett nytt när det finns utförligt beskrivet på apple hur man ska göra? Prylen i sig borde jag väl få garanti på ändå.

I alla fall innan jag går vidare och beställer ett aggregat. Kan det vara något annat som strular som jag ska testa först? Och kan man få tag i en strömaggregat ute på nätet eller måste jag ta kontakt igen med dessa icke service mindade som skrattar en i örat genom luren som jag har i min närhet när det gäller macen. Jag har i förtvivlan skummat av nätet i jakt på ett nätaggregat men inte hittat någon som vill sälja ett till mig.

Skriv några kloka ord så jag får fortsätta och trotsa mitt närmaste serviceställe. (Som jag givetvis skulle anlita om jag verkligen behövde det).

Senast redigerat 2006-02-24 10:32

Jag har nog tyvärr inga tips att komma med, men för att underlätta för dem som kanske kan hjälpa, så är det nog bra om du skriver vad det är för typ av dator. Det kan ju vara ett känt och vanligt fel för en viss dator-modell.

Du skriver bara "G4:a", och det kan ju vara antingen iBook, PowerBook, iMac, Mini, Cube eller PowerMac. Jag förmodar att det är en PowerMac, men vilken modell?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-02-16 20:06

Gå in här:
http://homepage.mac.com/hnilsson/FileSharing1.html
och ladda ner filen "powermac_g4.pdf".

Denna fil kan ge hjälp.

Tänk att det finns så bra info att få tag i via nätet. Nu ska jag läsa och se om jag får någon reda i problemet. Tack henil!

Ledsen att jag inte skrev vad det var för modell men jag har lagt till det nu.

1
Bevaka tråden