Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja språk i Cocoa applikation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man kan tvinga sin cocoa applikation att automatisk använda ett speciellt språk? Jag vill tex. Kunna välja Engelska för mitt program fast jag har svenska inställt som standard i mitt system.

Det enda jag vet är att man kan kontroll-klicka på programmet. Därefter gå till Contents > Resources och ta bort det svenska språkstödet. sv.lproj eller swedish.lproj heter det oftast.

Tack för tipset.

Jag var kanske lite otydlig. Det är ett eget program jag själv gjort. Behöver alltså någon klass som kan ta hand om det här till mig.

Ursprungligen av johan_a:

Tack för tipset.

Jag var kanske lite otydlig. Det är ett eget program jag själv gjort. Behöver alltså någon klass som kan ta hand om det här till mig.

När du kör igång ett program väljer Mac OS det språk som passar bäst bland de som finns i programmets bundle. I mappen Resources hittar du mappar som innehåller det som är specifikt för de olika språken, mapparna heter exempelvis sv.proj/ eller English.proj/. Detta sker automatiskt, det som ligger på dig som programmerare är bara att skapa dessa mappar och dess innehåll.

För att tvinga ditt program att använda engelska, ta bort alla andra språk ur projektet.

Jag antar du menar att temporärt testa att köra ditt program med en annan localization för att se att allt ser rätt ut. Du kan använda den globala defaultsnyckeln "AppleLanguages" för att ställa in språket. Den kan man sätta via kommandoraden eller applikationens argument i Xcode.

Kolla under "Build and Test" på den här URL:en:

http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/NSPersistentDocumentTutorial/06_CustomisingErrors/chapter_7_section_2.html

Har kanske inte riktigt med saken att göra i övrigt, men hittade ingen bättre dokumention än det där.

Senast redigerat 2006-02-16 14:54
Ursprungligen av morris:

Jag antar du menar att temporärt testa att köra ditt program med en annan localization för att se att allt ser rätt åt.

Om det är detta man vill göra så kan man också välja Visa info.. på programmet och klicka bort alla språk utom det man vill köra.

1
Bevaka tråden