Vad göra: inte hemma när TNT kom?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha, det här var surt. Enligt Apple Store, när man kan gå in och kolla status stod det att min iPod den 10:e hade kommit till Örebro och var redo för utskick. Tog referensnumret och kollade vidare på TNT: s site. Det här fick jag ut:

kl 11.00 idag: "Not home on delivery attempt to residential adress" alltså. Jag antar att det betyder att de varit här och ingen varit hemma (föräldrar på jobbet, jag i skolan). Hittar ingen info på deras site var paketet är nu, var de skickar det istället eller hur jag ska kontakta dem.

Vad ska jag göra? Skulle bli väldigt, väldigt glad om någon vet var jag ska vända mig (ännu bättre om jag kunde få ut den redan idag).

Vet att det är oartigt att skriva, men snabba svar uppskattas varmt!

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 17:23

Den första gången TNT skulle komma till mig, så hade jag turen att chauffören som kör i mina trakter ringde och frågade om jag var hemma. Så nu har jag hans nummer och de senaste 2 gångerna som det har varit leverans så har jag ringt och bestämt tid...

Mitt tips är att ta och slå en signal till TNT och höra. Det skadar nog aldrig. Eftersom du inte bor mitt i småland så är det nog inte "min" chaufför som kör ut, men ring till TNT så vet dom säkert mer om ditt paket...

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 17:25

Ring TNT och be dom leverera imorgon på en tid när du är där?

Ursprungligen av priscilla:

Ring TNT och be dom leverera imorgon på en tid när du är där?

Tänk! hade dom haft datorer och it-system på hos dom här logistikjättarna så hade dom kunnat per automatik skicka ut ett mail dagen innan dom tänkt leverera. Då hade man kunnat svara direkt med ett litet formulär och säga när man har möjlighet att ta emot ett kolli.
Själv låste jag upp mig fram till tidig eftermiddag idag för att inte missa en leverans.

Det bästa är nog att ange jobbet som leveransadress om man kan. Då brukar det ju alltid finnas någon som kan ta emot paketet. Det är märkligt hur de kan tro att vanligt folk är hemma eller ska ta hela dagen ledigt bara för att man väntar på paket.

Ja, håller med. Fy fan vilket äckligt företag. Supporttjejen var däremot jättetrevlig. Det slutade med att jag skulle skriva någon fullmakt (?) om att åkeriet (som ligger i Borlänge och som TNT lämnat över paketet till) får rätt till att leverera paketet i postlådan eller vid carporten. Som jag ska skriva under. Hon undrade om jag kunde faxa det, men jag har ingen fax här hemma.

Räcker det med att jag helt enkelt lägger ut två underskrivna fullmakter vid min carport och i min postlåda? Hon var något luddig. Jag känner mig något förvirrad

• Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-02-13 18:58
Ursprungligen av disposable:

Ja, håller med. Fy fan vilket äckligt företag. Supporttjejen var däremot jättetrevlig. Det slutade med att jag skulle skriva någon fullmakt (?) om att åkeriet (som ligger i Borlänge och som TNT lämnat över paketet till) får rätt till att leverera paketet i postlådan eller vid carporten. Som jag ska skriva under. Hon undrade om jag kunde faxa det, men jag har ingen fax här hemma.

Räcker det med att jag helt enkelt lägger ut två underskrivna fullmakter vid min carport och i min postlåda? Hon var något luddig. Jag känner mig något förvirrad

Jadå, det funkar utmärkt! Jag har t o m satt fullmakten på dörren (med då bor jag också på en avskild gata).

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 08:57
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det bästa är nog att ange jobbet som leveransadress om man kan. Då brukar det ju alltid finnas någon som kan ta emot paketet. Det är märkligt hur de kan tro att vanligt folk är hemma eller ska ta hela dagen ledigt bara för att man väntar på paket.

När jag registrerade mig på Apple stod det faktiskt att leveranser kommer på dan, så det kan vara bra ange adress till jobbet. Minns inte exakt formulering, men ändå

Skulle jag inte skrivit under med tanke på prylens värde.

Ursprungligen av Kristofer:

Skulle jag inte skrivit under med tanke på prylens värde.

Bor man i ett lugnt villaområde är det inga problem.

>>UPDATE: Åkeriföretaget var riktigt trevliga - de kom med iPoden idag kl sex! Borlänge ligger ungefär 40 minuter härifrån, vad jag tyckte mig skymta var en gul (vanlig) skåpbil från Posten. Riktigt, riktigt schyst och jag är hur nöjd som helst.

iPod nano är sexig!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-14 10:41
Ursprungligen av disposable:

Bor man i ett lugnt villaområde är det inga problem.

>>UPDATE: Åkeriföretaget var riktigt trevliga - de kom med iPoden idag kl sex! Borlänge ligger ungefär 40 minuter härifrån, vad jag tyckte mig skymta var en gul (vanlig) skåpbil från Posten. Riktigt, riktigt schyst och jag är hur nöjd som helst.

iPod nano är sexig!

Mycket möjligt, på de flesta orter (förutom storstäder) så är det samma poståkeri som kör ut postens paket som fixar TNTs

Jag hade problem med UPS en gång. Tre gånger hade de varit hos mig klockan 13 på dagen utan att varken lämna ett meddelande eller göra något annat. Jag fick reda på detta av en slump då jag ringde Apple och undrade var mitt paket var. Efter ett samtal med UPS förklarade jag att de antingen kunde fortsätta komma klockan 13 varje dag i två veckors tid innan jag skulle kunna vara hemma, eller att jag samma dag åkte till UPS-centralen och hämtade det. Både jag och de föredrog det senare.

Väl på centralen blev jag dock lite fundersam då de inte krävde legitimation. Det räckte med att jag sa vad jag hette och skrev på en fraktsedel så var paketet mitt.

Nej, man börjar tycka att "post i butik" är lyx. Apple Store vänder sig väl till vanliga konsumenter också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-21 15:53
Ursprungligen av tobias_tott:

Nej, man börjar tycka att "post i butik" är lyx. Apple Store vänder sig väl till vanliga konsumenter också.

Helt klart. Apple och alla andra postorderföretag borde skicka med Posten, då kan man hämta när man vill i affären som har öppet även kvällstid. För övrigt måste det vara bra mycket billigare och miljövänligare än att ha en massa budfirmor som dräller runt och bara kan leverera varannat paket.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-17 08:16

Ett tips: Har ni missat en TNT-leverans och vill ha paketet samma dag; ring TNT och fråga var paketet ligger (ofta hos en speditionfirma i "närheten", i alla fall i de större städerna). Personligen har jag ringt till speditionsfirman och hämtat paketet själv. Detta kan vara bekvämt om man vill slippa vara hemma under exempelvis 9-12 (och självklart kommer de alltid kl. 12.15)

• Oregistrerad
  • 2006-02-22 20:04

Lite off topic men....

Jag beställde min iMac den 9:e februari. Dagen efter insåg jag att jag hade glömt att ändra leveransadress (den förra beställningen gick till min bror). Jag ringde Apple och bad dem få ändra adress. Inga problem, sa de.
Men på deras hemsida ändrades aldrig leveransadressen. Så jag ringde flera gånger och fick svaret att det var lugnt och att de hade det "underbevakning".
Igår kom datorn till TNT. Jag ringde Apple igen och kollade om de bytt adress. Nej, men det skulle inte vara några problem.... De skulle fixa det på en gång.
Idag körde TNT ut paketet till min bror som inte var hemma. De hade däremot ringt honom, så han kunde ringa mig och berätta.

Jag ringde TNT och de hade fått ändringen från Apple efter det att de försökt köra ut datorn till brorsan.

Det var slarv från min sida från början som inte kontrollerade leveransadressen. Men bara så ni vet; Apple har inte kompetent personal nog att ändra leveransadressen.

• Medlem
  • 2006-02-22 21:50

Vad tycker ni om min panik då? Idag skulle jag få min Imac utkörd till jobbet av TNT. Jag har rätt leveransadress, dessutom otroligt utförlig eftersom kontoret ligger på baksidan av ett hyreshus. Datorn kom aldrig och när jag kollade på Internet så ser jag att datorn är levererad (inte till mig!) och signerad av en kvinna vars namn jag aldrig hört talas om!
Jag ringde TNTs kundtjänst på studs och de ska ringa mig i morgon torsdag. Vad i h-e har hänt? (Jag förväntar mig inget svar från forumet, jag är lite orolig att datorn är borta bara och jag får vänta i fyra veckor till på nästa ...)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-23 08:44
Ursprungligen av tello:

Vad tycker ni om min panik då? Idag skulle jag få min Imac utkörd till jobbet av TNT. Jag har rätt leveransadress, dessutom otroligt utförlig eftersom kontoret ligger på baksidan av ett hyreshus. Datorn kom aldrig och när jag kollade på Internet så ser jag att datorn är levererad (inte till mig!) och signerad av en kvinna vars namn jag aldrig hört talas om!
Jag ringde TNTs kundtjänst på studs och de ska ringa mig i morgon torsdag. Vad i h-e har hänt? (Jag förväntar mig inget svar från forumet, jag är lite orolig att datorn är borta bara och jag får vänta i fyra veckor till på nästa ...)

Usch.. Den var iskall.. brrrrrrr...:eek:

Hoppas det fixar sig till slut..

Slutet gott allting Gott....

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-04-11 14:30
Ursprungligen av tello:

Låter lite grann som min leverans, fast ändå inte. De försökte först leverera den hem till mig. I stort sett alla andra speditörer som levererat till mig de senaste månaderna (och det har varit en hel del, har flyttat) har kunnat slå en signal en halvtimme innan så jag kunnat se till att det finns någon hemma, men inte TNT.
Då ändrade jag leveransadressen till min arbetsplats hos Apple, tog en dag extra. Jag betonade att de måste leverera till receptionen eftersom det är till mig privat.
Dagen efter ser jag på trackingen att den är på väg ut och förvarnar receptionen, de får inte ta emot paket annars pga säkerhet, de lovar ringa mig när det kommit. Går in några gånger på trackingen och kollar, och klockan fyra står det helt plötsligt att det är mottaget av Kristina (efternamn). Får onda aningar och går ner till receptionen, där finns naturligtvis inget paket och ingen Kristina. Efter lite panik kommer en av tjejerna på att det finns en Kristian på postcentret, och ett samtal senare kommer han upp med min Mac Mini och jag fick skriva på lite papper så att den inte åker in i inventarielistan. Just vad jag ville undvika genom att få den till receptionen. Märkas bör att postcentret har en helt annan leveransadress än receptionen.

• Medlem
  • 2006-02-23 14:29

Tack för sympati.:)
Efter tre samtal med TNT säger kundtjänst att de inte har tagit tag i problemet än(!!!!). Jag betonade min otålighet, artigt men bestämt, och tjejen skulle lämna en lapp till de som administrerar sådana här problem, i rummet intill tydligen.

Efter en liten stund ringer hon som "har hand om det" och konstaterar att det är svårt att läsa vem som signerat för datorn. Hon gissar att det står ett annat kvinnonamn på kvittensen än den kvinna som uppges som signatur på Delivery Status på Internet (?) "Men det finns inga kvinnor på det här kontoret och ingen från TNT har varit här!", kontrar jag.
"Då får jag ringa chauffören och fråga vart han varit", säger hon. Ja, äntligen! För det är precis det jag också skulle vilja veta. En månads väntan på datorn från Kina kändes lång, men det senaste dygnets timmar upplever jag som ännu längre ...:(

• Medlem
  • 2006-02-23 16:27

Nu har datorn kommit! Den fanns på TNTs huvudlager, uppger kundtjänst. TNT hävdar också att budet varit här (icke!) och att det hade felscannats uppgifter om mottagare.

Hursomhelst, lådan med dator har kommit och det var Box Delivery som körde hit den på uppdrag av TNT. Där ser man. Dagen är räddad. Puh!:p

Ursprungligen av tello:

Nu har datorn kommit! Den fanns på TNTs huvudlager, uppger kundtjänst. TNT hävdar också att budet varit här (icke!) och att det hade felscannats uppgifter om mottagare.

Hursomhelst, lådan med dator har kommit och det var Box Delivery som körde hit den på uppdrag av TNT. Där ser man. Dagen är räddad. Puh!:p

Men vad trevligt. Så det var ingen annan som skrivit på alltså?

• Medlem
  • 2006-02-23 17:57

Nej, jag tror helt enkelt att budet aldrig hittade hit samtidigt som det blev någon sammanblandning med kvittenser och signaturer. Låter otroligt, men min låda är helt obruten och verkar komma direkt från lagret. Nu ska jag ägna kvällstimmarna med att packa upp och testa lite!:p

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-23 18:40

Måste få berätta om en leverans från UPS.

Jag hade beställt specialverktyg från Tyskland och det hade gått nån dag över bestämd dag, så jag ringde och frågade. Jo, det hade de levererat sa de. –Men jag har inte skrivit på något, sa jag. Hon kollar igen och försvinner. Tillbaka efter några minuter. Jo, de hade levererat... till min granne...!? Hon sa att de brukade göra så om ingen var hemma. De knackar på hos grannen och låter han/hon signera!? Hon sa att det var rutin... Hur sjukt är inte det? Min granne kan ju vara vem fan som helst, det vet ju inte de något om. Sedan dess undviker jag UPS när det är möjligt, väljer annan leverantör som har avtal med andra budfirmor om det går.

Och ang. TNT. Min G5:a låg i en fin lastbil idag som skulle leverera den till mitt arbete (som jag stått utanför och väntat i 2½timme pga låsta grindar). 16.53 ser jag en TNT-lastbil åka förbi i korsning som ligger i anslutning till mitt arbete. Ringer då support och blir totalt bortsnäst och får svaret "du kan väl åka förbi imorgon och hämta den? annars får vi göra en nyleverans imorgon". Detta trots att de sagt hela dagen att jag får den innan fem. 17.20 gav jag upp och åkte hem.

Känns som en hit när en chafför inte hittar och _jag_ blir lidandes i min macabstinens.

Obs. ta hela inlägget med en nypa salt och ironi.
Ny dag imorrn.

Ring och skäll ut dom där dumma jävlarna på TNT. Det har jag gjort flera gånger...

Det verkar vara det enda som hjälper !

Ursprungligen av everlast:

Ring och skäll ut dom där dumma jävlarna på TNT. Det har jag gjort flera gånger...

Ja alla blir ju så hjälpsamma med den tonen.

Ursprungligen av Kristofer:

Ja alla blir ju så hjälpsamma med den tonen.

Förvisso inte. Men dom sätter ju inte ribban speciellt högt när dom snäser åt en och helst bara vill bli av med en.

Nä, detta är första och sista gången jag låter TNT sköta ngn leverans till mig. Nu har dom dessutom ändrat status till "Held For Customer Pickup", detta uppdaterades nu under kvällen, men tidpunkten dom angavvar 10:00 imorse. Hm, har dom ens koll på sina leveranser?

Har beställt från Applestore två ggr och har inte varit hemma när posten (TNT) har varit här och försökt att lämna paketen, men då har de lagt en lapp i brevlådan där de har skrivit vilken tid de försökte lämna och att man skall ringa till kundtjänst och bestämma en ny tid...

Jag tycker man ska kunna lämna ett medelande med sitt telefonummer så man kan bli telefonaviserad en dag innan de tänkter köra ut paketet.

Jag tycker att det verkar som att det är samma skrot och korn i alla speditionsfirmor. Ingen vet var ens paket har tagit vägen. Ingen vet om det är leverat. De gör aldrig som man ber dem. TNT har stulit en full-specad iMac G4 för mig en gång i tiden och påstod att jag hade skrivit på. Fick rätt när jag hotade att ta saken till domstol. Plötsligt var den "försvunnen i transit". FedEx är inte mycket bättre heller.

Bevaka tråden