Mac i Kina

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 15:37

Hej!
Ska resa till Peking i april. Tänkte bara höra om någon vet hur det är med MAC och iPod i Kina. Finns dom där och är det bra priser? Är det något man ska se upp med? Tangentbord på bärbara förstås, elström, garantier, förfalskningar mm?

Per

Jag var i Peking under höstlovet 2004 och allt jag kan säga är DYRT. Kläder är billigt och så men tekniska saker är lika dyrt om inte dyrare än i Sverige. Jag kollade iochförsig aldrig hur mycket en mac kostar men iPodarna (4g) var väldigt dyra. Konstigt ändå när dom tillverkas i China.

Här kan du besöka Apple Kina direkt: www.apple.com.cn
Där finns priserna. Behöver du översätta något använd översätningswidgeten.

1.000 SEK är 1.033 kinesiska yua

• Oregistrerad
  • 2006-02-12 20:53

OK, tackar för informationen.
Är det inte påtagligt billigare är det ju unte intressant förstås.
Ska försöka reda lite i deras Applesite också.

• Oregistrerad
  • 2006-02-12 22:11

Kul! Är det privat eller i tjänsten? Ska också till Kina i april. Då privat. Reser med Lotustravel.

Några som har några vettiga förslag på vart man ska handla kläder och dyl.?

• Oregistrerad
  • 2006-02-12 22:19

6 - 13 med Phoeix bara på kul

Vart saker tillverkar och hur mycket de kostar har väldigt lite samband. Tex. kostar köttfärs från Irland >60kr/kg i Irland men vi betalar inte mer än 40kr/kg trots att det måste fraktas hit osv.

Jag vet iaf vad det gäller golfklubbor i Kina att det är extremt billigt, men då är det också kopior. I många fall väldigt väldigt bra kopior. Så visst borde du kunna hitta en häftig MP3-spelare med klickhjul-inspirerad navigering, men en äkta iPod är nog som redan sagts nästa samma pris som här. Jag köpte min iPod från USA och det var ju faktiskt klart billigare.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-02-13 15:25

Du kommer inte åka förbi Hong Kong då? För det e lite billigare då, iallafall när jag var där å köpte min powerbook. Det är världsgaranti på bärbara macar och man kan köpa apple care där oxå som kommer gälla här i Sverige. Köpte min apple care för ca 1500 kr och i Sverige kostar det 4000 kr, så det e billigare och köpa i Hong Kong iallafall.

När det gäller ipodar så kan jag inte tänka mig att det skiljer sig så mkt i pris. man kan generellt säga ca 20-30% billigare än i Sverige.

Dom kör med 220w men det ända man behöver byta är kontakten. Dom har inte rikigt samma som här i Sverige men det är inte så dyrt att köpa en kontakt konverter.

Alex

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 19:32

Nä det blir bara Peking med omgivningar.
Min bror var där för ett par år sedan och blev erbjuden "Lollex"mm för bara ett par hundra kronor.Äkta HaHa!
Mycket är nog kopior men kan ju vara bra ändå. Men MAC-kopior räknar jag inte med. Hur ser ett kinesiskt tangentbord ut? De har ju mång hundra tecken. Kan man lätt och billigt byta på en bärbar?

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 21:01

har sett en ipod mpeg4 liten mp3 spelare med möjlighet att spela upp film. På en display mindreän 2 tum.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-14 07:07

Om man åker till ett varuhus som heter Landao Da Sha i Peking kan man strax till vänster om detta hitta ett annat varuhus som bara har elektronik. Ingången är i samma hus fast i andra ändan, ingång efter nokia butiken genom 2 tunga plastskynken. Där säljs det iPods överallt, macar på 5:e våningen (de ligger lite efter här och där), tillbehör till iPods (fm transmitters bl a till bra priser). När det gäller klockor så finns det lite överallt, runt 150 för en helautomatisk "lolex", runt 50 för batteridriven.

Annars kan man utöka sin filmsamling ganska friskt för en hyfsad peng här, toppkvalitet (dvd9) kostar 20 spänn, helt ok men kan vara chansartat (dvd5) 10 spänn. Be alltid att få se lite på filmerna, dvs köp inte på gatan. Bästa stället för DVD är runt ett hotell som heter LIDO. Det brukar taxichaffisarna fatta. Rakt utanför huvudlobbyn (inte vid starbucks) på andra sidan gatan ligger 2 butiker med stora röda skyltar. På Tom's kan du be dem sortera bort dålig kvalitet, de brukar göra det väldigt snällt, räkna med att de allra nyaste filmerna i USA försvinner, men fråga alltid.

Det finns mycket att köpa i Peking, men som det skrivs tidigare så är datorer inte mycket billigare nu, dollarn har blivit starkare och RMB är låst till dollarn. Tillbehör och runtomkring tjafs är billigt, tomma dvd-r och cd-r är inte särskilt dyrt t ex.

Ha en bra resa.
från ett idag ganska vårigt Peking.

• Oregistrerad
  • 2006-02-14 20:13

Tackar Boris!
Jag kommer inte ha jättemycket tid så denhär detljerade informationen är kanon.
Per

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-15 06:58

glad att man kan hjälpa till med något, jag brukar bara ställa frågor här annars.

Här kan du börja med att hitta officiella macshopar.

http://www.apple.com.cn/store/reseller/beijing_cpu.html

Om du använder domännamnen i mailadresserna så har de ibland hemsida. Vissa har webmail tror jag.

Jag kollade på en som är på kinesiska men man kan få ett hum om utbud och priser, valutan är som sagt inget man tjänar på längre, hoppas på ett dollardyk innan du drar.
www.macfar.com.cn
De har karta och grejer men det måste vara tydligare tecken om du ska kunna visa det för en taxichaufför.
Skriv ut adresserna på hotellet eller något internetkafé sen är det bara att börja din appletour i Peking. Taxi är billigt, fråga någon på hotellet vad som ligger nära så slipper du lägga hela semestern på att leta grejer, Peking är stort till ytan.

Har du fler frågor runt Peking så är det bara att skriva.

borisb

• Medlem
  • 2007-04-20 10:12

Till borisb:

Hej! Min far är ganska ofta i Shanghai m. omnejd. Jag har sett att du verkar bo i Peking och därav kanske är mer bekant med kina än vad vi andra på 99.se är. Så till min(a) fråga(or).

-Vet du något om priser i shanghai? Jag förstår inget av den kinesiska apple-sidan, och får inte fram några priser.
-Finns det något att vinna på att köpa en macbook i kina, mer specifikt Shanhai, och vilket område är billigast?
-Går det att få ett svenskt tangentbord i kina?

Jag vore väldigt tacksam för svar!

MVH, swek

Ursprungligen av swek:

-Vet du något om priser i shanghai? Jag förstår inget av den kinesiska apple-sidan, och får inte fram några priser.
-Finns det något att vinna på att köpa en macbook i kina, mer specifikt Shanhai, och vilket område är billigast?
-Går det att få ett svenskt tangentbord i kina?

Har själv bott flera år i Beijing och är tillbaka här nu i vår. Har inte varit inne i en Applebutik på ett tag, men köpte min iBook här förut.

Priser: Det finns ingen riktig Apple Store på nätet i Kina vilket gör att man inte kan få maskiner BTO. Öken när jag skulle ha en PM G5 till jobbet - det gick inte att beställa med bättre grafikkort. Man får alltså köpa basmodeller och sedan själv byta ut/komplettera om man vill ha något mer/bättre mad avseende på minne, grafikkort etc.

I stort sett är priserna i butik ungefär som i Sverige.

Vad gäller minne m.m. är det inte säkert att ens ett Apple Center har speciellt mycket att välja på eller till bra pris. Bättre att köpa själv på någon elektronikmarknad (med allt vad det innebär av risker för dåliga/fejkade produkter). Själv köpte jag minne på en marknad hos en försäljare som min svåger känner (äkta Kingston och bra pris). Har du inga sådana kontakter är det lätt att bli blåst.

Shanghai: En lista med auktoriserade ÅF finns här. Priserna lär vara snarlika överallt på fabriksnya produkter (liksom överallt annars i världen - det skiljer ju oftast inte mycket mellan macarna inom samma land). Men kolla först att de har prylarna inne innan du/din far letar upp butiken.

Tangentbord: I Fastlandskina finns bara amerikanska tangentbord, inte "kinesiska" som i HK då man använder andra inmatningssystem än i HK/Taiwan. Svenskt tangentbord? Glöm det.

Värt det? Kort sagt så tjänar du inte mycket - om något - jämfört med att köpa i Sverige. Skall du dessutom byta tangentbord blir det en förlustaffär. Det är mest aktuellt om du, liksom jag, bor här utan möjlighet att köpa den i Sverige.

iPoddarna kan dock vara något billigare här än i Sverige, åtminstone vissa modeller. Har dock inga extremt färska siffror. Tillbehör kan vara en större hit. Köpte nyss en extern USB-laddadapter till min iPod mini. Paketering, utseende, funktion osv var banne mig exakt som originaltillbehöret fast halva priset. Då låg både originalladdaren och piratkopian i samma disk i ett exklusivt varuhus. Det enda som skiljde år var namnet på lådan ("Runeng" istf Apple).

Skickebud: Innan du skickar farsan att köpa prylar åt dig: Är han bekant med den mac du vill köpa och allmänt kunnig? Det är inte lätt att shoppa åt andra i Kina om man inte är insatt i varuutbudet och/eller slängd i kinesiska. Gäller allt från märkesskor, klockor (fejk eller äkta) till kameror kamero och elektronik -r eller vad det nu kan vara som står på önskelistan hemifrån.

1
Bevaka tråden