När kommer prissänkningen på gamla iBooks?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 10:16

Ja, det är vad jag undrar. Med tanke på att Apple förmodligen kommer att lansera en intelbaserad iBook inom några månader (väl?) så sitter jag varenda dag och väntar/hoppas på att priset ska hoppas ned på iBook 12" med iallafall en tusing. Som student så svider varenda extra tusenlapp man måste punga ut med, och faktum kvarstår att jag behöver en iBook för en uppkommande C-uppsats och en del annat, men har ändå svårt för att betala ~9.200:- för datorn.

Dels för att det är en relativt gammal maskin (inte för att det gör någonting, i sig: den klarar allt jag vill). Inte så mycket. Hade man kunnat komma ned i 8.500:- hade bara det varit sjukt välkommet Nog för att man behöver ha en ny burk: men kunna äta något annat än nudlar de närmaste tre månaderna hade varit trevligt också...

Kom igen, Apple!

• Medlem
  • 2006-02-08 10:26

Du kan nog sluta vänta. Imac prissänktes ju inte förrän en tid EFTER att intel imac släppts. Dessutom så är Ibook en storsäljare, varför skulle de rensa lager redan innan den nya modellen släppts? Då står de ju utan datorer helt och hållet.
Nej, någon prissänkning ser jag inte som troligt innan en eventuell intel-variant släppts.

Gammal maskin? Var då?

Du får nog hoppas på en prissänkning på nudlar istället, det är nog mer troligt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-08 10:50

Köp något begagnat om 9200 svider.

• Oregistrerad
  • 2006-02-08 11:02

Hey, det är faktiskt en hel del pengar. Alla badar inte i cash :/

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 19:12
Ursprungligen av The Answer Man:

Hey, det är faktiskt en hel del pengar. Alla badar inte i cash :/

Du kanske ska köpa min PB?

Yes!!

• Oregistrerad
  • 2006-02-09 13:58
Ursprungligen av Yes:

Du kanske ska köpa min PB?

Yes!!

beror på vad du vill ha för den och vad det är för specs på maskinen (och var den befinner sig, såklart)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-08 11:11

En prissänking på gamla iBooks kan väl inte ske förrän det har kommit en ny? För än så länge så er den icke gammal (det finns jo ingen nyare).
Du får väl räkna med en prissänkning tidigast till sommaren, kanske inte förrän till hösten.

Visst är det mycket pengar. Men jag skulle nog också rekommendera att köpa begagnat. Annars tror jag att Apple har rätt schyssta finansieringsalternativ för studenter.

• Oregistrerad
  • 2006-02-08 11:22
Ursprungligen av capojava:

Visst är det mycket pengar. Men jag skulle nog också rekommendera att köpa begagnat. Annars tror jag att Apple har rätt schyssta finansieringsalternativ för studenter.

Får undersöka det. I övrigt verkar ju begagnatmarknaden på ibooks här i skåne inte vara sådär enormt stor (eller snarare obefintlig)...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-08 11:31
Ursprungligen av The Answer Man:

Får undersöka det. I övrigt verkar ju begagnatmarknaden på ibooks här i skåne inte vara sådär enormt stor (eller snarare obefintlig)...

Kan bero på att det är en bra dator, som man döper till ett fint namn och har i knät när man sitter i soffan och tittar på TV en onsdagsförmiddag.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-08 13:33
Ursprungligen av silfo:

Kan bero på att det är en bra dator, som man döper till ett fint namn och har i knät när man sitter i soffan och tittar på TV en onsdagsförmiddag.

Till det duger dessutom en Pismo ( G3400 ) utmärkt... :rolleyes:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-09 17:31

Att frakta en mac är ingen större grejj, vira in i några kuddar o lägga i en kartong bara.

Jag har en relaterad fråga:

Jag har tänkt köpa en 12" Powerbook om några månader.
Naturligtvis så vill jag utnyttja att det snart kommer nya MacBook Pro, som ju är menade att ersätta Powerbook.
Hur fungerar det egentilgen att köpa utgågna modeller från apple? Vad jag har sett så försvinner den gamla modellen från hemsidan så fort den nya så tillkännages.
Eller kommer andra rutiner gälla nu vid övergången till Intel?

Hur ska jag vara säker på att kunna få tag på en PowerBook 12" så billigt som möjligt (vill inte köpa begagnat)?

Ingen som kan svara (gissa) på föregående inlägg?

Köp inte från Apple Store. Inwarehouse bl.a. säljer ut avpolletterade modeller ibland.

Ok, så apple store säljer inga gamla modeller altså?
Vill gärna ha studentrabatt, så därför vill jag köpa direkt av apple.

Ursprungligen av ptolemy:

Ok, så apple store säljer inga gamla modeller altså?
Vill gärna ha studentrabatt, så därför vill jag köpa direkt av apple.

Inwarehouse har studentrabatt genom Studentkortet. Har du ett "Studentkortet-kort" kan du logga in på studentkortet.se och därfrån ta dig vidare till Inwarehouses rabatterade portal, eller hur man nu ska säga. Vet inte hur mycket rabatt det blir på Apple-saker, dock.

--Tage

Vissa andra åf har studentrabatt. Frågan är om du får rabatt på en redan nedsatt vara. Tveksamt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-11 02:50

jag fick tag på min mac mini från onoff efter att den hade slutat säljes.

inga nya datorer av gamlare modell skickas ju ut till ÅF utan det är ifall dom har några få på lager, som t.ex onoff som hade 1 kvar och sen aldrig skulle få in dom igen.
så jag tror absolut inte att dom sänker dom i pris.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-03-27 16:08

Minin har det varit grym brist på länge, så den lär inte sänkas från apple. När det kommer en konsument laptop med Intel (troligen "MacBook" utan "Pro")är det inte alls säkert att man sänker iBooken. 15" PB är inte sänkt eftersom det är en helt ny produkt och inte en uppgradering.
Man resonerar då så att det finns fortfarande de som vill ha en produkt som bevisligen fungerar. PB15" vs MBP15" är ju inte en given vinst för MBP. Det kanske finns de som måste ha FW800 eller som verkligen behöver de där extra 60 linjerna (86400 pixlar). Den är ju dessutom beprövad, man slipper oroasig för att den ska fatta eld eller nått annat...

Kommer det en 13,3 tums iBook eller MacBook kommer 12" mest troligen inte att sänkas ett öre om det inte är så att nån ÅF har ett stort lager av den och då tar från sina marginaler... (om de märker att de inte kommer att gå att sälja utan prissänkningen, vill folk fortfarande ha dem så sänks dom inte om inte Apple gör det åt oss)

/Spekulerande ÅF

1
Bevaka tråden