Ska jag köpa mac egentligen?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sen några veckor tillbaka varit inne på att köpa en bärbar mac. Tänkte först vänta på Macbook pro men efter lite forumläsning känns det som att det kan tillkomma problem plus att jag tänkt använda mig av Adobe program bla. Då var det powerbooken jag fick fundera över istället. Den senaste versionen borde ju vara den bästa och mest testade, men även här läser jag om problem med skärm och ljudloopar. Ska jag köpa mac egentligen eller ta en tråkig PC istället?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-07 21:05

Var inte orolig för att det ska bli problem med din bärbara mac. På såna här forum postar man sina problem, men det är långt fler som inte har några problem alls. Det är bara det att de inte hörs lika mycket. Jag har haft en iBook i 3 år som funkar hur bra som helst. Min far använder fortfarande sin underbara PowerBook G4 Titanium som är 5 år gammal.
Är du beroende av hög prestanda i Adobes program ska du kanske vänta med en MBP och ta en PowerBook i stället. Fast antagligen är inte skillnaden i prestanda så speciellt stor eftersom CoreDuon är så väldigt mycket snabbare än G4:an. Skillnaden blir mycket större om du jämför med en PowerMac G5.

• Medlem
  • 2006-02-07 21:12

jag fattar helt ärligt inte argumentet med att köpa en g4a istället.. jag har själv lagt order på en imac core duo.. och jag kör bara adobe-program och logic.. inget av dom finns som universal binary.. men jag tycker det är rent ut sagt idiotiskt att köpa en maskin med powerpc-processor bara för att programmen inte finns NU. det är ju fan så mycket roligare med en intel när programmen kommer, och det kommer dom göra.. då kommer man ju bara reta sig på att man köpt en powerpc. enda argumentet som håller är om man tvunget måste köra programen direkt med full prestanda.. men i verkligheten tror jag inte det argumentet är aktuellt med tanke på att folk oftast "funderar på att skaffa en ny mac". nä, jag säger "kör på intel". folk får säga vad dom vill, och förutspå så mycket dom vill om hur dåligt det kommer bli och hurfan man kan sätta en laptop-processor i en stationär dator och hitan och ditan. jag vet att dom har fel, det finns en anledning att apple bytt från powerpc till x86. oavsett vad den är så är det iaf inte för att dom tyckte det var kul.

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 23:04

intel all the way. Adobe under rosetta fungerar bra. Testade det själv idag på applecenter i malmö. Tog även ett xbenh test på dem. Testade core duon på 2 ghz och kan säga att den kändes snabbare än min pb15 senaste modellen. iMacen hade dessutom 512 ram och min pb har 1 gig.

mvh

• Oregistrerad
  • 2006-02-08 00:30

När kommer adobe prograen ut för intel mac?

Ursprungligen av cassius:

När kommer adobe prograen ut för intel mac?

i nästa version av Adobe CS

backwardsman.
Hur ofta köper du ny dator? När behöver du den? Är du beroende av den för tunga beräkningar i program som bara finns för PowerPC?

Köper du ny dator ofta, kanske varje år och behöver du omedelbar beräkningskraft och kan inte vänta en, två månader, kanske sex månader eller längre än så på att få ditt program konverterat till intel-plattformen? Då ska du givetvis skaffa en PowerPC-utrustad Mac.

I alla andra fall ska du skaffa dig en med intel inuti.

• Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-08 05:21

Köp en MacBook Pro, Intel är framtiden.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-11 22:46
Ursprungligen av Ovsing:

Köp en MacBook Pro, Intel är framtiden.

Kan inte annat än att hålla med.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-08 06:21

jag köpte en PowerBook G4 för inte många månader sedan och är väldigt nöjd. Hade jag köpt bärbar idag hade jag dock köpt intel. Känns liksom mer framtidssäker, även om G4/G5-plattformen även kommer stödjas av Leopard (nästa version av OS X) fullt ut, och kanske längre än så också. Det hinner mao komma ännu bättre intel-burkar innan det är dags för mig att byta bärbar.

Frågan är egentligen hur pass stor skillnad i hastighet det är mellan intel core duon och G4:an i PowerBooken i t.ex. Photoshop. Jag har inte kunnat testa själv, men efter vad man läst så är programmen körda i Rosetta ungefär som en G4:a i hastighet, kanske lite långsammare. Jobbar man med jättestora/tunga bilder för tryck i stor skala, så kanske det är smartare att satsa på en PowerMac. Jobbar du mer sällan och med enklare mindre bildmaterial t.ex. till webben eller enklare trycksaker i Illustrator osv. så känns det som hastigheten i intel core duo (om man jämför den med G4:ans hastighet) duger bra, så länge du har mycket RAM-minne i burken.
Dessutom så kommer det säkert inte dröja mer än högst ett år innan Adobe släpper en ny version av Adobe CS och ett år känns inte som så lång tid att vänta.
Hade jag varit som du så hade jag absolut inte köpt en PowerBook G4 utan satsat på framtiden med en MacBook Pro med maxat RAM-minne.

Man ser ju nästan dagligen nya program som nu finns i universal binary och det ser ju onekligen positivt ut för en snabb utveckling till intel-plattformen! Så kör så det tyker på MacBook Pro!

tack för alla tips, är ju inte så insatt i mac, inte ännu iaf. Förutom macen på mitt nya jobb så har jag jobbat med PC sen barnsben. Så vänta på Intel Macen alltså, men jag behöver inte bli orolig för barnsjukdomar och så?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 08:55

Inte vänta - bara att beställa

Bytte jag från PC till Mac idag skulle jag nog satsa på en Intel-Mac om jag hade råd. Även om endel program segar på i emulering ett tag så kommer den inte att kännas gammaldags lika snabbt. Det är förstås med förhoppningen att det inte blir alltför mycket barnsjukdomar.

För mig som sitter med äldre Mac, gillar det och har drösvis med bra program så är bytet knepigare. Jag kommer visserligen att köpa en Intel-Mac ganska snart, men räknar inte med att den blir min huvuddator på ett bra tag, utan i första hand utvecklingsdator när vi portar våra egna program.

Men känner ni att priserna är realistiska? jag menar det skiljer inte mycket i pris mellan en 15" powerbook och den billigare Macbook pron. Powerbooken är väl så pass beprövad att jag skulle kunna vara nöjd med den i något/några år och istället vänta tills nästa rev av Intelmacen kommer.

När jag läser på andra forum så lönar det sig inte med en intelmac om man mest använder sig av Adobe och Macromedia program vilket jag tänkt göra. Jag är bara rädd att andrahandsvärdet kommer sjunka kraftigt på PB och ca en halvår/år. Vad tror ni?

Ursprungligen av backwardsman:

När jag läser på andra forum så lönar det sig inte med en intelmac om man mest använder sig av Adobe och Macromedia program vilket jag tänkt göra. Jag är bara rädd att andrahandsvärdet kommer sjunka kraftigt på PB och ca en halvår/år. Vad tror ni?

Jag som går från en 700MHz iMac G4 kommer antagligen uppleva att de programmen går snabbare så det kan ju löna sig beroende på vilket perspektiv man ser det hela från...

Jag sitter på en PB 1,5 GHz, 2 GB och 128mb grafikkort och tycker nog att det går en aningens långsamt när man jobbar med tunga bilder i Photoshop. Men då jämnför jag (lite orättvist) med våra PowerMacs på 2x2,0 GHz vi har i skolan i och för sig.

Se det så här; köper du en PowerBook har du en dator som kommer vara snabbare i Adobes programvaror i kanske 12 månader framöver tills de släpper nytt. Köper du en MacBook Pro kommer du ha en dator som är långsamare än en PowerBook i 12 månader, men endast långsammare i program du behöver köra i Rosetta. Desseutom så fort Adobe släpper nytt så kommer din nya MBP vara bra mycket snabbare än din PB med en G4a i.

Som någon tidigare sa; behöver du hastigheten nu på en gång och känner att du har råd att slänga ut 25000 kr på en MBP rev.2 senare, köp PowerBook. Tänker du långsiktigt och ekonomiskt, köp MacBook Pro nu.

tack för tipsen alla, jag är dock fortfarande kluven, har inte tid att vänta känner jag, mycket som skall hinnas med. Jag reser till jobb dagligen, totalt 3 timmar om dagen så därför känner jag behovet nu och känner att jag inte kan vänta. Kanske ska satsa på en begagnad i 12 månader och sedan uppgradera mig

"Ska jag köpa mac egentligen?"

I historiskt perspektiv så är det rätt sällan som ny teknologi varit sämre än gammal...
Efter en inkörningsperiod med lite självklara barnsjukdomar, så är nytt alltid bättre!

Och på tal om barnsjukdomar... Apple har ju arbetat i nästan sex år med att få OS X att fungera bra på x86-arkitekturen och både BSD och Next som OS X är baserat på körs ju på x86, det väger ju lite i alla fall.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Och på tal om barnsjukdomar... Apple har ju arbetat i nästan sex år med att få OS X att fungera bra på x86-arkitekturen och både BSD och Next som OS X är baserat på körs ju på x86, det väger ju lite i alla fall.

Microsoft har ju jobbat i betydligt fler år och se vad som hänt med windows

• Oregistrerad
  • 2006-02-11 17:21

Lgoci finns visst som visst som intelversion nu. 7.2

Ursprungligen av backwardsman:

....Tänkte först ... men efter lite ... problem ... fundera ... ...Ska jag ... eller ...

Varför känns vibbarna som ifall man ska köpa Expressen eller Aftonbladet? Andas jag en viss obeslutsamhet?

• Medlem
  • 2006-02-13 09:29

fast jag tycker inte man ska vara så jäkla snabb med att döma ut windows.. jag har kört xp sen det släpptes, och det har kanske hängt sig tre gånger på alla år.. mac osx har jag hängt många många fler gånger.. i ärlighetens namn tror jag att om man är van vid det enda, så använder man det andra fel.. jag har börjat vänja mig vid osx mer nu, och tycker det funkar skitbra.. men i början kändes det helt fel.. det är precis som att vissa operativsystem inte tåler vissa arbetssätt faktiskt.. dock är nog xp känsligare.. om man bara bombar datorn full med skit så tror jag att osx är mycket stabilare.. men jag har ett intresse i att hålla min dator clean hela tiden, och då är xp väldigt stabilt..

Kenny, jag blir förvånad över att du sett OSX hänga sig.. hos mig är det tvärt om så att det under de ca: 5 år som gått så har det aldrig hängt sig - MEN däremot så har vissa program typ Shareware hängt sig eller bombat... men själva operativsystemet har rullat på helt klanderfritt. På de WinXP som jag kör på jobbet så har hela systemet tvärhäng sig, det enda icke MS program som finns på dessa datorer är program från Avid och när dessa låst sig så har det vid ett flertal tillfällen inte räckt att avsluta enbart processen utan strömbrytaren har till slut varit ända räddningen. Det ska kanske sägas att vi användare inte har behörighet att defragmentera eller köra några former av reparationer och då ber man kanske om problem.

1
Bevaka tråden