Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vCard å, ä ö, hitta.se vs. eniro.se

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 14:31

Laddade ned ett vCard från eniro.se med bokstaven ä i och på adresskortet äar det ‰ tecken istället.

Har inget minne av att det brukar bli så så jag testade från hitta.se och där är bokstaven ä, ä.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 18:29

Måste bero på kodningen på deras sidor.

Ursprungligen av palb:

Måste bero på kodningen på deras sidor.

En del svar är mer självklara än andra

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 23:18
Ursprungligen av David Slättne:

En del svar är mer självklara än andra

?

Om du menar att det är självklart att det rör sig om kodningen på webbsidan? Jag vet inte helt säkert, men en trolig gissning – dock ej självklar. Skulle också kunna vara något med Adressboken.

Ursprungligen av palb:

?

Om du menar att det är självklart att det rör sig om kodningen på webbsidan? Jag vet inte helt säkert, men en trolig gissning – dock ej självklar. Skulle också kunna vara något med Adressboken.

Flåt. det var inte meningen att låta dryg. Jag kan inte fantisera ihop vad annat det skulle vara än websidans konstruktion, uppbyggnad eller kodning som orsakar skräptecknen. I synner het som det tydligen funkar med den andre websidan (som jag inte testat)...
...Nu har jag testat den! Det var ju en trevlig upplevelse dels att den klarar å,ä,ö men även att den inte ägnar sig åt otyget att skrika ortnamnen (dvs att skriva ortnamnen med stora bokstäver).

Om Hitta.se hittar lika bra som Eniro så har jag, tack vare denna tråd bytt sökmoter för personsökningar! Tackar!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 07:55

Detta var mer som en reflektion men då kodning kom upp i ämnet så håll till godo.

eniro.se
ingen doctyp deklartion
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<a href="/cgi-bin/vcard.cgi?ps_id=521223017"

hitta.se
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" >
men inge meta charset
<a href="/VCard.aspx?VkiidWhite=3xqraJpcVtDEsijy2GkCKw%3d%3d&Vkid=34790663

Skulle gissa att problemet har med eniros vcard.cgi

1
Bevaka tråden