Gammal iMac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-07 09:30

Läser ganska många annonser om gamla iMac 233:or med 160 RAM och OSX 10.x

Kan det verkligen fungera utan att man mår dåligt av lagg? Går det optimera OSX så mycket så att den tickar på såpass gammal hårdvara?

För i sådana fall kan man ju köpa ett gäng och dela ut till släkten så slipper jag fara runt och meka med deras risiga windows maskiner..

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 09:40

Jag körde 10.3 på min iMac G3 233mhz 160mb ram och 41gb hdd, utan problem. Visst kanske det gtick lite segt om man körde många program samtidigt, men det är ju bara att se till att använda några i taget istället. Men det fungerar bra i alla fall

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-07 09:46

Det var intressant - nu fick jag lust att handla ett gäng, man hittar dem ju för 5-600 numer

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-07 10:04
Ursprungligen av elwiz:

Läser ganska många annonser om gamla iMac 233:or med 160 RAM och OSX 10.x

Kan det verkligen fungera utan att man mår dåligt av lagg? Går det optimera OSX så mycket så att den tickar på såpass gammal hårdvara?

Jag har en Bondi blå rev B med 256 MB på - den kör 10.3.9 (eller vad det blev på slutet) och hastigheten är inte helt OK... alltså - webben är relativt seg men acceptabel - mail kan du kolla utan att du blir nervös - iTunes & iPhoto - ja, lyssna på musik och titta på bilder - javisst, men underhålla musikbiblioteket eller redigera bilder - då blir det jobbigt...

Jag tror i o f sig att med en modern hårddisk så blir det roligare (och tystare) men priserna på maccarna som jag sett - 1500-2000 - är på tok för höga för att ens övervägas.

Ursprungligen av elwiz:

För i sådana fall kan man ju köpa ett gäng och dela ut till släkten så slipper jag fara runt och meka med deras risiga windows maskiner..

Jag har också haft sådana tankar... tänk om man kunde ge dem varsin mac helt enkelt... så skönt det vore att slippa allt jädra underhåll varje gång man sågs.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-07 15:16
Ursprungligen av Wiberg:

Jag har också haft sådana tankar... tänk om man kunde ge dem varsin mac helt enkelt... så skönt det vore att slippa allt jädra underhåll varje gång man sågs.

Jag har lagt av att datorsupporta vänner som kör windows. När de ringer nuförtiden säger jag bara: "Köp en mac!".

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 15:20

Jag har en ur-iMac som jag försökt att skänka bort, men det är ingen som vill ha den.
Bondi Blue 233 mHz.
Någon?

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-07 15:37

jag var just och spontanköpte en iMac - DV SE

Eftersom jag har 7 otäcka PC burkar hemnma dock inser jag snabbt att man aldrig kan ha för många Macar. Hur kommer det sig att du inte kan bli av med den?? Låter märkligt...

Fast är det lite minne kan man väl inte trycka in den snålaste av OSX förmodar jag?

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-07 16:02

Dum fråga kanske - men jag har ju just köpt min första gamla Mac (efter att ha tjatat om det i 100 år).

När man nu läst lågbudget annonser funderar man lite på hur man lyckats få in OS X på de gamla iMacarna, de har väl inte ens DVD? Eller är det extern DVD som man hakat in då? Finns det några andra sätt?

(slog mig att jag faktiskt aldrig kollade den optiska enheten på min inhandlade Mac... *darr*)

• Medlem
  • 2006-02-07 16:20
Ursprungligen av elwiz:

Dum fråga kanske - men jag har ju just köpt min första gamla Mac (efter att ha tjatat om det i 100 år).

När man nu läst lågbudget annonser funderar man lite på hur man lyckats få in OS X på de gamla iMacarna, de har väl inte ens DVD? Eller är det extern DVD som man hakat in då? Finns det några andra sätt?

(slog mig att jag faktiskt aldrig kollade den optiska enheten på min inhandlade Mac... *darr*)

Alla OS X-versioner före Tiger kom på CD och inte DVD. Vill du ha Tiger på CD så skickar du din Tiger-DVD till Apple så byter de ut skivan mot CD-skivor för 175:-(?).

1
Bevaka tråden