Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google svartlistar BMW

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-02-11 20:33

har det nån betydelse hur det hela gick till överhuvudtaget? har google riktlinjer som ska följas så har dom, om någon bryter mot dom så är det väl irrelevant hur det hanteras rent tekniskt... men ingen kan ju påstå att påföljden kom som en blixt från klar himmel.

personligen skiter jag ju fullkomligt i hur bmw's site blev bannad, om jag väljer att tro på att de bröt mot reglerna. poängen är att den blev bannad.

Eh? Hur kan man bryta mot regler (avtal) man inte accepterat? Vad jag vet äger inte Google Internet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-11 22:19
Ursprungligen av Kristofer:

Eh? Hur kan man bryta mot regler (avtal) man inte accepterat? Vad jag vet äger inte Google Internet.

När man skickar in en URL, så måste man acceptera vilkoren.
Om en sajt eller sida blivit indexerad ändå, utan att någon anmält den, så får väl Google göra vad dom vill eftersom det är deras index. Eller hur?
Nej, Google äger inte Internet. BMW får göra sina sajter som dom vill, Google har inte ett skvatt med det att göra. Men dom kan välja att ta med sajten i sin katalog, eller strunta i det. Det är ju deras.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-13 19:36
Ursprungligen av Kristofer:

Eh? Hur kan man bryta mot regler (avtal) man inte accepterat? Vad jag vet äger inte Google Internet.

Google äger däremot Google. Så om man bryter mot Googles regler så kan man uteslutas ur Googles index på Googles sökmotor. Ser du nåt fel med det? Trodde du att Google var allmän egendom?

Ursprungligen av Jogin:

Google äger däremot Google. Så om man bryter mot Googles regler så kan man uteslutas ur Googles index på Googles sökmotor. Ser du nåt fel med det? Trodde du att Google var allmän egendom?

Självklart har du rätt. Tyvärr blev det jag skrev ganska luddigt. Det jag menade var att jag tyckte användandet av orden "regler" och "bryta" kändes fel i resonemanget. Menmen, det är kanske bara jag som tycker det

Ursprungligen av Kristofer:

Vad jag vet äger inte Google Internet.

Inte än i alla fall..

Självklart, det var mer att vissa snackade om att det bröts mot regler och liknande, och det var just det jag tyckte lät konstigt. Men det är kanske mer en definitionsfråga..

(För övrigt är det väl inte så många som anmäler sidor till Google, den snappar ju upp det mesta ändå )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-11 23:33
Ursprungligen av Kristofer:

Självklart, det var mer att vissa snackade om att det bröts mot regler och liknande, och det var just det jag tyckte lät konstigt. Men det är kanske mer en definitionsfråga..

(För övrigt är det väl inte så många som anmäler sidor till Google, den snappar ju upp det mesta ändå )

Jo "reglerna" är alltså Googles egna. Inget märkvärdigare än att Björnström & Co har regler här. I båda fallen är det ju privata entreprenörer som driver privata verksamheter och självklart har sin fulla rätt att bestämma både reglerna och vilka som eventuellt ska bli portade.

Skillnaden är väl den att Google har lite större inflytande på webben än vad 99mac har och att det svider en aning mer om man blir utsparkad.

Så länge jag minns har Google förklarat att t.ex. "cloaking" (som tydligen BMW gjort sig skyldig till) och andra tricks gör att en sajt riskerar att bli utsparkad. Grundregeln som Google har är ganska enkel: Deras robot ska "se" samma saker som en vanlig användare ser. Försöker man mata roboten med andra, smaskigare grejer så riskerar man att åka dit.

Jag är då rakt ingen älskare av Google längre, utan tycker tvärtom att deras överdrivna hopsamlande av data börjar bli lite läskigt. Dom har blivit som Microsoft, tyvärr, och ska tydligen äga allt. Men man ska inte fabulera ihop argument mot dom i alla fall...

Jag använder numera lika ofta http://clusty.com/

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-12 00:22

Jag förstår inte vad det är du inte förstår???
Vi delar upp problemet:
1. BMW har fått sin pagerank "nollad" OK?
2. BMW är inte ensamma på internet om att utnyttja bristerna i pagerank-systemet (för bara själva idéen att man måste följa Googles riktlinjer för att pagerank ska funka visar ju på att det måste finnas brister i algoritmen, eller hur?)
3. Eftersom BMW är den första både du och jag har hört om som verkligen fått sin pagerank "nollad" så kan det ju inte ske automatiskt för då hade många andra siter fått sin pagerank nollad, eller hur?
4. Jag har aldrig antytt hur mycket tid Google slänger på att förbättra pagerank men eftersom de gått från hot till handling, slutligen, så måste det ju tyda på att uppgraderingar av algoritmen inte är möjliga alternativt inte intressant.
5. Vad jag menade med att det hade skött sig själv var ju att om inte pagerank-algoritmen tog hänsyn till "otillåtna metoder" hade ju inte pageranken kunnat öka "otillåtet mycket" vilket ju hade gjort att de knappast hade behövt plocka bort BMW. Om de sen jobbar på det eller inte vet väl inte jag, men hotat har de ju gjort länge och om de kommit upp med någon lösning så hade ju "banning" inte behövts, eller hur?

Jag skiter i hur de gör, det är inte intressant. Låt oss ta ett exempel:
Eniro gör telefonkatalogen, en katalog som vill verka objektiv och tillförlitlig för den som vill söka efter ett telefonnummer. Låt säga att det fanns ett sätt att se till att man kom högre upp på listningarna på gula sidorna om man valde ett annat telefonnummer på grund av att Eniro alltid listade i nummerordning (ja, nu finns ju ett liknande system eftersom man kan betala för att få större exponering men låt oss anta att det inte fanns). Om det det då vore upp till Eniro att utesluta företag som valde att försöka få ett "lägre" nummer än konkurrenterna, skulle du då fortfarande tycka att Eniro vore ett bra ställe att söka nummer på? Hade det inte känts bättre om Eniro valt att sortera träffarna efter någon annan princip än nummerordning då än att de stoppade de lägsta numrena sist, eller hur analogin blir?
Självklart gör ju Google ochefan de vill, men en internetsökmotor lever ju lite på att användarna anser att de ger objektiva och bra träffar. Om man då börjar sortera om träffarna pga diverse interna idéer, blir det inte så att de mister sin trovärdighet då? Så vill jag ju gärna se det iaf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-12 17:41
Ursprungligen av bollman:

Jag förstår inte vad det är du inte förstår???
Vi delar upp problemet:
1. BMW har fått sin pagerank "nollad" OK?
2. BMW är inte ensamma på internet om att utnyttja bristerna i pagerank-systemet (för bara själva idéen att man måste följa Googles riktlinjer för att pagerank ska funka visar ju på att det måste finnas brister i algoritmen, eller hur?)
3. Eftersom BMW är den första både du och jag har hört om som verkligen fått sin pagerank "nollad" så kan det ju inte ske automatiskt för då hade många andra siter fått sin pagerank nollad, eller hur?
4. Jag har aldrig antytt hur mycket tid Google slänger på att förbättra pagerank men eftersom de gått från hot till handling, slutligen, så måste det ju tyda på att uppgraderingar av algoritmen inte är möjliga alternativt inte intressant.
5. Vad jag menade med att det hade skött sig själv var ju att om inte pagerank-algoritmen tog hänsyn till "otillåtna metoder" hade ju inte pageranken kunnat öka "otillåtet mycket" vilket ju hade gjort att de knappast hade behövt plocka bort BMW. Om de sen jobbar på det eller inte vet väl inte jag, men hotat har de ju gjort länge och om de kommit upp med någon lösning så hade ju "banning" inte behövts, eller hur?

Tråkigt det här. Påminner om han som var döv och stod och täljde på en pinne. "Goddag" sa gubben som promenerade förbi. "Yxskaft" sa han med pinnen eftersom han trodde det var det gubben frågade om.

Du verkar inte kunna läsa innantill, eller så är det nåt annat. Jag har nu bett dig tre gånger att svara på mina frågor, men du klarar tydligen inte av det. Istället svävar du ut i ytterligare virrigheter. Och börjar med "Jag förstår inte vad det är du inte förstår???". Om du bara besvarar frågorna, så ska du se att allt blir bra.

Jag ska visa dig hur man gör när man svara på frågor. Som demonstration ska jag vara så snäll att jag ska svara på dina. Så här gör man, t.ex.;

Ursprungligen av bollman:

1. BMW har fått sin pagerank "nollad" OK?

Ja, tydligen.

Ursprungligen av bollman:

2. BMW är inte ensamma på internet om att utnyttja bristerna i pagerank-systemet (för bara själva idéen att man måste följa Googles riktlinjer för att pagerank ska funka visar ju på att det måste finnas brister i algoritmen, eller hur?)

Fel. Grundligt fel. Deras algoritmer bygger på att man gör sajter för vanligt folk, inte att man matar deras robotar med 25Kb nyckelord på varje sida. Gör man det så fungerar deras program väldigt bra. Tycker du inte det?

Dessutom gör du återigen en logisk piruett, och jag begriper inte att du orkar tro på dina egna fantasier. Du påstår (som vanligt utan grund) att själva idén att man måste följa Googles riktlinjer automatiskt pekar på ett fel i deras algoritm, och så avslutar du med "eller hur?" precis som om det är fakta. Det ÄR inget fakta. Det är ju bara du som inbillat dig detta. Deras program är ju avsedda för VANLIGA sidor som INTE fuskar.

Om du menar att dom ska inkludera och ta hänsyn till fusk i algoritmen, hur menar du att det ska gå till? Exakt VAD ska dom ta hänsyn till ? Och HUR ska detta i så fall påverka rankingen?

Om du menar att dom borde ha ett "fuskfilter" som stoppar fuskare, så ska väl ett sådant INTE ingå i deras algoritm eftersom algoritmen är till för att ranka sidor, medan ett sånt "fuskfilter" INTE är det.

Ursprungligen av bollman:

3. Eftersom BMW är den första både du och jag har hört om som verkligen fått sin pagerank "nollad" så kan det ju inte ske automatiskt för då hade många andra siter fått sin pagerank nollad, eller hur?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Menar du detta på fullaste allvar? Bara för att du och jag inte hört talas om fler fall, så kan det inte ske automatiskt? Och för att det inte kan ske automatiskt, så är det inte många sajter som blivit utsparkade? Huvva....
Det är inte fel med gott självförtroende. Men kolla i SAOL vad "hybris" betyder..

Ursprungligen av bollman:

4. Jag har aldrig antytt hur mycket tid Google slänger på att förbättra pagerank men eftersom de gått från hot till handling, slutligen, så måste det ju tyda på att uppgraderingar av algoritmen inte är möjliga alternativt inte intressant.

Jo, du har "antytt", eller t.o.m. påstått att dom inte bryr sig längre:

Citat:

Istället för att lägga lite krut på att optimera sin egen kod så att den inte tar hänsyn till såna där försök så bannar man hela siten hur katalogen.

Och nu gör du det igen. För att BMW blivit bannad, så "måste det ju tyda på att uppgraderingar av algoritmen inte är möjliga alternativt inte intressant.".

Ursprungligen av bollman:

5. Vad jag menade med att det hade skött sig själv var ju att om inte pagerank-algoritmen tog hänsyn till "otillåtna metoder" hade ju inte pageranken kunnat öka "otillåtet mycket" vilket ju hade gjort att de knappast hade behövt plocka bort BMW. Om de sen jobbar på det eller inte vet väl inte jag, men hotat har de ju gjort länge och om de kommit upp med någon lösning så hade ju "banning" inte behövts, eller hur?

Om "om" fanns, så kunde grisar flyga.

Så går det alltså till om man svara på frågor. Om du orkar/kan, så skulle det vara hyggligt om du försökte svara på mina på samma vis. Först citerar du alltså mig, sedan skriver du ditt svar.

Men jag tror faktiskt inte att du kan. Jag tror att du bara svamlar i största allmänhet utan att ha någon större aning om nånting, men vill väldigt gärna verka initierad. Sen har du inte kurage nog att säga som det är, att du kanske glappat lite för mycket.

Det är synd.

Danne

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-12 20:27
Ursprungligen av Danne V:

Fel. Grundligt fel. Deras algoritmer bygger på att man gör sajter för vanligt folk, inte att man matar deras robotar med 25Kb nyckelord på varje sida. Gör man det så fungerar deras program väldigt bra. Tycker du inte det?

Fel! Pagerank bygger på helt andra principer. Läs på nu herrn om du nu ska vara så duktig:
http://www.google.com/technology/

Ursprungligen av Danne V:

Dessutom gör du återigen en logisk piruett, och jag begriper inte att du orkar tro på dina egna fantasier. Du påstår (som vanligt utan grund) att själva idén att man måste följa Googles riktlinjer automatiskt pekar på ett fel i deras algoritm, och så avslutar du med "eller hur?" precis som om det är fakta. Det ÄR inget fakta. Det är ju bara du som inbillat dig detta. Deras program är ju avsedda för VANLIGA sidor som INTE fuskar.

Om du menar att dom ska inkludera och ta hänsyn till fusk i algoritmen, hur menar du att det ska gå till? Exakt VAD ska dom ta hänsyn till ? Och HUR ska detta i så fall påverka rankingen?

Om du menar att dom borde ha ett "fuskfilter" som stoppar fuskare, så ska väl ett sådant INTE ingå i deras algoritm eftersom algoritmen är till för att ranka sidor, medan ett sånt "fuskfilter" INTE är det.

Men snälla du. Om de vet om att det går att lura deras algoritm så borde de väl försöka fixa sin algoritm istället för att försöka pracka på folk hur man bygger sidor? Som jag sa. Hade Google sett till att deras algoritm inte tog hänsyn till dessa "fusk" hade ju detta aldrig hänt! Sen står det ju i Googles fulla rätt att göra ochefan de vill, men om de vill upprätthålla någon image av trovärdiga träffar kan det ju inte gärna kasta ut så pass stora firmor som BMW bara sådär. När det har hänt tillräckligt mycket så kommer nog någon höja ögonbrynen över träffarna man får.

Ursprungligen av Danne V:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Menar du detta på fullaste allvar? Bara för att du och jag inte hört talas om fler fall, så kan det inte ske automatiskt? Och för att det inte kan ske automatiskt, så är det inte många sajter som blivit utsparkade? Huvva....
Det är inte fel med gott självförtroende. Men kolla i SAOL vad "hybris" betyder..

Men snälla du. Det var ju DU som startade denna tråd med just det påståendet att hot nu satts i verket???
Jag får väl erkänna att jag var dum nog att tro på dig där.
Dessutom, huruvida man utesluts automatiskt spelar ingen roll för sakfrågan, nämligen huruvida Google gör något åt sina algoritmer eller inte. Vare sig du eller jag kan veta det, men att döma av deras taktik att slänga ut stora företag som bryter mot reglerna så verkar det ju som att en fix i algoritmen kanske inte låter sig göras så lätt.

Ursprungligen av Danne V:

Jo, du har "antytt", eller t.o.m. påstått att dom inte bryr sig längre:

Och nu gör du det igen. För att BMW blivit bannad, så "måste det ju tyda på att uppgraderingar av algoritmen inte är möjliga alternativt inte intressant.".

Ja min vän, men jag tror du drar liiite för stora växlar av mina ord här.

Ursprungligen av Danne V:

Om "om" fanns, så kunde grisar flyga.

Så går det alltså till om man svara på frågor. Om du orkar/kan, så skulle det vara hyggligt om du försökte svara på mina på samma vis. Först citerar du alltså mig, sedan skriver du ditt svar.

Men jag tror faktiskt inte att du kan. Jag tror att du bara svamlar i största allmänhet utan att ha någon större aning om nånting, men vill väldigt gärna verka initierad. Sen har du inte kurage nog att säga som det är, att du kanske glappat lite för mycket.

Det är synd.

Danne

Nöjd nu?
Observera också min taktik att inte använda sarkastiska gliringar riktat att ifrågasätta din kompetens eller person.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-12 23:12
Ursprungligen av bollman:

Nöjd nu?

Nej, eftersom du självklart inte lyckades svara på frågorna ändå. Dom finns alltså längre upp i tråden. Det var väl alldeles för svårt att hitta dom. Eller så är du helt enkelt för rädd för att svara.
Du skriver:

"Men snälla du. Det var ju DU som startade denna tråd med just det påståendet att hot nu satts i verket??? Jag får väl erkänna att jag var dum nog att tro på dig där."

Tycker du verkligen att det står så? Titta noga en gång till...
Om du har tillräcklig stake och kan svara på DE RÄTTA frågorna (hittar du dom inte, så säg till så ska jag kopiera in dom i ett nytt inlägg), så skulle det vara intressant. Kan/vill du inte, så spelar det ingen roll. Jag har ödslat för mycket tid på ditt svammel redan.

Danne

  • Medlem
  • 2006-02-13 09:08

Ang Google Pagerank...

Ja, Google har rätt att göra som de gjorde i detta fallet. Borde de göra det? Kanske. Ett sök på bmw resulterar i att bmw.se kommer högst upp, fäljt av bmw.com och på tredje plats bmw.de. Precis det jag som användare av sökmotorn förväntar mig.

Felet med pagerank är andra. Pagerank betyder så mycket eftersom det betyder så mycket att komma högt i sökningar på Google. vad har de, 80% av marknaden? Vad gör man när man sätter ihop en site? Man väntar snällt på att Googles robot ska indexera siten. Sen då? Hur lång tid tar det?

På sistone tycker jag att resultaten jag får från Google blivit sämre och sämre... när jag hittar en ny produkt jag blir intresserad av, nu senast ACERS 37" 1920*1050 skärm för under 20K inkl.moms. Jag tittar på tillverkarens site och blir lite småimpad av specarna. MEN, tillverkar specar tar man ju med ett kila salt nuförtiden. Nästa steg, sök på Google och lägg till ordet review eftersom jag mer är intresserad av vad en riktig användare anser. Jag tror att det som var relevant kom på typ fjärde sidan med dvar från Google. Varför? Jo för att alla förbenade webshoppar runt jorden börjat stoppat in användar 'reviews'. Dessa dyker inte upp förrän webshoppen sålt ett gäng, och nu var de tomma. Skräp säger jag.

Ett annat scenario, om du byggt en site som är jättebra om vad vet jag, flugfiske? Inte förrän en massa människor upptäcker att den är bra, och dessutom länkar till den, ökar pagerank... konstigt att site-makare använder länkfarmar och cloaking? Nej. Varför? Det finns stora pengar i trefikgenererande siter numera och alla gör vad de kan för att lyckas, moraliskt eller inte.

Pagerank må vara bättre än många andra system, men är det bra? I mina ögon är det bara mindre dåligt.

Ha det
/hpe

Var det inte något sökmotoroptimeringsföretag som blev bortplockade för en tid sedan?
Om det var automagiskt eller manuellt vågar jag inte spekulera i.

Ursprungligen av Kristofer:

Var det inte något sökmotoroptimeringsföretag som blev bortplockade för en tid sedan?
Om det var automagiskt eller manuellt vågar jag inte spekulera i.

Jo, detta är inte första gången Google rensar ut en sajt som bryter mot deras regler. Och vad Bollman gnäller om förstår jag inte, Googles regler går i stort sett ut på att sajter ska skapas för användaren, inte för Google.

Bevaka tråden