Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel Java-version från terminalfönstret

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ställt in i Java-preferences att jag vill köra allting som version 1.5 men när jag i terminalfönstret kör:

[FONT="Courier New"]$ java -version
java version "1.4.2_09"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_09-232)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2-54, mixed mode)[/FONT]

och jag antar att detta även innebär att det jag kompilerar med javac i terminalfönstret oxå kompileras som version 1.4 och inte 1.5. Är det någon som vet hur jag ändrar detta?

Jadu, ärligt talat hade jag samma problem för ca 2 veckor sen. Kanske du som jag läser den satans programmeringskursen på chalmers. Suck...jaja, iaf så sökte jag i en timme på nätet innan jag hittade lösningen. Nu kommer jag inte ihåg på rak arm hur man gjorde men det gick på ca 30 sek och fungerar utmärkt. Egentligen vara det vara att byta ut sökvägen till programmen java och javac till den nya katalogen som är 1.5.006 eller nåt liknande...

  • Medlem
  • 2006-02-07 00:31

Oj, är programmeringskursen på Chalmers verkligen så hemsk? Då kan det kanske vara en idé att flytta ner till Lund och läsa vår kurs istället.

Skämt åsido: I katalogen "/System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions" finns det en länk "CurrentJDK" som pekar ut vilken version som ska användas. Ändra den så den pekar på "1.5.0" (eller vad som nu är tillämpligt) istället för "1.4.2". I ett terminalfönster:

cd /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Versions
sudo ln -fs 1.5.0 CurrentJDK
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-07 02:18

Åsikterna går isär:

Ursprungligen av Hayne (MacOSXHints forum):

Contrary to what you may have read elsewhere, you should not modify anything (e.g. symbolic links) in the /System area of OS X to change the default to be Java 5.
Instead you should...

...ja, läs resten på http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=47531.

1
Bevaka tråden