A little story...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 11:14

Hej, första inlägget här även om jag kollat runt endel i några veckor och läst en massa.

Jag har bestämt mig för att switcha och bli en Mac-användare. Dels för att jag hört och läst så mycket bra saker om Mac, men även för att jag är trött på allt vad PC heter. Beställde en dator från Dell i slutet av november och efter så vansinnigt mycket strul och tjafs fick jag äntligen mitt köp hävt. (Den intresserade kan läsa en mindre uppsats här... http://thomaz.blogsome.com/fight-med-dell/)

Så fort jag får mina pengar tillbaks så ska jag köpa den nya iMacen med Intel. Känns ganska skönt!
Så ... nu vet alla att jag ska bli en switcher! hehe...

Funderar bara på en liten sak. Tänkte att jag skulle köpa mer minne med en gång, när jag beställer datorn. Ska man välja 2x512 eller ska man köpa 1x1GB ... är det någon skillnad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 11:46

Köper du 1x1 Gb kan du lätt stoppa i ytterligare en modul om du känner att det behövs. Med 2x512 måste du kasta/sälja/gömma den ena gamla modulen för att få plats med en ny och större.

Välkommen till den enkla sidan, hoppas du kommer att trivas!

Välkommen!

Ingen rolig historia det där, du ska bara vara beredd på att då och då kan man behöva ta sig en dunst med Apple Store som för tillfället har stora problem med att leverera iMacar (och antagligen kommer ha problem med MacBookarna också), men det kan man leva med när produkten väl är levererad. Jag byter just nu ut min fyra år gamla iMac G4 mot en intel-iMac...

Det är faktiskt lite skillnad på 2x512MB minne jämfört med 1x1GB, när man har två likadana minnen så aktiveras något som heter Dual Channel vilket innebär att RAM-modulerna får dubbel bandbredd. Som jag fått höra kan detta leda till högre prestanda på vissa typer av arbete, men hur mycket och exakt vilka typer av beräkningar som datorn tjänar på har varit svårt att få reda på. Man måste också vara noga med att det är exakt samma minne man skaffar, så ska man satsa på Dual channel bör man köpa minnena i ett par.

I övrigt beror det på hur enkelt du vill kunna uppgradera minnet senare. iMacen har ju som sagt bara två minnesplatser och det säger sig själv att det i så fall blir lättare att sätta mer minne om man bara skaffat 1x1024 tidigare.

1
Bevaka tråden