Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 1GHz Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-06 21:07

Hmm frågan är om man ska välja 40 GB disken och sen byta ut den mot en IBM 5400rpm disk. Det skulle gå på ungefär en tusenlapp i mellanskillnad...(IBM TRAVELSTAR 40GNX 40GB 1994kr + frakt, avdrag för 40GB disk 1250kr)

Det där med dubbelt så mycket minne är ju riktigt najs också!

En snabb jämförelse mellan Powerbook och PowerMac:

Powerbook vs PowerMac

1GHz G4 vs 2x1GHz G4

1GB RAM vs 512MB RAM

60GB 4200rpm vs 80GB 7200 rmp

SuperDrive 1x6x4x8x24x vs SuperDrive 2x6x4x8x24x

15,2" (1280x854) vs 18" ViewSonic VX800 (1280x1024)

Radeon 9000 Mobile 64MB VRAM vs Radeon 9000 64MB VRAM

38368kr vs 4100kr

Vilken av dem som vinner låter jag vara osagt, men jag håller nog på Powerbooken faktisk...

/arvid

[ 06 November 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

Jag är mycket sugen på att köpa samma konf som Khedron men med studentrabbat (~3000 billigare). Är det nån som är sugen på en [url="http://www.lowendmac.com/ppc/quicksilver.html"]QS733/768/40+60 GB? [/url]...eller vill jag sälja? Jo, det kan jag nog tänka mig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-06 21:45

>Sammanfattning
>• 1GHz PowerPC G4
>• 1 GB SDRAM - 2 SO DIMMs
>• 60 GB Ultra ATA-enhet
>• DVD-R/CD-RW
>• AirPort-kort
>• Tangentbord & Mac OS
>• 15,2-tums TFT-skärm
>• RADEON Mobility - 64 MB DDR
>• Gigabit Ethernet
>• Internt 56K-modem
>• Två USB-portar
>• FireWire-port
>• Nätadapter
>• Batteri
>RABATTER:
>-SEK 3.621,00
>Delsumma SEK 38.368,75

Precis den jag tänker införskaffa.

Fick du något leveransbesked?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-06 22:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
/../

En snabb jämförelse mellan Powerbook och PowerMac:

Powerbook vs PowerMac

/../

Vilken av dem som vinner låter jag vara osagt, men jag håller nog på Powerbooken faktisk...

/arvid

Framförallt så är PBn TYST av sig.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-06 22:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iNker:

Precis den jag tänker införskaffa.

Fick du något leveransbesked?

3-6 veckor, kunde lika gärna stått "Från nu till evigheten" :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Hmm frågan är om man ska välja 40 GB disken och sen byta ut den mot en IBM 5400rpm disk. Det skulle gå på ungefär en tusenlapp i mellanskillnad...(IBM TRAVELSTAR 40GNX 40GB 1994kr + frakt, avdrag för 40GB disk 1250kr)

Jag satte nyligen in en sådan disk i min iBook och är väldigt nöjd. Lite kul att jag nu har en iBook 500 med en disk som är snabbare och har 6 MB mera cache än någon av Apples bärbara...

Annars kan man ju också köpa en med dagens disk och vänta ett halvår eller nåt. 80 GB är ju på väg ut snart. Först som 4200 varv och senare som 5400 var. Då kanske ett byte känns ännu mera motiverat. Och så har man nåt att se fram emot...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
3-6 veckor, kunde lika gärna stått "Från nu till evigheten"

He he, det lär ju i alla fall kännas som en evighet, oavsett hur lång tid det tar...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-06 23:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
3-6 veckor, kunde lika gärna stått "Från nu till evigheten"

He he, det lär ju i alla fall kännas som en evighet, oavsett hur lång tid det tar...

Inte då, beställde en Xserve ett par minuter senare och där är det bara några dagars leveranstid så jag har nog någonting att pyssla med under tiden. Fast det är klart, servern kommer bara vara på hemmakontoret några dagar innan den åker in i en co-location-hall. Jag tror inte fästmön accepterar nya gäster på datorfronten...

Du får nog köpa öronskydd till fästmön (och dig själv), maken till ljudlig mac har jag aldrig hört...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 23:45

Apple borde sätta ljuddämpare på Macarna.

(Apropå det såg jag en DeLorean - exklusiv USA-bil från 80-talet i rostfritt stål - på Östermalm för ett par dagar sen. Men - den hade hål på ljuddämparen! Pinsamt. Rostfritt? Jo, pyttsan.)

Back to the Future liksom.

[ 06 November 2002, 23:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag beställde en 1GHz Powerbook G4 nyss. Ska bli intressant att se vem som får sin först!

(tips: min har inte åäö)

Tänkte att det kunde vara cool att ha med sig på MacPub:arn!

Sådärja...

Nu var den beställd. En 1 GHz PBG4, DVD-R/CD-RW med 1 GB minne (tack Apple!

). Byggtid 8-10 dagar...

Jag passade på att slänga med en 20GB iPod oxå när jag ändå var igång. Någon som vill köpa min gamla 5GB?

...och i morgon kommer min nya Palm Tungsten. Roligt nästan jämt!

/Göran

Erbjudandet om att dubbla minnet gäller inte för oss som jobbar på utbildningsinstutitioner, vilket suger, men det gäller för lärare och studenter som köper privat till utbildningspris. Vari finnes logiken i detta?

Jaja, 512 mb är ju inte helt fel det heller men 1Gb ...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-07 00:55

Så har vi äntligen fått ut våra priser på de nya burkarna!
Det känns som att det kommer att bli ett roligt slut på den här veckan...

Plötsligt så känns min 667:a nästan lite seeeeg...
Vad ska man göra åt den saken måntro...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-07 09:40

Det känns som det här är fas två i G4 powerbook histiorien. Något att mata kunderna med tills den riktiga nyheten kan marknadsföras.

Jag skulle inte köpa den.

Med tanke på att Powerbook G4/1000 med DVD-R inte kommer att levereras förrän efter MacWorld Expo i Januari så är det inte någon chans att det släpps en ny Powerbook G4 då.

Det här är ju det eviga problemet: "jag väntar på nästa Powerbook".

Jag har väntat på den här uppdateringen i snart 6 månader så jag köper NU.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-07 10:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag har väntat på den här uppdateringen i snart 6 månader så jag köper NU.

Samma här.
Jag ska ta in offert för personalköp nu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-07 10:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Okej, som den pessimist jag är måste jag ju ta upp alla minus jag ser med den nya TiBooken.

- Vare sig blåtand eller IR
- 4200 rpm hårddisk
- Går ej att få med ledig minnesplats (1x512)
- Tveksam fps (76 fps i QIII @ 1024x 768 med enl Apple)

Det är saker som skulle ha kunnat vara ännu bättre, men ärligt talat är det smådetaljer i förhållande till allt bra i datorn. Hårdisken går att byta efter ett tag, om man vill uppgradera sig.

Jag INTE att det är smådetaljer.

Eftersom Apple-nötterna tagit bort IR har de tagit bort det enklaste sättet att kommuicera med Palm-piloter och mobiltelefoner m.m. Att inte ersätta det är rätt illa. I dagsläget har i princip alla nya prylar blåtand, och för att använda det jättebra programmet iSync som Jobs så käckt gjorde i juli krävs blåtand. Hur vore det om de då levererade det?

Att köpa en 60 GB HD @ 5400 rpm kostar ca 3600:- inkl. moms. Det är inte jag så sugen på.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-07 11:46

Vad man får för 6510 kronor:

- 133 MHz - märks det ens?
- 256 MB RAM - ca 600:-
- 20 GB HD - värt ca 1200:- (Dustin)
- 32 MB DDR-grafikminne - kan vara avgörande...
- Airport-kort - 1100:-

hmm, 3500:- för 133 MHZ och 32 MB DDR, känns nästan som budgetmodellen är mer prisvärd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-07 12:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:
Någon som vill köpa min gamla 5GB?
/Göran

Jag är sugen! Maila mig på [email protected] så kan vi snacka mer utan att spåra ur den här diskussionen

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-07 20:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Vad man får för 6510 kronor:

- 133 MHz - märks det ens?
- 256 MB RAM - ca 600:-
- 20 GB HD - värt ca 1200:- (Dustin)
- 32 MB DDR-grafikminne - kan vara avgörande...
- Airport-kort - 1100:-

hmm, 3500:- för 133 MHZ och 32 MB DDR, känns nästan som budgetmodellen är mer prisvärd.

Jag tycker att du räknar lite konstigt på minne och HD. Du kan ju inte sätta i en 20 giggare extra i en PB direkt. Var kostar minnet 600:-?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-07 21:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Vad man får för 6510 kronor:

- 133 MHz - märks det ens?
- 256 MB RAM - ca 600:-
- 20 GB HD - värt ca 1200:- (Dustin)
- 32 MB DDR-grafikminne - kan vara avgörande...
- Airport-kort - 1100:-

hmm, 3500:- för 133 MHZ och 32 MB DDR, känns nästan som budgetmodellen är mer prisvärd.

Jag tycker att du räknar lite konstigt på minne och HD. Du kan ju inte sätta i en 20 giggare extra i en PB direkt. Var kostar minnet 600:-?

Nej, det kan man ju inte men det är prisskillnaden på en 60a jmf med en 40a på Dustin. Minnespriset är från Macbarometern på idg, minnet är listat som SO-DIMM PC133 1" 256 MB. De flesta shopar ligger runt det priset.

Jag lutar nog dock själv mer på mot 1GHz burken nu, främst för att OS X kräver all kraft det kan få. Skall bli intressant att se tester på prestandaskillnad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-07 22:22

8 veckor? Det är ju 2 månader.
De kan ju börja sälja G5 som kommer nästa höst (kanske). Blue Toth den kommer nog om två år. Vi är ju vana att vänta snällt och ingen vänder nu Apple ryggen för en sån bagatell. Eller hur?
Det enda positiva det är dom sänkta priser på iBook.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-07 22:28

Visst är det trevligt med en chef som säger "Beställ det du behöver" när man ska ha en arbetsdator.

En 1GHz:are med SuperDrive och 1Gb RAM ska väl leva ett par år? Ska bli skönt att ha en bärbar dator som klarar allt. Då kan min 3-åring få byta sin iMac/350 mot min gamla G4/450MP.

Någon som har tips på bra basstationer för trådlöst nätverk?

Gud vad avundsjuk jag blir på alla här som redan nu har beställt en engigahertzare! Måste ha varit ett uppdämt behov...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: malen:
8 veckor? Det är ju 2 månader.
De kan ju börja sälja G5 som kommer nästa höst (kanske). Blue Toth den kommer nog om två år. Vi är ju vana att vänta snällt och ingen vänder nu Apple ryggen för en sån bagatell. Eller hur?
Det enda positiva det är dom sänkta priser på iBook.

Öh... Det är rätt vanligt att vissa toppmodeller har en viss leveranstid från första lanseringen. Det är knappast ovanligt och inte speciellt oväntat. Förstår inte varför nån skulle vända Apple ryggen för det, det *är* faktiskt en bagatell i sammanhanget. Alla företag i branchen har leveranstider emellanåt. Att ange en viss leveranstid och hålla den är helt ok. Om de däremot blir långa förseningar, det är en annan sak (sa nån P800? :).

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-08 16:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iNker:
Visst är det trevligt med en chef som säger "Beställ det du behöver" när man ska ha en arbetsdator.

Liiite avundsjuk.

Citat:

quote:Någon som har tips på bra basstationer för trådlöst nätverk?

Ingen aning, men den här verkar prisvärd: Netgear-pryl

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-08 17:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iNker:
Någon som har tips på bra basstationer för trådlöst nätverk?

Köp en med extra stark sändare.

Verkar inte som Apple har fixat den dåliga mottagningen i PBG4orna.

Ingår sändstyrka i specen på basstationer, föresten?

Kan det vara en så stor skillnad på räckvidd som det verkar om mal läser på apples hemsida och beskrivningen på ovan nämnda netgear pryl?

Apple säger max 50 meter från sin Airport station medan på NetGear står det 255 m ! Det är ingen liten och orellevant skillnad det.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-08 18:32

Glömde att nämna mitt behov av 4-5 portar (10/100) till de stationära prylarna. Då verkar Netgear MR314 ett bra val - och en bra bit billigare än Apples AirPort - om än inte lika snygg. Visst tillverkare säljer också antennförstärkare till sina modeller - bara att placera ut en extra antenn där det behövs.

Bevaka tråden