Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stäms för "iPod-öra"

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-03 07:45

http://aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,66793140_852__,00.html

"Enligt stämningsansökan är iPod-spelarens högsta möjliga volym 115 decibel utan att adekvata varningar om risken för hörselskador finns, annat än på förpackningen"

Var skulle det mer stå, ingraverat? Dom är för roliga amerikanerna...

Går amerikanska bilar bara i 20km/h ? Annars borde det ju börja blinka och tuta i bilen när man kommer upp i livsfarliga hastigheter.

Undrar om dom har glömt att skriva på iPoden att den också är farlig att svälja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 08:41
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Går amerikanska bilar bara i 20km/h ? Annars borde det ju börja blinka och tuta i bilen när man kommer upp i livsfarliga hastigheter.

Undrar om dom har glömt att skriva på iPoden att den också är farlig att svälja.

Pappa lurade mig när jag var liten och sa att bilen inte gick fortare än 15 km/t, han kunde undrande säga – varför går bilen så sakta ? - titta på mig – ah men Johan du vet ju att bilen inte går fortare än så här om du inte tar på dig säkerhetsbältet...

Humor -men jag gick på det "varje gång"

he he

/Tangen

Jag undrar när USA:s bönder kommer att stämmas för att någon stackars amerikan har blivit fet av att äta?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 08:52

115 dB? Det är sjuk högt. Man kan lyssna på 115dB i c.a 25 sek utan att hörseln tar skada.

Citat:

Vad säger Socialstyrelsen?
Grunden är att ljudnivån:

*Aldrig får medföra risk för hörselskador för personal och besökare.
*Inte ska överskrida 100 decibel (A) i medelvärde (ekvivalent ljudivå)
*Vid något tillfälle aldrig ska överskrida 115 dB(A).
*Bör vara lägre när barn lyssnar, högst 90 dB(A) i medelvärde.
*För anställda aldrig ska vara mer än 85 dB(A) i medelvärde.

Hur kan Apple vara funtade om de har en maxnivå på 115dB som inte är accepterat i något land? De är ju trots allt från USA, och där kan man ju stämma varandra för vilken skit som helst, funderar nästan på att flytta dit och stämma arslet av något företag för att de har missat någon patetisk sak och bli stenrik för resten av livet.

Visst, man kan ju tänka sig att man är bra dum om man lyssnar på högsta volym förlänge på en iPod eller annan bärbar musikanläggning, men tänk på att detta gäller USA, och de översittarna tvekar inte att göra något för pengar... Dumt misstag av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 08:56

Det är nog bara stämningen som säger 115 dB - Jag kan inte spela mer än kanske 105 dB linjärt på min ipod - om jag inte volymanpassar låtarna själv

/Tangen

Sen så kan de inte ha för låg uteffekt på ipoden heller, det finns rätt gott om folk som gillar stora lurar. Iofs så skulle de kunna "bromsa" de medföljande lurarna, men då behöver man ju höja mer = mindre batteritid. Dessutom så är låtar rätt ofta olika höga i volym.

Ursprungligen av irrelogical:

Sen så kan de inte ha för låg uteffekt på ipoden heller, det finns rätt gott om folk som gillar stora lurar. Iofs så skulle de kunna "bromsa" de medföljande lurarna, men då behöver man ju höja mer = mindre batteritid. Dessutom så är låtar rätt ofta olika höga i volym.

Om man pluggar in billiga budgetlurar i sin iPod så blir det redan nu lite väl lågt för att vara användbart. Klart att Apple kan kräva att man bara använder kvalitetslurar, men är det rätt metod?

Här i EU kan iPod med standardlurarna endast leverera 104 dB. Köper man andra lurar så blir det upp till det företaget och användaren att se till att man skyddar sig genom att lyssna på rätt sätt.

104 dB är riktigt högt, för min del gör det ont i öronen om jag försöker ens gå nära den gränsen. Om det är gör högt på bussen att man inte kan vara där utan att för hörselskador så betyder det inte att ens musikspelare oc hörlurar levererar för lite ljud utan att det är farligt hög ljudvolym på bussen.

I iPods som levereras till EU har Apple lagt in en gräns på 100 dB. Dessutom står det i foldern som följer med spelaren att man ska vara försiktig med volymen för att inte riskera hörselskador.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 13:12

helt löjligt ju. Det är precis som att jag skulle köra i 200Km/h med min volvo och dra av vägen på grund av hastigheten och sedan stämma volvo för att bilen gick av vägen i 200km/h. För att det var farligt att köra i dom hastigheterna. man får ju för fan ha nån jävla kolla på vilken volym man spelar. Jag fattar inte hur såna människor klarar av att leva ens. Sitter dom och jonglerar med knivar med bara för att ingen sagt att det är farligt?

Ursprungligen av Elajtenworld:

helt löjligt ju. Det är precis som att jag skulle köra i 200Km/h med min volvo och dra av vägen på grund av hastigheten och sedan stämma volvo för att bilen gick av vägen i 200km/h. För att det var farligt att köra i dom hastigheterna. man får ju för fan ha nån jävla kolla på vilken volym man spelar. Jag fattar inte hur såna människor klarar av att leva ens. Sitter dom och jonglerar med knivar med bara för att ingen sagt att det är farligt?

Har du hört talas om hon som blev stenrik av att stämma dom som hade tillverkat hennes husbil? Hon hade gått bak och lagat mat (eller nåt) medans bilen fortsatte köra, självklart krockade hon. Senare stämde hon företaget som tillverkat bilen.

Amerika är ett konstigt land, där kan inbrottstjuvar stämma husägarna för att dom skadar sig

Ursprungligen av ztaafen:

Amerika är ett konstigt land, där kan inbrottstjuvar stämma husägarna för att dom skadar sig

Vilket visserligen kan hända här i Sverige också...

Detta påminner btw lite om hon som stämde tobaksbolaget för att hon fått lungcancer...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 01:23
Ursprungligen av ztaafen:

Har du hört talas om hon som blev stenrik av att stämma dom som hade tillverkat hennes husbil? Hon hade gått bak och lagat mat (eller nåt) medans bilen fortsatte köra, självklart krockade hon. Senare stämde hon företaget som tillverkat bilen.

Amerika är ett konstigt land, där kan inbrottstjuvar stämma husägarna för att dom skadar sig

Ja jag har hört om den. Fattar inte hur otroligt korkade folk kan vara alltså. Och att de lyckas vinna de här jäkla stämningarna med är ju totalt makalöst.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-02-03 15:54
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

I iPods som levereras till EU har Apple lagt in en gräns på 100 dB. Dessutom står det i foldern som följer med spelaren att man ska vara försiktig med volymen för att inte riskera hörselskador.

Borde medfölja en varning att man ej kan höra musiken på en ljudlig buss på dessa också ...
- vem hade någonsin AVLS-funktionen aktiverad på sin kasett-freestyle igentligen?

Som tur är finns det hjälp för de iPod-ägare med sunt förnuft
http://gopod.free-go.net/

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

I iPods som levereras till EU har Apple lagt in en gräns på 100 dB. Dessutom står det i foldern som följer med spelaren att man ska vara försiktig med volymen för att inte riskera hörselskador.

När jag kollat närmare på informationen om min iPod mini ser jag att den är begränsad till 104 dB.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 13:47

Jag blev faktiskt inte så förvånad över att läsa att någon skulle stämma dem för förhög dB nivå... det var en tant som försökte stämma en torktummlartillverkare för att hennes hund dog när hon torkade hunden... i torktummlaren. Jänkare säger jag bara... ett under att Apples varor fungerar så bra som de gör

Den som ska stämma Apple kanske tycker att det ska komma upp en varningsruta som det gör på vissa mobilmodeller när man har på hög ringsignal, att det kan skada hörseln, men jag tycker nog att man själv borde märka när det börjar bli för högt, annars är man bra dum i huvudet, och blir det för högt på en gång så tar det inte många sekunder att slita av sig hörlurarna...

http://www.stellaawards.com/

Där samlas en massa "roliga" historier om rättsprocesser i USA och denna historia om iPod dyker kanske upp där så småningom. I nyhetsbrevet får man historierna väl presentera (exempel på brevet finns på siten) men alla diskuterade historier finns inte på siten, de mailas. Bästa idiotstämningarna varje år vinner pris, en Stella Award.

Min favorit från några nummer sedan var några tonåriga flickor som bakade kakor åt sina grannar i samband med någon högtid. De lämnade tallrikar med kakor på farstubron till de som inte var hemma. En av dessa grannar stämmer flickorna för psykiskt lidande, och vinner.

Namnet Stella Awards (jmfr med Darwin Awards) kommer från Stella Liebeck som 1979 stämnde McDonalds för att den kaffekopp hon köpt där, ställt på instrumentbrädan i bilen, faller ner och bränner henne när hon kör iväg. Hon vann $2.9 miljoner dollar på det.

Men för att detta inlägg inte skall vara helt OT, å ena sidan är det Apples ansvar att begränsa ljudvolymen ut, men då det inte finns något sätt att mäta dB (som beror på lurarnas element, strömdrift mm), så är det svårt för Apple att göra annorlunda än andra tillverkare. Man ser till att det finns kräm nog för att driva tunga lurar och det betyder att när man kopplar in något lättdrivet fjös låter det illa och det blir för högt.

Men sätt en FET jäkla röd klisterlapp över ipoden i paketet där det står med feta versaler "WARNING! USING HEADPHONES WHILE PLAYING AUDIO CAN INJURE YOUR EARS". Givetvis USA only.

Lite OT. I Japan har man instruktioner för allt. Till och med hur man använder toaletter.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Lite OT. I Japan har man instruktioner för allt. Till och med hur man använder toaletter.

Vafan? Jag hade förstått det om det var sådana toaletter som en del munkar i Kina har. Typ 49 olika funktioner vad ska man med mer än en (eller två, man vill ju spola :rolleyes: ) funktion till?

Ursprungligen av ztaafen:

Vafan? Jag hade förstått det om det var sådana toaletter som en del munkar i Kina har. Typ 49 olika funktioner vad ska man med mer än en (eller två, man vill ju spola :rolleyes: ) funktion till?

Men i Japan har de väl på många ställen samma sorts toaletter som i fattigare asiatiska länder. DVS ett hål i golvet som man sätter sig på huk över. När lantisarna kommer till stan och ska gå på vattenklosett är det nog inte ovanligt att de har det lite svårt och gärna sätter sig på huk med fötterna på ringen. Kan det vara bra med en instruktion…

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 22:43

OT: Två saker till jag måste göra i livet, flytta till USA och stämma någon för något patetiskt, och åka till Japan och lära mig hur man går på toaletter

Ztaafen: Den du berättar om är faktiskt en skröna och var med i en flitigt cirkulerad lista på internet över Stella Awards. Kolla här för den klassiska och riktigt roliga lista som kunde vara sann, men som inte är det: http://www.stellaawards.com/bogus.html Näst sista är den du talar om och den är kul!

Laseranders. Dom har instruktioner för allting. Och lite OT. Dom har barer där det står stora skyltar "Japanese only". Sätt upp en skylt här där det står "Endast svenskar", skulle bli en del liv tror jag.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-02-05 19:22

Du tror inte att de menar att på den baren talas endast japanska?

1
Bevaka tråden