Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exklusivt: Apple berättar om dagens nyheter

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har varit i kontakt med Apples huvudkontor i Paris och Stockholm per telefon och fått lite mer information kring dagens lanseringar.

Oscar Bjers blev lite förvånad när vi ringer och vill ha mer information om dagens lanseringar - han var inte medveten om att Apple USA redan släppt nyheten till allmänheten.

Erik Stannow som är Product Marketing Director Europe och sitter i Paris har mer teknisk information kring dom nya modellerna:

- Nya Power Macintosh G4 serien är uppdaterad och har INTE lika hög ljudnivå som den tidigare modellen som många valde att kalla "vindtunneln". Erik har inte exakta specifikationer på vad som gjorts men kan bekräfta att man lyssnat på kritiken ifrån användare världen över.

- Erik bekräftar också att man inte bytt processor utan att man använder Power PC 7455 G4 även i dom nya modellerna.

- Oscar tipsar oss om att nya 1GHz och dual 1.25GHz modellerna finns för leverans i slutet på februari och 1.42GHz kommer under mars månad.

- Erik förklarar varför man valde dual 1.25GHz modellen av Power Macintosh G4 som grund för deras fortsatta OS9 stöd. "Den har längst livslängd och erbjuder och en rejäl prestandaökning den dag kunden väljer att uppgradera till MacOS X."

- Idag lanserades en ny bildskärm: 20" Cinema Display. Erik berättar: "Apples kunder har alltid krävt mest av sina bildskärmar. När den genomsnittliga PC-användaren gick ifrån 15" till 17" så körde Macanvändare 19" eller 21". Vi var först att gå över till TFT-skärmar och nu vill våra användare ha mer yta på skrivbordet. 15" är alldeles för litet för våra kunder och vi erbjuder inte längre den produkten i vårt sortiment. 17" är bra för många applikationer men vi är helt övertygade om att nya 20" Cinema Display kommer att bli en riktig storsäljare. Den är tillräckligt stor (större effektiv bildyta än en traditionell 21" CRT) och har tillräckligt hög upplösning för att köra alla populära programvaror. Priset är helt rätt: 12.794 kronor exkl moms.

Många kunder har längtat efter en 23" Cinema Display HD men priset har varit för högt för dom flesta. Nu chockar vi med att sänka priset till 19.996,- exkl moms och vi vet att fler kommer ta steget till en rejäl 23" bildskärm."

En pressrelease finns att läsa på Apples sida:
http://www.apple.com/pr/library/2003/jan/28pmg4.html

Vi tackar för samtalet och återkommer om det finns fler frågor ifrån medlemmarna på 99mac.

Rättelse: leveranstiderna är uppdaterade pga ett missförstånd.

-- Du läste det först på 99mac.com --

[ 28. Januari 2003, 17:05: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Citat:

citera: Nya Power Macintosh G4 serien är uppdaterad och har INTE lika hög ljudnivå som den tidigare modellen som många valde att kalla "vindtunneln". Erik har inte exakta specifikationer på vad som gjorts men kan bekräfta att man lyssnat på kritiken ifrån användare världen över.

Låter ju bra, frågan är bara hur mycket tystare de är. Någon som beställer och testar?

Frågan är också om de kommer att göra något för oss som redan köpt vindtunneln...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- Erik bekräftar också att man inte bytt processor utan att man använder Power PC 7455 G4 även i dom nya modellerna.

Aha, det var ju intressant och lite tråkigt. Undrar varför man inte kunnat byta upp sig till de modeller som ryktats om, som t.ex. har bättre stöd för DDR-minne?

Hursomhelst: Bra jobbat Martin!

  • Medlem
  • 2003-01-28 17:06

Skulle vara skoj att få lite ljudinfo så fort någon har testat...
:rolleyes:

Det har sagts tidigare, det är stor skillnad på de gamla och de nya.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-28 17:15

jippi vilken jätte uppdatering av powermacarna detta var då...

Priserna är betydligt lägre iallafall - du får en rätt fet PowerMac för under 14.000,- exkl moms. Dags att byta ut sin gamla 400:a skulle jag säga.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 18:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Frågan är också om de kommer att göra något för oss som redan köpt vindtunneln...

Vi får verkligen hoppas på det..
För handlar det om ´enklare´ saker som nya fläktar och PSU så borde det ju vara relativt lätt för Apple att fixa nån form av ´Silencer Kit´ som man kan montera in hemma...
(Betalar gärna en slant för sådant kit).
---
/Samuel

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Priserna är betydligt lägre iallafall - du får en rätt fet PowerMac för under 14.000,- exkl moms. Dags att byta ut sin gamla 400:a skulle jag säga.

Byter man inte varje gång det kommer en ny modell??

Apples priser börjar äntligen hamna på en nivå där dödliga kan införskaffa sig deras ´Pro´ maskin. Och är denna tystare är det inte heller någon nackdel precis, lovar

Nyheterna kanske läckte ut igår?
Kolla historik på apples aktie igår så ser ni att den var en utav få aktier som stod emot nedgången, och den gick upp.
Oscar kanske handlade igår.

Ett fall för amerikanska FI?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mats Börjesson:
Nyheterna kanske läckte ut igår?
Kolla historik på apples aktie igår så ser ni att den var en utav få aktier som stod emot nedgången, och den gick upp.
Oscar kanske handlade igår.

Ett fall för amerikanska FI?

Tror inte denna uppdatering påverkar Apple-aktien nämnvärt. Investerare är mer intresserade av långsiktliga förändringar i företaget, det tittar inte speciellt mycket på smärre uppdateringar i produktsortimentet.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-28 18:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Frågan är också om de kommer att göra något för oss som redan köpt vindtunneln...

Det tror jag inte. De släppte ju en mjukvaruuppdatering som de tycker löser problemmet.
Såld är såld och så är det inte mer med det. Apple är inte bättre än andra på den punkten utan snarare mer arroganta. Det gäller mycket på den sk reklamationsfronten, från döda pixlar till dåliga fläktar...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 19:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mats Börjesson:
Nyheterna kanske läckte ut igår?
Kolla historik på apples aktie igår så ser ni att den var en utav få aktier som stod emot nedgången, och den gick upp.
Oscar kanske handlade igår.

Ett fall för amerikanska FI?

Tror inte denna uppdatering påverkar Apple-aktien nämnvärt. Investerare är mer intresserade av långsiktliga förändringar i företaget, det tittar inte speciellt mycket på smärre uppdateringar i produktsortimentet.

/M

Såvida det inte vara vanliga privata aktieägare som stod för uppgången? Och vi gläds ju alltid åt vad som syns nu och inte om det där framtida abstrakta Bara det är tyst och snabbt så blir man helt till sig.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Apples priser börjar äntligen hamna på en nivå där dödliga kan införskaffa sig deras ´Pro´ maskin. Och är denna tystare är det inte heller någon nackdel precis, lovar

[/QB]

Lite fel här. Vi som varit med ett tag minns att det var på den här nivån Power Mac låg på för några år sen. Min första Power Mac G4 350mhz kostade jan 2000 ca 16500kr med moms. Det priset höll i sig till Digital Audio (133mhz systembus, AGP X4 mm) modellerna kom. Då steg med ens priset på instegsmodellen till strax över 21000kr.

Så det som hänt är att priserna återvänt till en rimlig nivå.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
jippi vilken jätte uppdatering av powermacarna detta var då...

Vad gnäller du över? Att det var en rimlig och väntat uppdatering istället för dina egna orimliga förväntningar?

Högre hastighet, lägre pris, stöd för nya tekniker (FW2, AirPort Extreme, Bluetooth), lägre ljudnivå, snabbare SuperDrive mm. Absolut ingen revolution förstås, men en helt ok uppdatering. Helt i nivå med vad man kunde vänta sig.

Hmmm...är det nån som vet om Apple tänker göra nånting åt den förra modellen, yapp jag menar den som låter som en damsugare.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: shaolinmac:
Hmmm...är det nån som vet om Apple tänker göra nånting åt den förra modellen, yapp jag menar den som låter som en damsugare.

Apple vet... men de säger inget...

  • Medlem
  • 2003-01-28 23:49

Vore bättre ifall Dagens Nyheter berättade om Apple.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 10:52

"Erik Stannow som är Product Marketing Director Europe och sitter i Paris har mer teknisk information kring dom nya modellerna:

- Nya Power Macintosh G4 serien är uppdaterad och har INTE lika hög ljudnivå som den tidigare modellen som många valde att kalla "vindtunneln". Erik har inte exakta specifikationer på vad som gjorts men kan bekräfta att man lyssnat på kritiken ifrån användare världen över."

Om inte detta är bedrägligt så vet jag inte vad som är.

För två veckor sedan publicerade Apple ett KB dokument (http://docs.info.apple.com/article.html?artnu...) där man skriver:

Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors): Increased Noise Levels Expected

TOPIC
Increased noise levels are expected with dual processor computers.

DISCUSSION
The sound generated by Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) computers is approximately equivalent to previous dual processor computers. Users who upgrade from earlier, single processor computers might notice that the computer is louder. This is because there are more parts to cool--multiple processors and additional expansion capabilities--within the same form factor.

However, Apple has found that there are some situations that may lead to increased sound levels beyond what is expected.

One is addressed with the 4.4.8 version of the firmware (BootROM) for your computer. See software download document 120171 "Power Mac G4 Firmware Update: Information and Download" if you have an earlier version. You can tell which version of firmware your computer has by using Apple System Profiler.

Other situations include the processor fan constantly spinning at high speed, and a clicking sound that comes from the computer´s power supply. In both of these cases, contact an Apple Authorized Service Provider (AASP) to determine if your computer is affected by either of these symptoms. Apple has directed AASPs on how to address affected computers. "

Två veckor senare är det ett feature att man lyckats få tyst på dom nya PowerMac´arna. Dra mig baklänges, antingen ljuger man rakt upp och ner, eller så har man på två veckor lyckats med det omöjliga.

Nu är det nog dags för Apple att komma med någon slags lösning på bullerproblemen för oss som sitter på "gamla" MDD mac´ar

/Joakim

[ 29. Januari 2003, 10:55: Meddelandet ändrat av: replicant ]

Lösningen skulle i så fall innebära att Apple byter ut alla eller några av datorns fläktar, vilket inte är att räkna med tror jag. Apple släppte en firmwareuppdatering som gjorde vad den kunde, men mer kan de nog inte göra via mjukvara.

Ja det får vi verkligen hoppas. Jag har börjat må så jävla dåligt på sista tiden, kan knappt sova för suset i öronen. Jag fick min Dual 1GHz för ca tre månader sen. Fick tjata till mig den på jobbet, eftersom jag suttit med en beige G3 266 MHz (!) länge nog...

Eftersom jag försökt olika lösningar redan (ljudabsorberande mattor, och andra dämp-material som jag fått från en ljudstudio) men detta inte hjälper ett dugg mot G4:an, måste jag köpa en ljudlåda med fläkt (oh, no!) tror jag. 4500 kr plus moms. Fifanken...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 11:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Lösningen skulle i så fall innebära att Apple byter ut alla eller några av datorns fläktar, vilket inte är att räkna med tror jag. Apple släppte en firmwareuppdatering som gjorde vad den kunde, men mer kan de nog inte göra via mjukvara.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Finns inte en Firmware i världen som kan fixa problemen.

Jag förblir hoppfull att det kommer en lösning från Apple, :rolleyes: för med dom uttalanden som dom nu gjort så har dom satt sig i en rätt jobbig sits.

För mig är det bedrägligt att först gå ut och säga att det inte går att något åt bullernivåerna för att två veckor senare slå på stora trumman och säga att nu har vi tystat våra PowerMac´ar OCH "kritikerna". Det är något som inte stämmer här

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: replicant:
Other situations include the processor fan constantly spinning at high speed, and a clicking sound that comes from the computer´s power supply. In both of these cases, contact an Apple Authorized Service Provider (AASP) to determine if your computer is affected by either of these symptoms. Apple has directed AASPs on how to address affected computers. "

/Joakim

Vi har då inte fått nån info om hur man "adress affected computers"

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 12:07

Jag vet, det är det som är så frustrerande. Finns ju ingen finess med att lämna in nu, och har inte funnits sen jag köpte min i november. Det enda som AASP har kunnat göra är ju att beställa nya strömaggregat (men det har varit som att spela på bingo-lotto nästan).

Hela situationen känns lite svajig och osynkad tycker jag. Inte så snyggt hanterad om man säger som så.

Dementier, lögner och motsägelser om vart annat och så helt plötsligt har man lyckats lösa problemet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-29 13:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Lösningen skulle i så fall innebära att Apple byter ut alla eller några av datorns fläktar, vilket inte är att räkna med tror jag. Apple släppte en firmwareuppdatering som gjorde vad den kunde, men mer kan de nog inte göra via mjukvara.

Det sägs att det är en lösning på väg men den kommer att kosta........
F.....n!
Apple erkänner ju att de förra modellerna var för ljudliga eller?
Folk har ju sina garantier kvar eller?
Om jag minns rätt så säger konsumentköplagen att trots att det står på pappret 1 år, så vid en konstruktionsfel gäller faktiskt 2år!
Bara lämna tillbaka eländet.
Skulle många gjort så då skulle Apple tänkt efter innan de släpper ett sånt skit.
Det finns faktiskt inget motstycke till detta.
Folk köper datorer för tiotusentals kronor och nästa dag jagar de möjligheter att köpa tysta fläktar???! De lägger på hyllan både tangentbord och mus, för de duger inte till annat och köper ett annat fabrikat.
Jag glömde nämna de urusla 1 års garantier på skärmar när alla andra erbjuder 3 år på plats. Sedan länge. Apple litar alltså inte själva på vad de säljer. Detta ger verkligen något att tänka på. Det är inte en vanlig gnäll bara för att gnälla.
När man tittar på de nya skärmars och datorernas priser så ser man att något börjar hända, men som sagt det är mycket kvar att ändra på. Då kommer kanske Apple tillbaka (om DE vill) med sin logga på mitt skrivbord. Såsom det ser ut nu då är det bara själva burken som står under bordet. Resten (skärm, tangentbord och mus) är utbytt för länge sen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-29 13:07

Det är väl bättre att man löst problemet än att strunta i att finns. Förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre i framtiden.

Som det var innan den här uppgraderingen kunde man välja mellan en snabb ljudlig dator (PMG4) och en tyst långsammare dator (iMac G4).

Köper man en burk utan att ha testat den irl tycker jag inte man ska gnälla efteråt. Tycker ni som har vindtunneln att den låter för mycket? Sälj den och köp en iMac.

*Nöjd iMac G4, PM 800 och iBook-ägare.*

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 13:42
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Det är väl bättre att man löst problemet än att strunta i att finns. Förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre i framtiden.

Som det var innan den här uppgraderingen kunde man välja mellan en snabb ljudlig dator (PMG4) och en tyst långsammare dator (iMac G4).

Köper man en burk utan att ha testat den irl tycker jag inte man ska gnälla efteråt. Tycker ni som har vindtunneln att den låter för mycket? Sälj den och köp en iMac.

*Nöjd iMac G4, PM 800 och iBook-ägare.*

Nej, visst är det jobbigt, tänk om alla var lika smarta som dig - vad fin världen skulle vara då

Ni som köpte Windtunnel gjorde ju det trots att det är hög ljudnivå. Eller köpte ni verkligen datorn med förhoppningen att Apple skulle "fixa" det lite senare?

Gjort är gjort. Apple har fixat ljudnivån i de nya modellerna. Om man är nöjd med det så köper man datorn, annars köper man nånting annat.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Apple erkänner ju att de förra modellerna var för ljudliga eller?
Folk har ju sina garantier kvar eller?
Om jag minns rätt så säger konsumentköplagen att trots att det står på pappret 1 år, så vid en konstruktionsfel gäller faktiskt 2år!
Bara lämna tillbaka eländet.

Det kanske är värt att pröva faktiskt. Nu äger jag ingen "Vindtunnel", men låter den mer än min PM 533 så förstår jag att folk är irriterade.
Jag misstänker också att andrahandsvärdet på "Vindtunnlar" kommer att vara lägre än andra modeller.

Bevaka tråden