Byta till ny mac, sälja den gamla

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-02 15:16

Hej!
Jag ska sälja min iMac nu och senare i vår köpa en bärbar mac. Jag undrar nu hur jag ska gå tillväga för att spara alla mina filer. Något man ska tänka på? Något särskilt knep någon har? Jag funderar på att bränna ut Home-mappen (i omgångar självklart), räcker det? Hur funkar det sen när den nya kommer, hur lägger man in allt då?

Mvh
Molle

Kör du redan Os X och inte har en allt för antik iMac så :

http://www.apple.com/se/macosx/features/setup/

• Medlem
  • Borås
  • 2006-02-02 15:30

Mjo, men jag ska sälja iMacen nu och sen köpa en ny om nån månad eller två. Så jag får spara allt på skivor emellan...

Ursprungligen av amolle:

Mjo, men jag ska sälja iMacen nu och sen köpa en ny om nån månad eller två. Så jag får spara allt på skivor emellan...

Då blir SuperDuper och en extern hårdisk en skitbra lösning! Har du inte det så måste du ändå skaffa dig utrustning för backup. Alla som inte kör backup regelbundet äro åsnor!

Åsnor var ordet - använder också SuperDuper och klonar en exakt kopia på min HD till en extern HD, sen är det bara att klona tillbaka till den nya datorn.. eller kopiera över valda delar..

• Medlem
  • Borås
  • 2006-02-03 07:18

Okej, nu är jag ingen åsna längre. Väldigt smidigt program faktiskt!
Då gör jag som så när han kommer och ska hämta datorn att jag gör en sista backup och kopplar ur den externa hårddisken.. Men vad ska jag tänka på sen?
Hur tar man t.ex. bort alla lösenord ur Nyckelhanteraren och alla Mail osv, osv? Något mer att tänka på än det här?

Nyckelhanteraren
Mail
iCal
iPhoto

Molle

Ursprungligen av amolle:

Okej, nu är jag ingen åsna längre. Väldigt smidigt program faktiskt!
Då gör jag som så när han kommer och ska hämta datorn att jag gör en sista backup och kopplar ur den externa hårddisken.. Men vad ska jag tänka på sen?
Hur tar man t.ex. bort alla lösenord ur Nyckelhanteraren och alla Mail osv, osv? Något mer att tänka på än det här?

Nyckelhanteraren
Mail
iCal
iPhoto

Molle

Om backupen har gått rätt till och du har en fullt fungerande kopia på hårddisken kan du ju formatera om den interna hårddisken. Superduper låter dig ju starta om från din backup när processen är klar. Gör det för att fövissa dig om att allt gick vägen.

1
Bevaka tråden