Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att lossa skruv med trasigt huvud

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade ur PSUn ur min MDD häromdan för att modda fläktarna. När jag skruvade tillbaks den blev hålet i insexskruvens huvud runt. F*n.

Har försökt göra en ny skåra mha borr och stämjärn, men metallen är för hård/pulveriseras/flisas sönder.
Prövade även limtricket – att limma fast något – men karlssons biter inte på metall, och allt jag limmade fast var skruven; hårdare.

Så vad gör jag? PSUn sitter rätt bra nu, men jag skulle vilja ha ut den för att modifiera ytterligare.

Så... hur får jag ut skruven? Finns det nåt lim som är bättre?

Eller får min MDD vänja sig vid att ha PSUn sittande för gott??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-02 08:38

Gammalt verkstadstrick:
Skaffa mycket mindre skruv som är gängad åt motsatt håll (eftersom din troligen är högergängad, så skaffar man en vänstergängad) och lämpligt borr till nämnda skruv.
Fila ner huvudet på den trilskande skruven litegrann, ta ett körnslag och kläm dit ett märke exakt mitt på resterna av skruvhuvudet. Borra en liten bit in i skruven, tillräckligt för att din vänstergängade skruv ska ta gäng.
Skruva in den vänstergängade skruven. När den börjar gå i bott ska den trilskande börja lossna.

Du kan också försöka (eller kombinera med tricket ovan) med värme.
Om du har en hårfön, varmvatten, varmluftpistol eller nåt annat som du kan rikta med hyfsad träffsäkerhet, så värm godset runt skruven lite i taget medan du lirkar.

Endast som sista utväg ska du ta till spett och skärbrännare.

Gå till http://www.biltema.se/, sök på skruvutdragare. En sats om 5 st kostar 19 kr.
Fungerar på samma sätt som med skruvtricket ovan, men med bättre resultat.
Och vem har vänstergängade skruvar hemma?

(OnTopic) verktyget kallas grispitt!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 09:26

Ett tips (som du i och för sig verkar ha testat) är att limma fast en skruvmejsel med snabblim för glas(ej gel!). Får du ut skruven, löser man upp limmet med aceton.

Skruven är ute. Krävdes metallborr och lite olika mejslar.

1
Bevaka tråden