ska jag köpa mac eller pc?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 22:54

Jag är en pc användare och nu ska jag köpa en ny dator. Jag vill veta om jag får lika mycket prestanda för en mac som jag får priset för en pc?. Till nästa termin har jag tänkt söka in till konstfack. Där det jobbar med Mac-miljö. jag jobbar mycket med illustrator, photoshop och indesign. Men jag undrar också om jag köper en mac? . Vad mer finns det att göra på en mac förutom Internet och kolla på dvd filmer?. Varför föredrar man en mac mot en pc?.

Det är sånt stort steg att ta och så mycket pengar som trå på spel.

Enkel fråga kräver enkla svar:

Mac OS X Tiger.

Jag använder min dator till det är gjord för, att arbeta med. Men vi har en fint förhållande när det gäller nöjen också, så svaret jag ger dig är väl. Du kan göra allt du vill med en Mac, förutom att spela spel som är skrivna för DirectX men det har jag ju Xboxen till...

Ja, varföf föredrar man en mac? Jag vet faktiskt inte. Interfacet är mer inbjudande, det är stabilare på grund av Unix, finns obefintligt med virus, datorerna är snyggare samt att man inte måste köpa en ny varje halvår.

Ska du söka konstfack där det - som du själv sa - är mac-miljö så kan det vara en bra id'e att skaffa mac redan innan så att du kan det när du väl börjar (vilket inte tar så lång tid att lära sig, iofs.). Adobe programmen är i princip lika till osx som till windows. Vad kan man mer göra? Ja, det är upp till dig. Man kan göra vad man vill.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-01 23:16

Mac är verktyget för kreativa människor - har alltid varit så. Grafik, musik, foto, video, layout - dessa områden har av tradition dominerats av Mac...utan dessa områden skulle Mac inte ha 5% av marknaden, utan snarare 1%.

Vill man spela spel - konsumera media - då ska man köpa en PC.

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 00:10

Får jag lika mycket prestanda för en mac som jag skulle få för priset för en pc?

• Medlem
  • 2006-02-02 00:13

nej

• Medlem
  • 2006-02-02 00:15

Inte med nuvarande bärbara i alla fall

Ursprungligen av cassius:

Får jag lika mycket prestanda för en mac som jag skulle få för priset för en pc?

Svar nej, men du får dock ett operativsystem som utnyttjar all prestanda, vilket du inte får med en PC.

Nya MacBook Pro och iMac Core Duo har dock exakt samma prestanda som en PC, men använder den bättre tack vare Mac OS X.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 00:34

Mac är mycket pengar, men dyrt är det inte

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 00:54

Så jag ska sata på MacBook Pro och iMac Core Duo. Jag har en ipod, kommer det vara ett problem. För att jag har hört att man inte kan använde den till både mac och pc?

Så jag ska sata på MacBook Pro och iMac Core Duo. Jag har en ipod, kommer det vara ett problem. För att jag har hört att man inte kan använde den till både mac och pc?

Det funkar bra att använda den till både och...

Mac:en läser FAT formaterade diskar så edt är bara att installera från PC'n
För att få PC'n att läsa en HFS+(mac's filsystem) så krävs det en tredjepartslösnig som heter Xplay, kostar en slant men då funkar det också;)

Det enda problemet är att din iPod bara kan ha en "hem"-dator. Det vill säga den dator som den synkroniserar med. (Det finns visserligen hack för att få den att synkronisera med flera datorer om man så önskar).

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 02:05
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det enda problemet är att din iPod bara kan ha en "hem"-dator. Det vill säga den dator som den synkroniserar med. (Det finns visserligen hack för att få den att synkronisera med flera datorer om man så önskar).

Om jag bara använder den till min data för att fylla den med låtar och jag vill använda min ipod som extern hårddisk för både mac och pc. Kommer det vara något problem?

Nej, se till att formatera den med FAT32 bara.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-02-02 08:31

Vi har både PC och Mac här hemma. PC:n är snabbare utan tvekan trots att Macen är lite dyrare. VI sitter nästan uteslutande framför Mac:en ändå pga att det är en trevligare upplevelse. Gå till en Mac-återförsäljare och testa t.ex. en PowerBook så får du egen uppfattning.

Ett alternativ är att köpa en begagnad PowerBook eftersom inte alla program finns för de nya MacBook Pro ännu (om det är en bärbar dator du är ute efter). Adobes program lär tydligen dröja ytterligare en tag innan de finns för Intel-macarna.

När du tar upp kostnaden så kom ihåg att Mac har ett betydligt bättre andrahandsvärde än PC.

Lycka till med studier och dator.

//J

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 17:52

10 saker mac har som pc inte har och 10 sak som är bra med mac?. För den som vill hjälpa mig med mitt svåra beslut.

10 saker mac har som pc inte har och 10 sak som är bra med mac?. För den som vill hjälpa mig med mitt svåra beslut.

10 saker som inte windows har: OS X!

Du måste pröva det för att förstå det, men OS X är mycket mer lättarbetat än windows. Dessutom så innehåller det mer än 10 saker som inte win har. Problemet är att man inte får grepp om det ordentligt när man prövar i affär, helst så ska man jobba med den i några dagar. Kolla runt på apples hemsida så hittar du massor med finesser OS X har som microsoft skryter med att Vista/Longhorn ska ha.

Hmm, vet inte om jag kan komma på 10 saker så här på rak arm, men nåra kan jag väl dela med mig av. OS X är stabilt, datorerna är snygga och väldesignade, programmen (och då först och främst iLife) saknar ofta like i windowsvärlden. Viloläget fungerar som en dröm (tänk dig en dator som startar på nån sekund och allt är precis som du lämnade det).

Sen är det den där svårbeskrivliga känslan. man känner att datorn arbetar med en istället för emot en. Den blir ett verktyg istället för en maskin som krånglar och har sig och ibland gör som den blir tillsagd. Därmed inte sagt att OS X är utan brister, men de är inte lika påtagliga i vardagligt arbete.

10 saker som windows har som inte finns i OS X:
Spyware, virus, trojaner, fult gränssnitt (smaksak, men jag tycker det), BSOD, oförståeliga felmeddelanden, medföljande ritprogram (saknar jag faktiskt ibland), en webläsare integrerad med operativsystemet (saknar jag inte!), anledning att överhuvudtaget börja meckla med systeminställningar (går det ens att ändra irq-nummer på en mac?) och en knapp som det står start på som man klickar på för att stänga av datorn.

Ursprungligen av irrelogical:

och en knapp som det står start på som man klickar på för att stänga av datorn.

Ja, det är lite knepigt.

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 21:26
Ursprungligen av irrelogical:

10 saker som inte windows har: OS X!

http://video.google.com/videoplay?docid=2848361395447602199&q=os+x
Det GÅR att ha OS X på en PC. Det funkar utmärkt, har själv provat. Allt flyter på väldigt bra.

Ursprungligen av SeBBBe:

http://video.google.com/videoplay?docid=2848361395447602199&q=os+x
Det GÅR att ha OS X på en PC. Det funkar utmärkt, har själv provat. Allt flyter på väldigt bra.

Jo, jag vet. Men jag skrev windows...

Vänd på det. Varför köpa en burk med Windows? Vill man det?

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 18:16

om beslutet är så svårt kanske inte Mac är nåt för dig?

• Oregistrerad
  • 2006-02-02 18:39
Ursprungligen av DaPhox:

om beslutet är så svårt kanske inte Mac är nåt för dig?

jag kan inte så mycket om datorer. jag vet inte vilken som är bäst. Så jag vill veta om jag ska köpa en macbook pro 1,83GHz intel Core Duo 15,4 tums eller en pc (vilken pc som hälst under priset SEK 21.196,00 exkl. moms).

jag kan inte så mycket om datorer. jag vet inte vilken som är bäst. Så jag vill veta om jag ska köpa en macbook pro 1,83GHz intel Core Duo 15,4 tums eller en pc (vilken pc som hälst under priset SEK 21.196,00 exkl. moms).

Stirra dig inte blind på siffror! Rent prestandamässigt så är pc:n bättre än macen, men sen att använda datorn är en helt annan sak. Bäst? Jag tycker att min iBook 12" klår vilken pc som helst.

Pluggar själv utbildning med uteslutande mac. I början av första terminen var det endast jag som körde mac, nu när första terminen är slut är det fyra förutom mig som gått över till mac, och jag tror knappast det kommer sluta där...

Själv bytte jag för ett och ett halvt år sedan och ångrar mig inte en sekund. Min 1,5 år gamla PowerBook känns många gånger kvickare än mammas fyra månader gamla Dell på 2,0 ghz. Vilket självklart inte betyder att min PB är snabbare i ett benchmarktest...

Jag har i och för sig inte haft min iBook mer än några veckor men jag har helt gått över till den, hemma. Till jobbet använder jag en acer ferrari, snabb men inte lika smidig som iBooken. Det är svårt att förklara varför, allting är bara så mycket, smidigare, bättre och snyggare...

• Oregistrerad
  • 2006-02-03 15:40

Jag ska nu beställa macbook pro 1,83GHz intel Core Duo, men jag undra om jag tar den med 1gb minne. Kan jag sen fylla den med mer minne. Om det går. Hur mycket kommer det att kosta att föra in minnet och hur mycket mer kan jag fylla på den med?.

Jag ska nu beställa macbook pro 1,83GHz intel Core Duo, men jag undra om jag tar den med 1gb minne. Kan jag sen fylla den med mer minne. Om det går. Hur mycket kommer det att kosta att föra in minnet och hur mycket mer kan jag fylla på den med?.

Om det svider i plånboken, så tycker jag att du borde köpa den med 1,67 GHz Core Duo, och välja till 100 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min). Då får du bara 512 MB minne från början, men du kan köpa till 1 GB från exempelvis Macoteket, som har mycket bättre priser på minne. Du kan sätta in minnet själv. Det är lätt att ta reda på hur du gör när det är dags. Om du undrar, så går det alltid att fråga här på 99mac.

Visst får du lite långsammare processor om du köper 1.67 GHz, men skillnaden är marginell. Även grafikkortet skiljer - det har mindre minne - men det spelar i princip ingen roll, annat än om du spelar spel. Satsa på snabbare hårddisk istället. Det ger bättre prestanda, och ger nog mer "pang för pengarna" än den snabbare processorn

Om du sedan får pengar över, jämfört med att köpa den med 1.83 GHz, så kan du satsa dem på trevliga tillbehör. Om du ska hålla på med bild på ett skapande sätt, så kan du ju köpa trevliga tillbehör som en ritplatta. http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=66523&product_id=804026

Du kommer att ägna mer tid åt kreativitet, och mindre tid åt teknik, om du köper en Mac istället för PC. Men stirra inte för mycket på datorns prestanda. Den räcker till, oavsett vad du köper idag. Tänk hellre på vad du kan köpa för tillbehör, om du väljer en billigare dator.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-04 02:55

cassius: Tycker du ska kräma på riktigt ordäntligt med minne redan ifrån början.
Personligen valde jag 1gb till min Powermac 2x2Ghz vilket defenetivt var för lite.
Jobbar i Reason, testat Aperture och använder GarageBand en hel del.
Ser även mkt på film. Kan la säga att processor hastigheten är det inget fel på, däremot är det som sagt för lite med 1gb sålänge du inte bara surfar o lyssnar på musik.

Värt o nämna tillskillnad ifrån microsoft är att Apple håller sitt OS frächt. OSX Tiger kom förra året (har jag för mig) och innan dess kom Panther och innan dess en annan OSX version.
Varje OSX version som byter 2'a siffran, d.v.s 10.2.0, 10.3.0, 10.4.0, 10.5.0 osv är en relativt stor upgradering av OS'et vilket gör att det känns frächt tillskillnad ifrån Windows XP som inte alls känns speciellt frächt längre o dom ända updateringarna som kommer är nästan uteslutande säkerhets updateringar och bugg fixar.

Stirra dig inte blind på siffror och pris, men fläska på med ram för det behövs!

Största fördelen med OSX är nog att det är bra mkt mer up2date än Windows, du behöver inte oroa dig för virus eller spyware alls, du slipper outnyttade tomma ytor (dra igång nått Word, Photoshop eller nått annat så ser du att det är ett fönster med fler fönsteri och grå yta emellan där det inte är något. I Win är vare fönster ett helt sepparat fönster och inte innanför ett stort fönster) också kan du skratta när du läser o hör nyheter om nytt virus. Angår ju inte oss OSX användare.

• Oregistrerad
  • 2006-02-04 03:46

Jag har inte så mycket att spendera på den. Men jag vill ha en bra dator, så jag kan ha den lägre. Då tänka jag att jag kan vänta med minnet.

Bevaka tråden