Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya Power Macintosh G4

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-01-28 16:20

En klar besvikelse......vi behöver mer MHz !!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Classic mode då?
Jag tjatar om det en gång till, går det att köra de nya Macarna i Classic-mode?

Jag har f ö redan beställt en, mellanmodellen fick det bli.

Ja, du kan starta Classic mode. Men du kan inte BOOTA in i OS 9 rent. Utan måste köra det via Mac OS X

Jamen då är det ju lugnt, det är bara Kvarkeländet jag måste köra i Classic - ett tag till....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 16:28

Monitorer i Sverige:

17": 7 995 kr
20": 15 995kr
23": 24 995 kr

PRISER INKLUSIVE MOMS.

Apple börjar skärpa sig med priserna i Sverige, verkligen! 16 995 inkl. för en G4/1Ghz är lite skillnad mot vad du fick för ett år sedan!

DVD-R 4X kostar 2 700 kr extra
Radeon 9700 tar man 3 120 kr extra för

Mycket trevligt! Visst vore det bra med lite mer Mhz, men det kan vi räkna med till sommaren/hösten tror jag (PPC 970)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 16:32

Tycker det som helhet känns bra, förklaringen till varför det sitter dubbelpropp i OS 9 maskinen är väl för att man ju förstås kan köra OS X på den.

Finns nog flera anledningar... Köra OSX, Apple tjänar nog lite mer på de maskinerna än ingångsmaskinen, de erbjuder "det värsta" som finns/fungerar för OS9 m.m.

Nu MÅSTE det komma mycket nytt på iMac och eMac!!!
- 133Mhz buss
- Nytt grafikkort (GeForce4MX minimum!)
- 1 Ghz
- Lägre pris
- FireWre 800
- BlueTooth-stöd
- AirPort Extreme-stöd

  • Medlem
  • 2003-01-28 16:35

Priser för de nya Power Mac:arna med mecenatkort

Snabb: 15.295 kr inkl. moms

Snabbare: 21.145 kr inkl. moms

Snabbast: 28.795 kr inkl. moms

Perfekt: 40.085 kr inkl. moms

Applestore-mecenat

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Ja de sänkta priserna är ju skitbra, men om andra ÅF dumpar priserna en aning så är ju det välkommet.

Återförsäljarna har löjligt små marginaler, så den chansen är inte så stor. Se mer om det i den här tråden.

Jag har hört från säker källa att de nya PowerMacarna är praktiskt taget ljudlösa.
Nya typer av fläktar, större med lägre varvtal.

Vore konstigt annars, så mycket skällning som dom fått för oljudet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ThomasC:
En klar besvikelse......vi behöver mer MHz !!

*suck* Alltid detta tjat om MHz. Ge upp va? Det var ingen som väntade att det skulle komma annat än 1,4 GHz. Apple gör mycket bra, men de kan inte trolla med knäna och hur mycket folk än sitter runtom i landet och gnäller över MHz:en så kommer det inte att över en natt bli 3 GHz. Så är det bara.

Vad Apple *kan* göra är att jobba på alla andra bitar som ATA, systembuss, minnesbuss osv eftersom det finns snabbare teknik än den Apple använder. Men just processorhastigheten är de utelämnade till processortillverkarna och i detta fall är det Motorola.

På längre sikt kan ett byte till IBMs Power4 Lite (PPC 970) ändra på saker och ting, men det är långt kvar tills dess. (Ja jag vet - ett byte av plattform går också, men den diskussionen tänker jag inte ge mig in på.)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Vore konstigt annars, så mycket skällning som dom fått för oljudet.

Precis. Löjligt av Samu att anta att de nya låter lika mycket eller mer, så mycket kan man ju faktiskt räkna ut att Apple jobbat med den biten efter all kritik.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 17:06

Tack Apple!

Nu spelar vi en liten melodi!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 17:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det finns en del som använder dom på jobbet, om du inte visste det...

Jo, jag vet detta, och då bordet det vara ännu viktigare att tänka på arbetsmiljlön inte sant?
---
/Samuel

  • Medlem
  • 2003-01-28 17:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: samul:
Priser för de nya Power Mac:arna med mecenatkort

Snabb: 15.295 kr inkl. moms

Snabbare: 21.145 kr inkl. moms

Snabbast: 28.795 kr inkl. moms

Perfekt: 40.085 kr inkl. moms

Applestore-mecenat

Ursäkta min okunnighet men vad är ett Mecenatkort?
Köper man utan moms? :rolleyes:

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-01-28 17:15

Grr!... köplustan tilltar oroväckande starkt

Skall man köpa sig en ny single 1Ghz eller en gammal Dual 867 på rea? Hur stor är skillnaden mellan DP & Single generellt i OSX?

Är dom gamla verkligen så (olidligt) högljudda som alla säger?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 17:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
undrar hur tysta dom är??
men snålt att gå från dual 867 till Single 1Ghz som minstling

Håller med att det var trist att de skippade dubbla processorer i minsta modellen. Men och andra sidan är den ju ganska lågt prissatt. En PowerMac 1Ghz för cirka 13500 kronor exkl.moms är ju helt ok.

Men ännu mer ok är ju dubbla 1.25Ghzaren.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: oskich:
Grr!... köplustan tilltar oroväckande starkt

Skall man köpa sig en ny single 1Ghz eller en gammal Dual 867 på rea? Hur stor är skillnaden mellan DP & Single generellt i OSX?

Är dom gamla verkligen så (olidligt) högljudda som alla säger?

det verkar skilja en del ... jag sitter mindre än en meter från 2 st dual 867 och visst, de låter en del, men inte olidligt. Burkarna kör Mac OS X10.2.3 vilket verkar ha betydelse. Burkarna låter tydligen mer under Mac OS 9.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-28 17:34

Så nästan alla tycker att priset är OK?

Jag tycker fortfarande att apple tar ut överpriser för gammal teknik!

Detta är ju nästan samma dator som den föra fast med en klockad processor, fajjervajjer 800 och tystare burk .osv

Helt sjukt att dom kan ta ut så jekla mycke för en så pass sunkig dator.

  • Medlem
  • 2003-01-28 17:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:
hmmm $1999 det blir 17021:- enligt Calculator.app Nu lär väl Svenska Apple sko sig, blir säkert < 20k

Alltid trevligt med folk som jämt är negativa...

$1999 blev endast 18.796 kr exkl moms hos svenska Apple. Där fick du!

Yoohoo!!! Där fick jag... Whatever jag ändå inte pengarna....

hmm, ska bli kul att prova 1,42an och se vad den går för.
Var det Mars som sagts?

  • Medlem
  • 2003-01-28 17:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet?:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
undrar hur tysta dom är??
men snålt att gå från dual 867 till Single 1Ghz som minstling

Håller med att det var trist att de skippade dubbla processorer i minsta modellen. Men och andra sidan är den ju ganska lågt prissatt. En PowerMac 1Ghz för cirka 13500 kronor exkl.moms är ju helt ok.

Men ännu mer ok är ju dubbla 1.25Ghzaren.

Jag skulle ta en dual 867 före en singel 1ghz.. Som Gassé sa, " Det är bättre att dubbla processorena än dubbla klockfrekvensen".. Men det finns andra saker som väger in på singelproppmaskinen.. snabbare bussar och bättre grafikkort..

Som vanligt är "Faster" mest prisvärd. En dual 1.25 för $1999 är ju fint

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 17:55

Studentpriserna är klara de med.

Studenter handlar på Mecenat Apple Store via CSN-kortet eller Mecenatkortet! (inkl. moms)

Snabb 1 Ghz studentpris SEK 15.295,00
Snabbare 1.25 Ghz studentpris SEK 21.145,00
Snabbast 1.42 Ghz studentpris SEK 28.795,00
Perfekt 1.42 Ghz studentpris SEK 40.085,00

Jonas
Mecenatkortet
CSN-kortet

Citat:

citera:Saxat från maccentral- said Tom Boger, Director, Power Mac Product Marketing:
"I´m happy to tell you that we´ve done that -- when the systems get out in the marketplace, I´m sure our customers are going to be delighted at how quiet these systems are."

NU SKRIKER JAG HÖGT !!! VAR ENDA IN I GLÖDHETASTE ÄR ÅTGÄRDSPROGRAM FÖR OSS ANDRA - OM MAN NU ERKÄNNER ATT DET FINNS/FANNS BRISTER SÅ FÅR MAN VÄL FÖR HELVETE GÖRA NÅGOT ÅT DOM eller berätta hur vi ska lösa VÅRA problem !!!

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 18:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: samul:
Priser för de nya Power Mac:arna med mecenatkort

Snabb: 15.295 kr inkl. moms

Snabbare: 21.145 kr inkl. moms

Snabbast: 28.795 kr inkl. moms

Perfekt: 40.085 kr inkl. moms

Applestore-mecenat

Ursäkta min okunnighet men vad är ett Mecenatkort?
Köper man utan moms? :rolleyes:

Mecenatkortet är det nya studentrabattkortet som de flesta får på Universitet och högskola (96% av alla studenter) Detsamma för de somk har CSN-kortet (grön-gult)

Inklusive moms, men med 10% rabatt

Kul grej att lägga märke till:
På amerikanska applestore har de tagit bort alternativet att välja till en 5 gb iPod till datorn...

Ny ipod på gång?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-01-28 18:19

Grr!... köplustan tilltar oroväckande starkt

Skall man köpa sig en ny single 1Ghz eller en gammal Dual 867 på rea? Hur stor är skillnaden mellan DP & Single generellt i OSX?

Är dom gamla verkligen så (olidligt) högljudda som alla säger?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-28 18:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Saxat från Apple
Den här turboladdade Power Mac-datorn gasar på med digital video och 3D-projekt snabbare än Pentium-datorerna kan säga farfar.

Hahahaha! Låter som en viss SIBA-reklam

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 18:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Classic mode då?
Jag tjatar om det en gång till, går det att köra de nya Macarna i Classic-mode?

Jag har f ö redan beställt en, mellanmodellen fick det bli.

Om du tittar på Apple Store (på PowerMac-sidan) så finns det en knapp uppe till höger som säger "Datorer för OS9" eller liknande. Dessvärre finns bara 1.25Ghz varianten, och den är dessutom 6000 kronor dyrare. Med andra ord, köp den som inte bootar OS9 och du har sparat in en InDesign-licens.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 18:51
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Så nästan alla tycker att priset är OK?

Jag tycker fortfarande att apple tar ut överpriser för gammal teknik!

Detta är ju nästan samma dator som den föra fast med en klockad processor, fajjervajjer 800 och tystare burk .osv

Helt sjukt att dom kan ta ut så jekla mycke för en så pass sunkig dator.

Samma dator men med mer megahertz. Alla PC-ägares normala vardag. Och titta på dem, de är alltid glada. Så vi borde också vara glada att vi kan köpa världens koolast Unix-dator till ett mycket bättre pris än förr. Och dessutom få lite mer Mhz under skalet på köpet. Kan det vara fel?

Och var inte så ledsen, PowerPC är i grunden betydligt nyare teknik än Intel-processorerna

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Puppet?:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Classic mode då?
Jag tjatar om det en gång till, går det att köra de nya Macarna i Classic-mode?

Jag har f ö redan beställt en, mellanmodellen fick det bli.

Om du tittar på Apple Store (på PowerMac-sidan) så finns det en knapp uppe till höger som säger "Datorer för OS9" eller liknande. Dessvärre finns bara 1.25Ghz varianten, och den är dessutom 6000 kronor dyrare. Med andra ord, köp den som inte bootar OS9 och du har sparat in en InDesign-licens.

Har redan en ID-licens, men jobbar kvar i Kvarkeländet ett tag till, dessutom finns inte Acrobat Distiller för X ännu, vilket är synd och skam. Jag behöver inte boota i 9an, det räcker att jag kan köra Classic-mode så länge. Och det ska tydligen gå. Jag har ju redan beställt min nya maskin förresten.

AAARGH! VILL HA!!!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 18:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ThomasC:
En klar besvikelse......vi behöver mer MHz !!

*suck* Alltid detta tjat om MHz. Ge upp va? Det var ingen som väntade att det skulle komma annat än 1,4 GHz. Apple gör mycket bra, men de kan inte trolla med knäna och hur mycket folk än sitter runtom i landet och gnäller över MHz:en så kommer det inte att över en natt bli 3 GHz. Så är det bara.

Vad Apple *kan* göra är att jobba på alla andra bitar som ATA, systembuss, minnesbuss osv eftersom det finns snabbare teknik än den Apple använder. Men just processorhastigheten är de utelämnade till processortillverkarna och i detta fall är det Motorola.

På längre sikt kan ett byte till IBMs Power4 Lite (PPC 970) ändra på saker och ting, men det är långt kvar tills dess. (Ja jag vet - ett byte av plattform går också, men den diskussionen tänker jag inte ge mig in på.)

Words!

Bevaka tråden