Hem-PC: Vad skall jag köpa?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en fråga. Jag har nyligen fått möjligheten till personalköp här på jobbet.
SJälvklart är det en Mac jag skall köpa men frågan är..ska jag vänta???

Apple kommer ju under 2006 föra över hela sitt sortiment till intel och frågan är om jag kännar på att vänta lite ?? ..

Datorn skall jag använda till grafisk produktion, göra musik med Logic (vilket jag skall köpa den senaste versionen så den kommer vara Universal) ...

Jag har länge tittat på en G5 a men nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra ???

tacksam för svar och råd ...

Det där är ju väldigt svårt att avgöra åt någon annan. Jag skulle inte köpa intel föränn typ rev. b. eller c. Men det är jag, för att säga en sak som sagt så otroligt många gånger här på 99mac. Behöver du datorn - köp. Behöver du den inte, jag då kan du gott vänta.

Men som sagt, jag skulle ha köpt nu.

tack för ditt inlägg ztaafen ... mmm jo den fraser känner man till .. ja det är svårt ... ingen tvekan om det ...

saken är det att visst jag behöver maskinen men sedan så är det också över 40.000 kr som jag kommer lägga på den med skärm extra minne ... därför känns det ju sådär att köpa en maskin som ändå kommer bytas ut inom dom närmaste månaderna ...

det är riktigt surt att apple inte sagt när under 2006 dom kommer ersätta PowerPC ...

sedan är den största faktorn den om hur mkt snabbare intel versionen är jämfört med dagens 2.7 dual powerpc ...

det jag skall använda datorn till kräver kraft i mängder ... 3d rendering, photoshop, indesign, musik, after effects ...

är det någon som vet något "rykten" om när den nya "MAC PRO" kommer altså ersättaren till PowerPC G5

jag har hört att nya Logic Pro kommer i April närmare bestämt den 1 April .. Apples 30 årsdag .. ... det verkar troligt att dom då kommer köra något i stillen ... "30 years ago apple released its first computer .. now 30 years after .. Apple is releasing its FASTES computer ever .. and its called THE MAC PRO ...

• Medlem
  • 2006-02-01 08:18
Ursprungligen av Tussen69:

tack för ditt inlägg ztaafen ... mmm jo den fraser känner man till .. ja det är svårt ... ingen tvekan om det ...

saken är det att visst jag behöver maskinen men sedan så är det också över 40.000 kr som jag kommer lägga på den med skärm extra minne ... därför känns det ju sådär att köpa en maskin som ändå kommer bytas ut inom dom närmaste månaderna ...

det är riktigt surt att apple inte sagt när under 2006 dom kommer ersätta PowerPC ...

sedan är den största faktorn den om hur mkt snabbare intel versionen är jämfört med dagens 2.7 dual powerpc ...

det jag skall använda datorn till kräver kraft i mängder ... 3d rendering, photoshop, indesign, musik, after effects ...

är det någon som vet något "rykten" om när den nya "MAC PRO" kommer altså ersättaren till PowerPC G5

jag har hört att nya Logic Pro kommer i April närmare bestämt den 1 April .. Apples 30 årsdag .. ... det verkar troligt att dom då kommer köra något i stillen ... "30 years ago apple released its first computer .. now 30 years after .. Apple is releasing its FASTES computer ever .. and its called THE MAC PRO ...

Det spelar ingen roll vad det är för dator du lägger de tiotusentals kronor på. G5, pc, Intel Mac. Alla de blir omoderna efter 16-18 månader så det kvittar. Har du behov du beskriver att köra tung 3D rendering då behöver du alltid det senaste och snabbaste och max med RAM. Det kostar pengar att ligga på topp.
Köp en G5 nu med max RAM (då vet du att alla dagens program funkar till 100).
Byt sedan efter 16-18 månader till Intel Mac när Apple har fått grepp (förhoppningsvis) om barnsjukdomar.

Gnäll inte på Apple att de satte ett krokben för dina planer med sin utveckling.

När du ska köra de tunga applikationer då gör du det troligtvis inte som hobby utan du kommer att tjäna pengar på det så se det som en investering i din verksamhet. Sedan har du en möjlighet att skriva av dina inköp. Eller hur?
Annars så har du väldigt dyra hobby med tanke på datorinköp + nästan lika mycket pengar på program du nämnde...

...och en sak till: LÄGG ALDRIG 40 TUSEN SPÄNN PÅ NÅGOT du har "hört talas om... och ... det verkar troligt att dom då kommer köra något i stillen ... "30 years ago apple released its first computer .. now 30 years after .. Apple is releasing its FASTES computer ever .. and its called THE MAC PRO...

dyr och dyr .. det är ingen hobby . har släppt två musik singlar under 2005 under universal så...

gnäller gör jag inte ... men är bara liten kluven om vad man skall välja ...

ushiamej ...

Det vi inte får glömma bort är att PM G5 fortfarande är ett prestandamonster som står sig mycket bra, det som talar emot den är snarare prislappen och det framtida programutbudet (men då talar vi om ganska många år framåt i tiden). Problemet med G5:an är inte att den på något sätt är långsam utan snarare att den inte visade sig vara en hållbar plattform för Apple att bygga vidare på.

Säger som alltid: Behöver du en dator nu, så köp en dator nu. Den är ändå omodern inom ett halvår, så det är sällan någon bra idé att vänta...

• Oregistrerad
  • 2006-02-01 16:38

jag testade en intel iMac 1.83 samt 2 ghz idag. Garageband 3 startade tex på 3 sek medans iMac g5 startade på 12 sek. Sen kanske det även har med cachet att göra etc. men intel macsen upplevde jag som ritkigt snabba och stabila. Testade att leka med photoshop på 2ghz och jag kan säga att jag inte märker att den körs i Rosetta. Dock använde jag inte stora filer etc.

• Medlem
  • 2006-02-01 16:59
Ursprungligen av Sombrero9999:

jag testade en intel iMac 1.83 samt 2 ghz idag. Garageband 3 startade tex på 3 sek medans iMac g5 startade på 12 sek. Sen kanske det även har med cachet att göra etc. men intel macsen upplevde jag som ritkigt snabba och stabila. Testade att leka med photoshop på 2ghz och jag kan säga att jag inte märker att den körs i Rosetta. Dock använde jag inte stora filer etc.

Apples tunga program (bl a Logic) som Tussen 69 tänker köra funkar inte med Rosetta!

• Oregistrerad
  • 2006-02-01 18:28
Ursprungligen av malen:

Apples tunga program (bl a Logic) som Tussen 69 tänker köra funkar inte med Rosetta!

snart...

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-03 21:32

Skal du köra just logic så kanske du bör satsa på en intel maskin, på namm 06 visade det sig att intel optimeringen av logic var riktigt riktigt snabb.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1483

http://news.yahoo.com/s/macworld/20060119/tc_macworld/logic20060119

tack .. kommer helt klart vänta på en intel version av PowerMac ... som det sur ut kommer det i Augusti och så länge kan jag faktist vänta ... sitter just nu på jobbet (reklambyrå) där vi köpt in en Xserve och grejar med den ... men att få ha en sådan i studion kan man ju bara drömma om .. hehe ..

1
Bevaka tråden