Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Access och C# på mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 22:35

Hej,

Jag ska uppdatera en hemsida någon annan gjort. Denna sida är byggd på aspx-sidor utvecklade i C#. Databasen är en vanlig MS Access-fil.

Min undran är nu om jag kan modifiera någon av dessa två på mac?
Kan jag exmepelvis öppna och spara en access fil utan VirtualPC?
Tips på bra editor för C#?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 01:45
Ursprungligen av rodin:

Hej,

Jag ska uppdatera en hemsida någon annan gjort. Denna sida är byggd på aspx-sidor utvecklade i C#. Databasen är en vanlig MS Access-fil.

Min undran är nu om jag kan modifiera någon av dessa två på mac?
Kan jag exmepelvis öppna och spara en access fil utan VirtualPC?
Tips på bra editor för C#?

Tack!

Jag skulle nog bita ihop och köra det här jobbet på närmaste windows-burk.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 01:57

Problemet är jag inte har en Windows-burk i närheten. Finns det inga alternativ för mac? Annars får det bli VirtualPC, men ändå tacksam för tips som kan fungera på mac.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-01-31 07:13

Har inte hunnit testa än eftersom jag aldrig får lägga mina krumma fingrar på en OSX burk, men det kanske kangå med mono? http://www.mono-project.com/Database_Access

C# och ASP.NET ska visst fungera bra med mono-runtimen och mod_mono för apache, installationen är dessutom enkel eftersom det finns tillgängligt via Darwinports. Finns stöd för rätt många databaser (diger förteckning här) men lyckligtvis stöds inte access...

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-01-31 12:16

Jepp, mono är en klippa på pingvin OS. Kollade databaserna, och du tycks ha rätt. Den gamla OLEDB providern verkar inte supportas längre, så enklast är kanske en kvick konvertering.

1
Bevaka tråden