Dator till videoredigering?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå på er alla!

Sitter och funderar på att byta upp mig från en G4/AGP400 till nåt snabbare för videoredigering.
Har någon nåt tips om vad jag ska leta efter? Funderar på att köpa en Macmini...:confused:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 21:03

iMac G5 är rätt för videoredigering just nu om man inte behöver fetpower från en PowerMac förstås. Go G5/Intel om du ska köra videoredigering. Min iBook G4 gillar inte när jag ska klippa video.

En PowerMac G4 på 1GHz+ funkar fint oftast. Så en iMac G5 är ju säkert jättebra för sådant. Vet inte hur det är med intel än.

Ursprungligen av apple4ever:

En PowerMac G4 på 1GHz+ funkar fint oftast. Så en iMac G5 är ju säkert jättebra för sådant. Vet inte hur det är med intel än.

Jag har funderat på en G4 1Ghz, va kostar en sån?

Ok Toffelmannen, tycker det är lite mycke pengar... Är väl lite "dumsnål" som säger så men jag tycker nog det.
Dom filmer jag redigerar är inte nåt avancerat, har precis köpt en DV-Kamera.

Okej, en sådan brukar väl ligga på 4000:- nu har jag för mig.
Om du vill kan du köpa en processor uppgradering på macoteket för 3000:- till din dator, blir nog såpass snabb du behöver den då. Enda som begränsar är systembussen och minnesbussen, men den är bara 33MHz sanbbare på Quicksilver, så det är ingen jättestor förlust.
Dock bör du ha minst 512MB RAM för att hålla på i iMovie effektivt.

Ursprungligen av apple4ever:

Okej, en sådan brukar väl ligga på 4000:- nu har jag för mig.
Om du vill kan du köpa en processor uppgradering på macoteket för 3000:- till din dator, blir nog såpass snabb du behöver den då. Enda som begränsar är systembussen och minnesbussen, men den är bara 33MHz sanbbare på Quicksilver, så det är ingen jättestor förlust.
Dock bör du ha minst 512MB RAM för att hålla på i iMovie effektivt.

Ok, det är ett alternativ... Jag har 768MB RAM i min G4:a i dag så det är inga problem.
Får ta och kolla lite på det alternativet. Var och kollade på Macoteket, dom har en 1Ghz oxå... Den borde väl funka den med?

Ja, visst funkar det med. Beror ju på hur snabb du vill att den ska vara.
Hur är det med hårddiskar?

Jag har tre hårddiskar i den, en 40GB som systemet ligger på och en 60GB och en 120GB.
Funderar på att minska ner antalet till två diskar, ta bort 40GB...

Låter ju bra, jag tror att du kommer bli nöjd med en 1Ghz iaf, jag är ju det, men jag har ju lite snabbare minne och systembuss ifs, men du kommer nog klara dig med det om du inte tänker göra massa avancerade saker.
När du håller på md film, tänk på att
1.Ha hårddiskarna så att de inte kan gå i vila under importeringen till datorn från kameran
2.Ha inte igång massa andra program när du redigerar, kan slöa ner rejält
3.Du kanske måste köpa en ny fläkt om det blir för varmt, kan kollas med Temperature Monitor när hårddiskarna är igång
4.HA ALLTID EN BACKUP AV ORGINALMATERIALET PÅ DV-BAND, IFALL DATORN SKULLE KRASHA

Ok, tack för tipsen... Tål att tänkas på.
Hittade en G4 Mirror Door på nätet, den skulle han ha ca 6000.- för, blev lite sugen på den...
Ditt alternativ är ju betydligt billigare, fast det vore trevligt med en ny dator
På tal om fläkt, var hittar jag "Temperature Monitor", och var köper man fläktar nån stans?

Temperature Monitor finner du bland alla programmen på Versiontracker.
Fläktar finns på t ex Microstore, inWarehouse o.s.v. men som sagt, behövs bara om hårddiskarna t ex blir så varma som 47°C eller mer med hårdare typen av arbete. Du ska isf ha en 120mm fläkt.
En MDD låter oftast rätt mycket så du vet, men kan du stå ut så visst, köp.

Ok, tackar än en gång för tipset... Det visste jag inte att den lät så mycke, då avstår jag nog....

Har aldrig hört den IRL, men har hört att den låter mer än Quicksilver, min QS låter på tok för mycket tycker jag.

1
Bevaka tråden