Hur mycket minne?!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så var det dags. Nu är jag less på min 1ghz titanium och vill köpa upp mig på en stationär G5. Tror inte på Intel förns den är beprövad och optimerad.

Ska använda G5an främst med Indesign, photoshop och illustrator. Och i vissa fall final cut. Det handlar kort och gott om AD-jobb. Men hur ska jag konfigurera den så att den passar mig perfekt?

Just nu funderar jag på dual 2,3 ghz med 2GB icke ECC ram. Behövs det mer ram? Är det dag och natt om man jämnför två mot fyra gb?

2 Gb bör räcka med råge.

Hej,

På jobbdatorn som används till dylika arbeten som du nämner har vi 4GB (G5:a m. 1.8Ghz)
Dock har jag inte märkt någon svindlande skillnad i hastighet när man jobbar.
Innan uppgraderingen till 4GB hade vi 1.5GB och det räckte.
Men minne kan man ju aldrig få för lite av.

Det som gjorde större skillnad var grafikkortsbytet ifrån 128mb till 256mb.

Mvh

Ursprungligen av magjac:

Så var det dags. Nu är jag less på min 1ghz titanium och vill köpa upp mig på en stationär G5. Tror inte på Intel förns den är beprövad och optimerad.

Ska använda G5an främst med Indesign, photoshop och illustrator. Och i vissa fall final cut. Det handlar kort och gott om AD-jobb. Men hur ska jag konfigurera den så att den passar mig perfekt?

Just nu funderar jag på dual 2,3 ghz med 2GB icke ECC ram. Behövs det mer ram? Är det dag och natt om man jämnför två mot fyra gb?

OS X slukar sjukt med minne, speciellt om man brukar jobba med många saker samtidigt och ha t.ex. PS, Illustrator, InDesign, Mail, Office, webbläsare och icq igång samtidigt när man jobbar. Jag hade 1 GB RAM innan och satte i så jag jag fick 3 GB och det gjorde en väsentlig skillnad. Minnet tar i princip aldrig slut nu för tiden. Men har jag igång allt ovan nämnt plus Maya och Garageband har det faktiskt tagit slut och då får man badbollar. Men oftast räcker 3 GB. Men det händer en del att det går över 2 GB och då är man glad att man ha dem där 1 GB extra.
Jag hade nog satsat på 4 GB om jag var du. Det är bara ren dumhet att snåla med minnet, du sparar en massa tid och pengar på det i längden.
Mindre badbollar åt folket!!!

Ursprungligen av tobiwan:

OS X slukar sjukt med minne...

Nja, det beror på hur man ser på det. Många tycker att Mac OS X slukar minne då man jämför med Mac OS 9. Men Mac OS X och Mac OS 9 använder minne på helt olika sätt. Mac OS X använder så mycket minne som det kan, men det innebär inte att minnet tar slut. Bara för att det i Aktivitetskontroll står att man har ett par MB ledigt minne så innebär det inte att minnet i princip är slut. Det innebär bara att arbetsminnet används nästan fullt ut. Kör man igång ett till program så kan det börja använda inaktivt utrymme i arbetsminnet. För att ge mer plats kan inaktivt minne flyttas till hårddisken.

Att lägga till mer minne när man kör Mac OS X ger i princip inte mer ledigt arbetsminne. Det enda som händer är att du kan ha mer i arbetsminnet samtidigt vilket ger en hastighetsökning.

Final Cut kräver sin dator så jag skulle ta minst 2 GB. Börja med det och se hur det går.

vad tror ni om att köpa en g5a idag? Är det som att kasta pengar i sjön? Jag resonerar så att jag vill ha något som funkar grymt nu ett år framöver, minst. Är jag helt ute och cyklar?

Dagens G5 kommer att vara en bra dator i många år. Inte ens alla program är universal inom ett år. Så en G5 kommer att vara en bra och snabb dator i ett par år. Du ska köpa en om du behöver en.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 20:28
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dagens G5 kommer att vara en bra dator i många år. Inte ens alla program är universal inom ett år. Så en G5 kommer att vara en bra och snabb dator i ett par år. Du ska köpa en om du behöver en.

Personligen har jag svårt att tänka mig att 2x2Ghz skulle kännas speciellt slö om 1-2år.
Däremot känns det defenetivt som om system kraven på ram inte riktigt håller jämn takt med priserna.
Sitter på 1gb ram och 2x2Ghz och har nemas problemas med processor hastigheten däremot så vrider jag nästan håret av mig p.g.a jag inte tog 2gb ram. Burken har ju dessutom bara 4 ram platser allt som allt. :eek:

Dubbla processorer och 2Ghz o uppåt tror jag inte kommer kännas segt på ett rätt bra tag sålänge du håller dig up2date med ram.

Det är ju så grymt skönt att komma till ett sånt här forum som hjälper en att motivera sina orimliga inköp!

haha, jag är benägen att hålla med magjac. det är väldigt bra inköpsmotivation man får här!

• Oregistrerad
  • 2006-02-03 20:16

Jag ska nu beställa macbook pro 1,83GHz intel Core Duo, men jag undra om jag tar den med 1gb minne. Kan jag sen fylla den med mer minne. Om det går. Hur mycket kommer det att kosta att föra in minnet och hur mycket mer kan jag fylla på den med?.

Du kan ha 2*1 Gb i MAcbooken, alltså så kan du max ha 2 Gb RAM. Kostnad på uppgradering är något osäkert, beror vart man köper från men sedan så är det nya minnen också och jag har inte riktigt koll på priset.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-04 11:33

Det är väl samma minne i MacBooken som i iMac Core Duon? 1GB kostar 1096kr ex moms på Macoteket. Köper man en dator för 25000 är det väl lika bra att maxa minnet då det inte kostar så mycket.

• Oregistrerad
  • 2006-02-04 16:18

Om nu jag skulle köpa 1gb från Macoteket. Kan jag då lägga in innet själv eller ska man lämna in datorn till en som kan. Ifall hur mycket kommer det att kosta?.

Kan tänka mig att dom tar 600 för att stoppa in mer minne, men det klarar du av själv också. Garanterat.

Finns billigare minnen än dom som Macoteket säljer.

• Oregistrerad
  • 2006-02-05 23:38

Jag är inte så bra på datorer men, varför ha ett operativsystem som mac. Som kräver så mycket minne och inte kan ha så mycket minne?. Å är så dyra.

Ursprungligen av cassius:

Jag är inte så bra på datorer men, varför ha ett operativsystem som mac. Som kräver så mycket minne och inte kan ha så mycket minne?. Å är så dyra.

Macar är inte så dyra sett till vad man får och de kan ha rätt mycket minne förutom mac mini som bara kan ha 1GB
Powermac G5 kan ha upp till 16GB.

• Oregistrerad
  • 2006-02-06 00:02

men det ära bara powerac g5 som kan ha mer än 2gb minne.

Ursprungligen av cassius:

men det ära bara powerac g5 som kan ha mer än 2gb minne.

Nix, nyare iMac kan ha 2,5GB.

1
Bevaka tråden