Apple Care - Vad får man egentligen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såhär står det på Apples infosida om AC:

Skaffa ett långtidsskydd till din Apple-produkt. AppleCare Protection Plan förlänger det inbyggda AppleCare-skyddet till tre år från det datum då du köpte den nya Apple-produkten. Denna omfattande försäkring inkluderar telefonassistans, Apple-auktoriserade reparationer, webbassistans och kraftfulla felsökningsverktyg.

Paketer kostar 3,481.25 kr.

Eftersom jag varit inblandad i en strulig, omfattande och högst långdragen försäkringsprocess har jag minst sagt tappat förtroendet för försäkringsbolag och olika försäkringar.
Vad får man egentligen? Vad är det finstilta? Om jag tappar min Powerbook i golvet av ren drullighet, ingår det reparation då?

Jag har dessutom hört att Apples reparationer innebär att de slänger på begade komponenter på inlämnade burkar. I miljöhänseende ett mycket lovvärt beteende iof sig, men har folk haft anledning att vara missnöjda med de reparationer som gjorts?

/Olof

Jag är och har alltid varit ljum inför på-plasten-service och Apple Care eller vad det kan kallas. Du har möjlighet att ringa till någon på Irland som kan lika mycket som Hjälpfunktionen i operativssystemet. Om din fråga på något sätt lämnar Applesfären (jag-kan-inte-srkiva-ut-på-min-canonsskrivae) så kan de inte svara på din fråga (den är inte Applespecifik)

Mig veterligen så är det inte heller en drulleförsäkring men rätta mig om jag har fel... Däremot så förlängs garantiperioden på felaktiga komponenter till 3 år... men för dryga 3000 kr kan man själv köpa och laga...

• Oregistrerad
  • 2003-01-29 09:45

Vi talade just om detta här på jobb. Jag tycker det är Apples Akilleshäl. Påplatsgaranti måste komma, speciellt på de bärbara. Det känns frustrerande då de flesta andra märken har det och upp till tre år.

• Oregistrerad
  • 2003-01-29 10:28

Jag skaffade Apple care till min imac innan garantin på ett år gick ut pga att jag haft en del strul med skärmen och den redan varit på reparation två gånger innan. Och mycket riktig dog hela logickortet 1 månad efter att ett års garantin gick ut. Reparationen gick på 3600 och slapp jag betala. Tror inte att man kan säga att man kan strunta i det för jag betalar hellre reparationerna om det blir nått fel för det blir samma peng ändå. Är delen som pajat applespecifik så är det hutlöst dyrt att laga men är det en hdd eller minnet som pajat är det ju billigare. Jag kommer i allafall att skaffa apple care till min nästa mac också.

/Johan

Förenkat; du får förlängt garanti på din burk. Det är nog det mest användbara i Apple Care. Istället för ett år får du tre år. Du har alltid två års reklamationrätt, men då ska du andra året kunna visa på att det är ett produktionsfel.

Om du vill ha mer trygghet så får du vända dig till ett försäkringsbolag. Många har ett tillägg "drulleförsäkring" som är användbar. Du kan tappa datorn i golvet eller spilla läsk över den.

/c

Jag har "använt" AppleCare P. P. då FW-portarna på min 2,5 år gamla G4a slutade att fungera. På olika diskussionsforum har jag hört mycket negativt om Apples service så det var med viss bävan jag ringde supporten. Måste dock erkänna att jag blev mycket positivt överraskad. Inget snack! Fick ett ärendenr efter 5 minuters samtal och sedan var det bara att kontakta valfri serviceverkstad. Hela moderkortet byttes efter någon vecka, när reservdelen nått Umeå. Kostade mig inte ett öre. Jag kommer nog att köpa till AppleCare även vid nästa datorköp.

Det är en kostnadsfråga helt enkelt. Jag körde på min "drulleförsäkring" när analogkortet i min iMac DV la av.

Då var datorn ca 2 år gammal men det var inga problem att laga den. Pyntade 1200 kr i självrisk. Det hade gått på 3200 kr annars.

Det beror på hur länge du kommer att ha datorn oxo. Många byter ju efter 3 år (inte alla dock).

Det där med FW-portarna är lite intressant. Jag har hört om alltför många vars FW-portar havererat på deras portabla burkar. Vore jäkligt irriterande. Någon som tvingats punga ut för reparationer på portabla burkar själv? Vad kostar det? Jag har fått för mig att det är jäkligt dyrt!

/ Jont Olof

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Någon som tvingats punga ut för reparationer på portabla burkar själv? Vad kostar det? Jag har fått för mig att det är jäkligt dyrt!

Jag har fått en PB G3/250 fixad efter att förmodligen ha stekt moderkortet genom att låstas att SCSI-kontakten var "hot-pluggable". Det kostade en bit över 5000 pix 1998.

För ett år sedan var min Lombard i behov av översyn, eftersom den bara hittade 128MB av det 256MB-kort jag hade stoppat i. Jag hävdade att det felet hade funnits där hela tiden, men att jag inte hade haft en möjlighet att upptäcka det förrän jag stoppade i mer minne ett år efter att garantin gick ut. Synd om dig, sade Apple, och erbjöd sig att byta mitt moderkort för 5000 spänn. Plus moms. Det är i sådana lägen man börjar tänka vackra tankar om Dell och grabbarna... :rolleyes:

Jag kom dock över krisen och nu sitter jag här tillsammans med en 1GHz TiBook. Med Apple Care....

/Göran

• Medlem
  • 2003-01-30 16:33

För en så stor investering som en dator är, är AppleCare väldigt bra att ha...
Jag har det till min PowerBook (Pismo) och har använt dess förlängda garanti två gånger hitills - för byte av eladapter och byte av dvd-modul. När jag fick min eladapter så levererades den av TVÅ personer
till min dörr! (till dvd-modueln räckte det med en?) :rolleyes:

Klar köprekommendation, hursomhelst.

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-30 17:49

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:
[QUOTE]Det är i sådana lägen man börjar tänka vackra tankar om Dell och grabbarna... :rolleyes: [/quote]Jag har precis motsatt erfarenhet. Skärmen pajjade på min Pismo500 2 månader efter att garantin gått ut. Jag bodde då i Thailand och datorn var svenskköpt. Inga problem! Apple i Sverige förlängde garantin och ordnade med lagning via Apple Thailand. Tror att den skickades till Singapore. En ny skärm hade gått på 10 papp, så då vart man ju glad.

Jag tycker nog att Applecare är alldeles för dyrt jmf med vad man får. Man betalar 3-4 tusen för att ha funktionsgaranti i 3 år, men i köpet ingår ju redan 1 års funktionsgaranti och 1 års felgaranti . Rent generellt kan man säga att enstaka produktförsäkringar är mkt dyra. Företagen tjänar bra med pengar på dem.

1
Bevaka tråden