Räcker en Mini?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-28 18:46

Jag håller på och utvecklar spel som säljs online (såkallad shareware), och vill kunna porta spelen till Mac (OpenGL), då jag tror att det är en ganska oexploaterad målgrupp (Linux låter jag vara så länge). Eftersom att jag tidigare bara kört PC, har det då nu blivit aktuellt med att skaffa en Mac också. Det jag framförallt ska använda den till är utveckling av spel, 2D och 3D, och tror inte jag behöver något fläskigt.

Den som är mest aktuell för mig just nu, är en Mac Mini. Snygg, smidig och jag tror att den ska vara tillräckligt för det jag beskriver. Jag ska inte använda den till att spela i några större utsträckningar, det blir nog mest utveckling och lite surfande. Kommer en Mini av minsta modellen vara tillräckligt för det, eller ska man satsa på en kraftigare modell?

Tacksam för svar,

Anders

Minin är en utmärkt inkörsport om man vill prova Mac OS X satsa på 1,42Ghz (kan vara 1.5Ghz)tror nog den kommer räcka för dig ett tag sen är det bara att byta upp dig till nästa mini som kommer att ha Intelprocessor och nyare grafikkort.

Minimacen är en helt OK dator. (Snygg, hyfsad prestanda, om man slänger in RAM i den) helt outstanding om man ser till pris, prestanda och hypefaktor. Jag kör den som server i ett skolnätverk och den funkar alldeles utmärkt!
Som spelutvecklardator kanske du skall väga in prestandan lite mer än du flaggar för just nu...D.v.s. köp den bästa modellen, hysta in RAM och kör på!
Håkan

Ett fete-tipps är att du väntar åtminstone en månad eller två med o skaffa Mini:n, för sannolikheten är nog ganska hög att det snart kommer en Intel-version av den, som bör vara åtskilligt snabbare än nuvarande värstingmodell (låt gå för att inte alla program är Intel-optimerade ännu, men i långa loppet lär den spöa PowerPc-versionen. Rejält.).

Edit: Såg just att Simon Templar var inne på samma spår, sorry för det.

Tips: Applerabatt

Beställde en 1,42 Mac mini nyss .
Om du ringer 020 120 99 71 så får du en rabatt på 500:-. Gäller bara vid telefonbeställning och om du har ett reg företag.

1
Bevaka tråden