Nytt företag, tips?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-27 11:48

Hallåj,

Jag och två bekanta ska starta upp ett Aktiebolag. Det är jag och en till som ska agera producenter. Vi kommer att behöva sitta i After Effects, Final Cut och Photoshop stor del av tiden. Med 75.000 i budget så funderar jag på utifall ni kan tipsa mig om en komplett utrustning för att på smidigaste sätt utnyttja tiden. Jag hade tänkt mig:

2 x MacBook (+1GB)
2 x 20" Cinema
3 x 320GB HD Extern
1 x Wacom A4
1 x Airport
1 x Enklare dator för skriva, fakturering, bygg-ihop PC alt Mac Mini
+ all nödvändig mjukvara

Vad tror ni? Dessutom är det väldigt viktigt att all IT-utrustning, från och med ett visst datum, levereras ganska omgående och jag har hört lite angående MacBook att den inte skulle levereras i tid. Bogus? Tips på annan lösning utifrån våra grunder och det jag skrivit ovan?

Tack för mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-27 15:53

Om ni ska redigera film är det väl bättre att satsa på PowerMac G5. Eller är det viktigt med bärbart? Skulle dessutom köra på en 23" skärm.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-27 17:34

Vi ska animera; scanna in egenritade teckningar och animera i AE. Varför det är viktigt med just bärbart är ju att man kan ta med hela arbetsmaskinen på tåg, bussar, bilar, konferenser, möten och även hem för kvällsarbeten. Att sedan använda den lokalt genom att koppla en 20" (eller som du rekommenderade, 23") med externt tangentbord och mus så agerar den ju precis som en vanlig stationär, inte sant?

Jag är ingen expert på ämnet och är även osäker på hur AE funkar på en Macbook. Vad är bäst hörrni? Två Powerbook OCH en G5a eller vad anser ni? Little help needed

Animation Bra att ni ritar och inte bara slöar loss som vissa andra med vektor animation.
PowerMacen är ju en väldigt kraftig maskin så att säga, vet inte hur After Effects funkar på MacBook, skulle inte tro att det är allt för snabbt med tanke på at det körs genom emulering. Kanske förhoppningsvist snabbare om det kommer nya After Effects till iNtel Mac så kommer det vara snabbare.

Alternativet är väl kanske at ni köper begagnade PowerBooks på ca 1GHz så länge tills det har blivit bättre ställt med intel. Inte världens kraftigaste datorer, men alternativet är att våga riskera att köra Windows så länge på billigare bärbara. Tror begagnatpriset på såna ligger på ca 9000:- styck.

Vet inte hur bra en iBook skulle funka, inte så stor yta på inbyggda skärmen däremot.

Det är ju liksom ingen stor budget, så ni får ju vara sparsamma och tänka lönsamt. Jobbigt.

Köp dom, jag tror inte ni ångrar er, det är ju trevligt med nya fräscha maskiner.
Däremot så tror jag kan ni tillfälligt kan hitta billgare skärmar, leta reda på två billiga crt-skärmar kanske, om ni tror det blir trångt på macbook'sarna? Men jag tror nog de inbyggda skärmarna kommer räcka ganska långt.
Eftersom ni tecknar hade det kanske vart skoj (och nyttigt) med en begagnad wacom cintic för skärmpengarna (vet inte om de går att hitta begagnade).
Runda av med en iBook istället för en mini, då har ni ju alla tre en dator att ta med hem över helgen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-28 08:56

Trevliga svar! Tack så mycket!

Vi har trots allt en budget på 75k på IT och vi kan tyvärr inte spendera hur mycket som helst. Därför krävs det mer eller mindre att vi köper en mycket komplett utrustning. Gällande datorer har jag lite svårt att avgöra vilket som är bäst; PC eller Mac (har dock hört att AE beter sig bättre under OS X, stämmer?) och exakt vilken hårdvara som första - och förhoppningsvis enda - inköp. Macbook tänkte jag som bärbar maskin eftersom det verkar vara en mycket kompetent maskin för vårt ändamål.

Final Cut tycks inte följa med på samma sätt heller: "Not supported on Intel-based Mac computers with Rosetta" står det på Apples hemsida. AE lär fungera under Rosetta och kan använda Premiere tillfälligt tills Final Cut släpps för Intel-baserade maskiner - i mars, har jag läst någonstans, ska det släppas. Och till det viktigaste; leveranstiden bör inte överstiga en vecka efter att vi beställt maskinerna (och ev. skärmarna, mjukvarorna, tillbehören osv) eftersom det från och med det datumet krävs mycket effektiv tid.

apple4ever, med tanke på att vi kan tak på 75k på två personer så kan man ändå få ganska mycket hårdvara för stålarna. Inte det kanske absolut bästa, men till en början behöver vi ganska grundläggande saker för att kunna komma igång utan avbrott och krångel; därav har jag försökt rekommendera mac istället för pc - trots att jag inte är särskilt kunnig i mac-branschen. Det vi behöver rent konkret är:

2 x bärbara datorer som pallar filmklippning, AE, videokomprimeringar, animeringar, effekter, m.m
2 x skärmar
1 x stationär dator - skrivdator, fakturering, extradator - hyfsat snabb nog att kunna hantera enklare ting i AE & Final Cut/Premiere

1 x videosuit (AE + premiere alt final cut)
3 x externa hårddiskar
1 x trådlöst nätverk

Om det inte löser med sig kompatibiliteten, leveranstiden och så vidare blir jag illa tvungen till att lägga tilliten hos en hög med PC-delar och plocka ihop datorerna själv. Alternativt köpa gamla Powerbooks, men det känns ju som att det suger en aning nu när man har chans att faktiskt kunna köra på en bra mycket snabbare maskin.

kitesurf, givetvis ska en wacom följa med. En A4 räcker nog och är inkluderad i priset. Du har nog rätt där; två Cinema kanske är att ta i - kanske ska köra två vanliga 19"-20" på komplett eller nåt - de är kompatibla med Macbook, inte sant? Inbyggda skärmar till att köra AE är inte något jag strävar efter. Att jobba på tåget, visst, men helst sitter jag inte framför en 15" vid videoredigering. Det är f.ö bara två av oss som ska producera. Den tredje är projektledare.

Ni får ursäkta mig, men jag har verkligen inte jättekoll på Mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 12:01

Om du kan skriva lite mer om när ni behöver utrustningen så underlättar det bedömandet.

Kom ihåg att MacBooken är det allra senaste Apple lanserat och officiell leveransstart är februari. Med tanke på hur många ordrar som lagts på just MacBooken hittills så kommer det utan tvekan dröja innan ni får dem i handen. Det har funnits ett enormt stort behov av snabba bärbara Macar som först nu har tillgodosetts.

Lägg därtill att PRO-applikationerna inte kommer vara Intel-native förränn i mars så kommer det onekligen dröja innan ni har all utrustning hos er.

Fundera på om ni inte skulle klara er med PowerBook G4 15". Det är verkligen inte dåliga maskiner och de klarar säkert av era behov + att alla applikationer är optimerade för dem.

Mac OS X som plattform är väl lämpad för era ändamål och är vanligt förekommande i er bransch. Räkna med att allt kommer funka utan problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 12:54

Eftersom ni har ont om tid skulle jag nog också ta och köpa PowerBook G4. har en själv som jag jobbar grafiskt med Adobes program och är mycket nöjd. Har dock inte redigerat film på den. Fördelen med bärbar + extern skärm är ju också den att du får två skärmar när du sitter vid skrivbordet. Har själv en 24" LCD inkopplad till PowerBook:en och det funkar hur fint som hellst att ha t.ex. alla paletter till programmen på den inbyggda 15" skärmen och själva arbetet på den externa 24".

Stationär dator, ni kan lika väl köpa en begagnad PowerMac G4a på över 1GHz för samma peng som en Mini och den klarar oftast lite mer än minin då med. Dock låter dom rätt mycket.
Har en PowerMac Quicksilver G4 på 1GHz som jag inte upplever som så himla slö när det gäller filmredigering, men visst, snabbare finns.
Ska ni jobba med HD-1080i så kanske ni behöver lite snabbare, inte helt säker på vad som behövs för HD-DV.
Ni kan ju göra som så att ni sköter komprimeringar på den stationära, då kan det vara trevligt om man får tag på en dubbelprocessor G4 eller billig G5a.
Det är inget fel på begagnade burkar oftast, men akta er för PowerMac G5 Rev.A.

Som sagt, programmen idag är ju optimerade för G4an/G5an och använder sig med hjälp av den s.k AltiVec acceleratorn i processorn, vilket gör allt mycket snabbare om det är optimerat på rätt sätt.
J
ag tror helt klart på 2st PowerBooks, 1st PowerMac G4 begagnad, 2st FireWire hårddiskar och kanske 1st USB 2.0 hårddisk för att öka kompatibiliteten mellan PC och Mac.

CRT skärmar är också att föredra som kitesurf sa, dels för att de är billiga, men också att man får bästa möjliga färgåtergivningen med dem.

MEN! Tänk framför allt på att skaffa mycket minne (köp inte från Applestore, kostar skjortan), då blir allt mycket rappare med filmredigeringen och bilder.
Jag hoppas jag har på nåt sätt hjälp er med erat projekt.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-28 14:25
Ursprungligen av apple4ever:

Stationär dator, ni kan lika väl köpa en begagnad PowerMac G4a på över 1GHz för samma peng som en Mini och den klarar oftast lite mer än minin då med.

Men begagnat är väl inte direkt något alternativ om man ska köpa in prylar till en firma?

Ursprungligen av akesson:

Men begagnat är väl inte direkt något alternativ om man ska köpa in prylar till en firma?

Är det inte? Jag vet inte, är bara 15 så jag har inte hunnit starta någon firma.
Vet bara att min pappa köpte begagnad G4 till sin firma, fast han köpte isf från Machuset då.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-28 20:06

tack åter igen för samtliga svar! mycket uppskattat!

vanilj, det är svårt att säga för tillfället - ingenting är helt hundra på hur det ska utvecklas; anledningen till att jag frågar här på forumet är mer för att säkerställa på -utifall- det skulle klaffas. det är en lång historia. hur som helst, om det nu i alla fall skulle klaffas så handlar det om att vi bör vara igång i mitten till slutet av februari. då bör vi ha samtlig utrustning på plats och vara redo att producera från dag ett. helst.
jag förstår helt och hållet att Macbooken är sprillans ny och är inte fullkomligt redo för de applikationer som finns ute idag. frågan är om det finns ett säkert svar på när de skulle komma att anpassa sig? eller kommer utvecklingen att ske lika långsamt som 64-bit windows (som för övrigt är rena dyngan). jag tänkte även på att om vi nu ska köpa in utrustning så bör vi slå på ganska hårt - samtliga i styrelsen (oss) är med på att det vore smidigare att köra på bärbar utrustning av rent praktiska skäl. vi ska inte anpassa oss efter HDTV-standarden.

det vore högst olyckligt om vi nu inhandlade två stycken PB 17" och sedan upptäcka att macbooken mosar sönder dem totalt rent prestandamässigt - "ju nyare desto bättre". men samtidigt, precis som ni sagt, så dröjer det ju givetvis innan samtliga mjukvaror flyter på hos macbooken. frågan är om Rosetta är ett bra alternativ, eller om det går åt helvete vid renderingar i AE/Premiere (eftersom Final Cut inte alls fungerar - även under Rosetta, om jag fattat det hela rätt). om det även under Rosetta funkar jättedåligt så kör vi givetvis två PB istället.

bridell, precis så resonerade jag också. smidigt att kånka omkring på arbetet och kunna jobba i alla vråer istället för att stå med en fet stationär och känna press under kvällar när man får någon ny idé - därav kan man ju ta med arbetet hem och koppla upp den på kontoret under dagarna.

apple4ever, jovisst att man ska köra mer minne i burkarna. det absolut bästa är trots allt ändå att köpa via applestore då dessa minnen placeras in i burkarna redan innan leverans. jag kommer -definitivt- inte öppna en maskin som kostat 20k och klåpa omkring med mina fingrar.

begagnat kan nog vara ett alternativ gällande den tredje mindre krävande maskinen. god idé. fast det kan nog vara smidigare att inhandla en billigare ibook - eller plock-ihop PC; vid kris.

just nu tror jag på:

2 x macbook + 1gb extra ram; om AE+Premiere (eftersom FC inte funkar under rosetta) flyter på bra under rosetta.
2 x 21" CRT
3 x externa hd
1 x ibook, billigaste varianten

vad tror ni?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-28 20:49

Ska ni göra många tunga renderingar så är det PowerMac G5 - gärna med flera proppar - som gäller. handlar det bara om att klippa så funkar bärbart alldeles utmärkt...om vi talar DV eller DVCpro 25/50.

Kör ni HD så måste ni ha minst FW 800 eller SATA.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-29 10:15

som jag skrev i det senare inlägget; vi kommer inte att köra HD. tunga renderingar handlar det inte riktigt om; några AE-effekter och urklippsbanor, bitmapanimationer, och så där. och mycket klippande av film.

trendol, det låter faktist som en bra utrustning nu, men du, glöm ALDRIG bort att ha backup externt på det ni har, helst en hårddisk som inte är ikopplad så mycket om det nu skulle bli ett strömavbrott. Kan t ex andvända den tredje hårddisken till det, kanske som en daglig backup.

Har ingen aning hur Premiere funkar i Rosetta faktist, men förstår inte varför Final Cut inte funkar.
"Jag" tror att ni kommer få vänta längre än till Februari om ni tänker använda Final Cut med intel tyvärr, och när det väl kommer ut till intel så är det helt klart snabbare än vad det är till PPC G4 skulle jag tro.

Funderat på Linux-lösningar annars?
Kanske finns nåt bra där annars, plus att programmen är mer eller mindre gratis oftast.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 10:07

Nej, vi bör definitivt inrikta oss på kommersiell mjukvara och då får det kosta vad det kostar. Det är hårdvaran jag däremot är lite osäker på. Gällande backuper har vi redan löst det med band och HD-torn.

Nej, det är just detta jag undrar över, gällande Rosetta - någon som har någon som helst aning om vad som funkar och inte funkar under Rosetta? Värt att köpa Macbook under mina omständigheter eller ska vi "börja med" PB?

1
Bevaka tråden