klarar jag mig med mac mini?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-26 13:45

Tjena!

Sitter i sitsen att jag skall starta eget snart. Jag jobbar och kommer att jobba med trycksaksproduktion, allt från smått till stora kataloger i Quark. Sitter även med en hel del avancerade retucheringar i photoshop.

Till min fråga

Jag vill hålla ner kostnaden och funderar starkt på att köpa mac mini (största modellen) med 1g i minne. kommer den att klara av det jag vill göra utan att bryta ihop.

Är det nån som jobbar med mac min eller har svar på frågan skulle jag vara glad

Mac Mini kommer gå alldeles utmärkt. Egentligen kan du gå flera år tillbaka i tiden utan att det skulle gå dåligt. Men mindre än 1 GB i minne ska du inte ha.

Många verkar tro att Mac Mini är dålig och långsam. Jag ställer mig alltid frågande till det. Det sitter faktiskt väldigt bra teknik i en Mac Mini. Bara för att det är en billig dator så är den inte dålig. Den är bara mindre kraftig i jämförelse med kraftigare teknik.

Om man tittar hos de som arbetar idag med precis det du beskriver så ser man flera som sitter med många år äldre och mindre kraftfulla maskiner än Mac Mini, och det går bra. Datorerna utvecklas hela tiden. Mac Mini är kraftfullare än de datorer som för några år sedan var de kraftfullaste.

Naturligtvis kommer det att kännas bättre med en ännu kraftigare dator, samt att möjligheterna till uppgradering är bättre på t ex Power Macintosh G5, men Mac Mini är helt klart inget dåligt val.

• Oregistrerad
  • 2006-01-26 14:39

Hej
Jag skaffade mig en mini för ett par månader sedan med 1,42 Ghz och 512 i ram, och använder den främst till att jobba med Indesign, photoshop och Illustrator. Jag tycker det har funkat över förväntan. Även om det ibland segar till ordentligt när jag kör med mkt igång samtidigt och samtidigt jobbar med större bilder i PS. Tror dock att ifall du skaffar 1 gig i ram så borde du klara dig betydligt längre än vad jag gör. Det är iaf min plan och då tror jag att jag kommer vara nöjd. Möjligtvis kommer jag börja gnälla över den lilla hd´n istället.

Ursprungligen av Dickner:

Tjena!

Sitter i sitsen att jag skall starta eget snart. Jag jobbar och kommer att jobba med trycksaksproduktion, allt från smått till stora kataloger i Quark. Sitter även med en hel del avancerade retucheringar i photoshop.
Till min fråga
Jag vill hålla ner kostnaden och funderar starkt på att köpa mac mini (största modellen) med 1g i minne. kommer den att klara av det jag vill göra utan att bryta ihop.

Är det nån som jobbar med mac min eller har svar på frågan skulle jag vara glad

Minin är fin men jag skulle nog rekommendera att du köper en beggad powermac G4 eller helst G5 p.g.a. dess minneskapacitet och utbyggnadsmöjligheter. Det lär du inte ångra även om det kommer kosta några tusen mer.
Det lär iofs komma en Intelbestyckad mini snart som förhoppningsvis kan ha mer än 1GB minne.

En mini kommer att fungera bra för PhotoShop. (Quark har jag ingen erfarenhet av, så det vet jag inte alls vad det kräver.) Om du tänker köra en TFT-skärm till den så bör du söka bland diskussionerna här på 99mac. Tyvärr fungerar den dåligt tillsammans med vissa skärmar, och bra med andra.

Kolla exempelvis den här diskussionen: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=65466

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-26 15:29

I princip är Minin en iBook utan skärm, tangentbord och batteri. Den är m.a.o. ingen "speed demon" men är för den skull inte dålig. I ditt fall skulle jag kanske tveka. Photoshop är ett krävande program och stora trycksaker fodrar också ganska mycket "malla" under huven.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-26 15:32

Jag har även hört att minin fungerar kass med vissa skärmar, ofta lite äldre skärmar när man drar på med upplösningen. Är det möjligt att det kan vara olika generationer på DVI delarna. Vet nån vilka ”årgångar” man skall passa sig för eller om det e några speciella märken. De funkar väl på alla apple skärmar.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 16:31

Jag har tröttnat rejält på min 1.42GHz/1GB mini efter 6 månader. Trodde den skulle räcka eftersom jag inte jobbar så mkt på macen längre. Men det är väldigt mkt badboll och irriterande att HDn e så seg. Bootar man från extern 7200are så känns det lite bättre. Har den kopplad till en 23". PS är inte roligt/snabbt med RAW från en D50.

Jag byter till en dualcore G5 nu. Längtar efter att inte störa mig hela tiden.

Om du skall sitta och jobba mycket vid burken så skulle jag tippa att du ganska snabbt sparar in en investering iaf en beggad single PMG5a. Ibland lönar det sig att inte snåla

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-31 01:38
Ursprungligen av mattan:

Jag har tröttnat rejält på min 1.42GHz/1GB mini efter 6 månader. Trodde den skulle räcka eftersom jag inte jobbar så mkt på macen längre. Men det är väldigt mkt badboll och irriterande att HDn e så seg. Bootar man från extern 7200are så känns det lite bättre. Har den kopplad till en 23". PS är inte roligt/snabbt med RAW från en D50.

Jag byter till en dualcore G5 nu. Längtar efter att inte störa mig hela tiden.

Om du skall sitta och jobba mycket vid burken så skulle jag tippa att du ganska snabbt sparar in en investering iaf en beggad single PMG5a. Ibland lönar det sig att inte snåla

Hur mkt ram? Kan la säga att ram är A o O när det kommer till mac. Sitter på Dual 2x2Ghz och brukar inte använda hela processor kapaciteten trotts att jag använder photoshop bl.a
Däremot ryker ramet väldigt ofta! En badboll är ofta tecken på för lite ram, har 1gb och skulle nog helst ha 2gb iaf.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-31 16:49
Ursprungligen av ez0r4y:

Hur mkt ram? Kan la säga att ram är A o O när det kommer till mac. Sitter på Dual 2x2Ghz och brukar inte använda hela processor kapaciteten trotts att jag använder photoshop bl.a
Däremot ryker ramet väldigt ofta! En badboll är ofta tecken på för lite ram, har 1gb och skulle nog helst ha 2gb iaf.

Ursprungligen skriven av mattan
Jag har tröttnat rejält på min 1.42GHz/1GB mini efter 6 månader.

1 GB är väl max i en mini, dyrt var det med.

1 GB brukade väl anses vara tillräckligt för OS X med sedvanligt bruk. Med Tiger så verkar det som minneskraven höjts ytterligare, kanske e 2 GB att rekommendera för alla nu?

Jag har börjat tvivla igen på om PMG5 är rätt köp trots allt. Enligt Andy Ihnatko i senaste Macnotables podcasten så fixar Handbrake (beta Universal) lika mång fps på en iMac Intel 20tum som hans dual G5a (jag tror det är en 2.5Ghz han har).

rocka på..

jodå, den är ett utmärkt budgetval. men rekomenderar en
extern firewiredisk. köp det och rocka på...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-26 16:57

Ska man jobba professionellt med trycksaksproduktion/grafik så rekomenderar jag fläskigare grejer än MacMini.

Ursprungligen av mjg:

Ska man jobba professionellt med trycksaksproduktion/grafik så rekomenderar jag fläskigare grejer än MacMini.

Visst kommer en kraftigare Mac att kännas bra längre. Inget snack om den saken.

Men å andra sidan känner jag dem som arbetar professionellt med trycksaksproduktion och grafik som sitter med gamla PowerBook G4 Titan. De klagar inte.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-26 17:10
Ursprungligen av Björn Leander:

Visst kommer en kraftigare Mac att kännas bra längre. Inget snack om den saken.

Men å andra sidan känner jag dem som arbetar professionellt med trycksaksproduktion och grafik som sitter med gamla PowerBook G4 Titan. De klagar inte.

Jo, men dom köpte den när d e n var fläskiga grejer
Jag klipper t.o.m. video med en PowerBook G4 Titanium, men jag köper nu en Quad till jobbet så nu är det slut med det.

Ursprungligen av mjg:

Jo, men dom köpte den när d e n var fläskiga grejer
Jag klipper t.o.m. video med en PowerBook G4 Titanium, men jag köper nu en Quad till jobbet så nu är det slut med det.

Du har helt klart en poäng där. En Mini kommer säkert inte att kännas kraftfull lika länge somt ex en iMac eller en Power Macintosh.

Här i Umeå satt de som gjorde annonserna till Västerbottens-Kurriren fram till för i alla fall något år sedan på beige Power Macintosh G3. De upplevdes som långsamma, men var inte långsammare än när de var nya. Det var bara det att det sedan dess kommit kraftigare datorer och därför blev deras relativt långsamma. Men trots det gick annonserna att göra lika snabbt som för sju år sedan.

Angående Quaden så får jag säga grattis. Det låter trevligt.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-30 13:21

Tack för era svar, jag ser att det går som vanligt när experter uttalar sig, åt 2 håll. Haha.

Jag kan om jag utläser kontentan rätt att fungera med en mac mini men det rekommenderas inte i långa loppet. Jag vet naturligtvis att tekniken går fortare för varje dag och att det senaste skulle kännas moderna längre. Men förhoppningsvis kan jag jobba ett litet tag med Minin innan jag byter upp mig (prio ett är att klara ekonomin).

Så tack för inläggen.

Lycka till med minin, det kommer säkert att bli bra. Men tänk på vad som sagts om minne. OS X är som helhet ganska hungrigt på minne, och just PhotoShop är ett program där man får mycket fart för pengarna om man är generös med minnet. Det borde göra extra stor skillnad på en mini, eftersom den har en långsam hårddisk, som kommer att användas för virtuellt minne när RAM-minnet inte räcker till.

1
Bevaka tråden