Slippa moms om bror skickar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!
Har undersökt rätt länge möjligheterna att köpa hem en powerbook från USA (de är ju rejält mkt billigare där). Som jag förstått är det ingen tullavgift på datorer från USA, rätt?

Dock får man ju lägga ut 25% moms. Det jag undrade var följande teknik:

Har en bror i USA. Om han köper datorn åt mig. Plockar ut den ur lådan och skickar den i eget paket. Hur ska de då lägga moms på den? Det finns ju inget kvitto and grunda momsbetalningen på? (Han kan ju hävda att det är min dator som jag lånat ut till honom under ett halvår eller liknande?) och även om man skulle skita i sista "lögnen" och bara skicka den. Hur bestäms momsen? På vilket belopp? Nån som har koll?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 11:42

Jag köper ofta prylar till min bil från USA. ( www.protouring.se )

Det beror på hur du skickar och från vem. Oftast om man skickar med USPS (Posten) och med privat avsändare så brukar det nästan alltid gå förbi tullen och man slipper tull och moms. Däremot om avsändaren uppger ett värde för försäkring så hamnar det hos tullen och du får betala.

Ska du skicka en ny dator vill du väl ha den försäkrad i fall posten skulle slarva bort den?

Går det med UPS, DHL eller FedEx då får du alltid betala tull och moms.

I alla mina fall med USPS så har det kommit fram helt och välbehållet och bara vid enstaka fall har jag behövt tulla och då när avsändaren uppgivit ett värde för försäkring.

Janne Suhr

• Oregistrerad
  • 2006-01-26 11:43

din bror betalar moms i inköpslandet. när du vill köpa momsfritt (skattefritt, typ taxfree) så får man uppvisa nåt papper.. exakt vad minns jag inte. du betalar altså ingen moms om du direkt-importerar via web-butik exempelvis (ska inte göra iaf), men betalar svensk moms.

..e inte helt säker, men så har jag förstått det iaf.

Så jag skulle typ kunna göra så att jag låter honom skicka den med USPS. Deklarera ett värde av låt oss säga 1000 dollar, får betala moms på det värdet och är tillika försäkrad på det värdet?

Ursprungligen av ddworsky:

Så jag skulle typ kunna göra så att jag låter honom skicka den med USPS. Deklarera ett värde av låt oss säga 1000 dollar, får betala moms på det värdet och är tillika försäkrad på det värdet?

Ja, det skulle funka fint.

1
Bevaka tråden