Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång ethernetkabel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 21:47

Hej!

Håller på med lite ombyggnad på hemmaplan och tänkte dra ut internet till gäststugan.
Helst vill jag slippa det trådlösa som nog blir på gränsen vad gäller antal väggar, avstånd etc.

Skulle vilja dra en fast anslutning från routern till ett fast uttag i stugan.
Frågan är hur lång kabel man kan dra utan förstärkning av signalerna.
Eller det kanske inte behövs förstärkning.
Avståndet är i runda slängar 15 meter från punkt till punkt, alla krökar och böjar inräknade.

Eller hur gör man?

Ethernet-kablar kan vara 100 meter långa så du är på det gröna. Dock bör du se till att skaffa en kabel som är av bra kvalité (tjock) eftersom du drar den utomhus (större slitage).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 21:59

OK!
Hur vet jag om det är bra kvalitet, dvs hur tjock är tjock?

OK, nu ser jag - cat 5 är tydligen arbetsnamnet.

Om du klämmer på kabeln och kan känna ledningarna inuti så är den tunn. Fråga runt efter isolerade kablar. Finns också de som är fyllda med gel. Bra är också om plasten är i Polyeten (UV-resistent plast). Men trots det är kabeln relativt känslig, så skydda den gärna med elrör eller liknande så mycket du kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 22:19

Om du ändå gräver ned kabel, ta cat6.. Om du vill ha gigabit hemma någon gång.

Ursprungligen av hicke:

Om du ändå gräver ned kabel, ta cat6.. Om du vill ha gigabit hemma någon gång.

Det säljs knappt någon Cat5-kabel längre, den har ersatts av Cat5e som har klarar av 1 GBit/s. Så om det är stor prisskillnad mellan Cat6 och Cat5e finns det ingen anledning att välja den förra.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 22:28

Cat6 är onödigt för Gigabit, men gränsen för maximalt utnyttjande minskar med Cat5e.
Lägg kabeln i ett skyddsrör typ vanligt svart vattenrör PEM 20mm, så behöver du inte bry dig om kvaliteten på kabeln. Det säljs inge skräpkabel på löpmeter. Dessutom vill du gärna ha möjligheten att kunna byta ut kabeln eller lägg till en extra.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-26 21:41

Det säljs skräp på metervara så jag skulle rekomendera kat6 för det är en robustare kabel med ett plastkors i som håller paren separerade bättre. Köpte en gång en kabelrulle som knappt gick att dra utan att instrumentet sa ifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 21:46

Har för mig att jag läste om någon som trädde kabeln genom en trädgårdsslang och sedan grävde ner den...kanske kan vara något?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 22:30
Ursprungligen av vanilj:

Har för mig att jag läste om någon som trädde kabeln genom en trädgårdsslang och sedan grävde ner den...kanske kan vara något?

Kan fungera bra om man inte belastar den nämnvärt. Polyetenslang (PEM,PEH) är billigare än trädgårdslang och klarar punktbelastningar betydligt bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-27 02:08

en data kabel är som vilken ekk eller eklk som helst.
När du väl lagt den nere i backen så kommer den ligga där tills du inte behöver den längre!
Dvs när 1 gigabit är för långsamt eller kanske inte ens funkar.
Räkna med att den håller i 15 år iaf!

//t

1
Bevaka tråden