Processorn viktig vid grafisk formgiving?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det egentligen? Om vi bortser från Intel-bytet nu och endast fokuserar på själva processorns innebörd. Klarar man sig bra med en, tja... 1,6 1,8 Ghz G5:a fullmatad med RAM (okej inte fullmatad men med minst 4 gig?) eller är dom för slöa om man jobbar med tunga applikationer som Adobe och Quark etc. Kanske ska man satsa på nån lite fräsigare processor om man ska ha ny burk? Vad ska man mer tänka på om man ska ha macen till grafiskt arbete, rent hårdvarumässigt?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-25 17:17
Ursprungligen av Executive:

Hur är det egentligen? Om vi bortser från Intel-bytet nu och endast fokuserar på själva processorns innebörd. Klarar man sig bra med en, tja... 1,6 1,8 Ghz G5:a fullmatad med RAM (okej inte fullmatad men med minst 4 gig?) eller är dom för slöa om man jobbar med tunga applikationer som Adobe och Quark etc. Kanske ska man satsa på nån lite fräsigare processor om man ska ha ny burk? Vad ska man mer tänka på om man ska ha macen till grafiskt arbete, rent hårdvarumässigt?

Mycket minne är viktigare än processorhastighet, du klarar dig bra med 1,6 - 1,8 gHz om du inte ska jobba med bautastora bilder i Photoshop.

• Medlem
  • 2006-01-25 18:00

He he... Jag har gjort tidning i Quark på en Quadra med 24MB RAM (om jag inte minns fel), och då är jag ändå inte särskilt gammal... Det gick alldeles utmärkt. Photoshop var däremot inte särskilt skojigt att jobba i med stora bilder...

Nu kräver ju de nya programmen lite mer, men jag skulle säga att man kan göra allt utan några som helst problem med en G4 1Ghz med runt 1GB RAM (768MB-2GB är kanske bra).

Du behöver inte tänka på något särskilt, allt funkar bra. iMac, iBook, Powerbook eller Powermac. Det går en aning lite snabbare om man har en snabbare dator, vilket säger sig självt, men jag jobbar på en rad olika datorer och stör mig inte på om det är lite långsammare. Köp det du tycker dig ha råd med.

RAM-minne är rent allmänt bra att ha, men mer än 2GB behöver du sannerligen inte.

• Medlem
  • 2006-01-25 18:07

Har inte grafikkortet betydelse? Jag har ett standardkort i min G5 2x2 GHz / 1,5 Gb ram, och det orkar inte smärtfritt dra två skärmar i 1600x1200 med hög visningskvalitet i InDesign.

• Medlem
  • 2006-01-25 18:27
Ursprungligen av Baron:

Har inte grafikkortet betydelse? Jag har ett standardkort i min G5 2x2 GHz / 1,5 Gb ram, och det orkar inte smärtfritt dra två skärmar i 1600x1200 med hög visningskvalitet i InDesign.

Indesign är ju en historia för sig... oavsett vad Rönnbäck försöker tuta i er. Fast det funkar rätt skapligt på en gammal G4:a också, tycker jag. Jag har ingen stor erfarenhet där, dock.

Jag ska precis börja med två skärmar tänkte jag, så då får jag se om det påverkar... annars spelar ju grafikkortet en ytterst marginell roll.

• Medlem
  • 2006-01-25 22:24
Ursprungligen av stfm:

Indesign är ju en historia för sig... oavsett vad Rönnbäck försöker tuta i er. Fast det funkar rätt skapligt på en gammal G4:a också, tycker jag. Jag har ingen stor erfarenhet där, dock.

Jag ska precis börja med två skärmar tänkte jag, så då får jag se om det påverkar... annars spelar ju grafikkortet en ytterst marginell roll.

Jag vet att ID är krävande, men om man siktar på grafisk formgiving kan det pårogrammet vara värt att nämna...

Apropå mina skärmar så gissar jag att (den otroligt snygga) skärmsläckaren "Who are you?"
http://www.zugakousaku.com/index.cgi?quartz
rullar helt utan hackighet om grafikkortet är på topp. Testa den som vill jämföra. På min dator rullar det inte helt rent. (Men jag har iofs ingen aning om det har med grafikkortet att göra eller inte.)

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 18:54

Gör ungefär vad du beskriver gällande produktion, tidningsformgivning, grafisk produktion i allmänhet, bildhantering mm. Har en iMac G5 1,8 och 1 GB RAM. Funkar hur bra som helst. Ingen större skillnad egentligen mot datorn på kontoret – PM 2x2,5 (tror jag) och 1,5 GB RAM. Men som någon sa tidigare att ska man jobba med riktigt stora bilder kan man få vänta lite ibland...

Tack för de snabba svaren. Då är ju den egentliga frågan om man ska vänta på Intel-bytet eller om man ska satsa på en äldre burk. För min del skulle det isf. vara en av de tidigare G5:orna under förutsättning att de är stabila nog (Rev B). Men det här med Intel är ju en annan fråga. Vi får se vad jag har råd med i slutändan. Det blir nog en rätt stor prisskillnad mellan en 1,8 -Ghz singel G5:a och en ny Intel PowerMac när den kommer.

Det är en utomordentligt bra dator du siktar på och jag kan bara instämma i vad andra säger, samt en en gång instämma i betydelsen av mycket minne. 4 GB är mer än tillräckligt i de flesta situationer.

Det enda jag kanske skulle vilja tillägga är att du bör fundera på vad du kan göra i form av snabbare diskar. När du jobbar med stora filer så är I/O väldigt viktigt. En snabb disk gör större skillnad än man tror, framför allt i att starta program, öppna och spara filer osv. Den som någon gång haft nöjet att se hur snabba SCSI-diskar, gärna raidade beter sig glömmer det inte så lätt.

Men även med normaldiskar kommer du att vara supernöjd

Jo, det har med grafikkortet att göra. Skärmsläckaren är gjord i Quartz composer, vilket är apples "lek-med-grafikmotorn"-program. (Tokskoj!).

Jag tror att grafikkortet påverkar. Kanske inte prestandan i specifika program lika mycket som datorn i allmänhet. Exposé med mera går ju via grafikkortet (missförstå mig rätt).

1
Bevaka tråden