Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Norrköpings Tidningar slänger ut Macarna!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-22 20:18

Första ledtråden: Vad är denna tråds titel?;)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-22 20:41

Klart MacOS är mer inspirerande. Alla fina 2D-effekter, tro det eller ej, som quartz-kretsen tillför OS när man öppnar stänger fönster mm gör att det är stimulerande och mjukt OS. Hjärnan får "gosig" input.

Hunter78:
Blir du inte mer stimulerad att måla med en hel bytta med färgkritor (MacOS) jämfört med att ha bara en svart trubbig penna (Windows)?

Men tyvärr verkar sanningen och trenden vara så att fler och fler går över till PC/InDesign på tidningarna runtom i Sverige. Den trenden startade när jag läste sista året på journalistlinjen för några år sen. Det mina lärare sa då var att många går över till denna plattform pga priset, och då menar jag InDesign vs Quark. Tror inte att InDesign fanns till Mac då, det var bara en PC app. Så det var liksom starten på trenden.

Ursprungligen av Dralion:

Tror inte att InDesign fanns till Mac då, det var bara en PC app. Så det var liksom starten på trenden.

InDesign har alltid funnits för mac.

Ursprungligen av Dralion:

Blir du inte mer stimulerad att måla med en hel bytta med färgkritor (MacOS) jämfört med att ha bara en svart trubbig penna (Windows)?

Nu vet jag att det där dels inte var riktat till mig, och att det var en liknelse. Jag vill bara informera dig att jag går bild, estet, på gymnasiet, och mitt analoga favoritredskap är trubbiga blyertspenor

Nåväl. Ingen skada skedd.

Ursprungligen av Gunnar B:

Första ledtråden: Vad är denna tråds titel?;)

"Microsoft Windows XP FTW!!!11!!!"?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-23 20:52
Ursprungligen av ztaafen:

Nu vet jag att det där dels inte var riktat till mig, och att det var en liknelse. Jag vill bara informera dig att jag går bild, estet, på gymnasiet, och mitt analoga favoritredskap är trubbiga blyertspenor

Nåväl. Ingen skada skedd.

jo det förstår jag. men min liknelse var mer av abstrakt karaktär.

  • Medlem
  • 2006-11-24 17:52
Ursprungligen av Dralion:

Men tyvärr verkar sanningen och trenden vara så att fler och fler går över till PC/InDesign på tidningarna runtom i Sverige. Den trenden startade när jag läste sista året på journalistlinjen för några år sen. Det mina lärare sa då var att många går över till denna plattform pga priset, och då menar jag InDesign vs Quark. Tror inte att InDesign fanns till Mac då, det var bara en PC app. Så det var liksom starten på trenden.

Var hittar man stöd för den teorin?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-22 21:05

Jag designar på PC med InDesign. Visst går det, men ungefär en gång om dagen orkar inte datorn rita om skärmen och jag måste starta om. Datorn är en modern dubbelkärning Dell med 2Gb minne och ett hyfsat fett grafikkort på 256 Mb.

Jag tycker att OS X är enklare, bättre, stabilare, snyggare och mycket mer produktivt än vad OS 9 någonsin var. XP:s (för det lär nog dröja innan Vista är ett alternativ i ett sånt här sammanhang) typsnittshantering och skärmritning kan ju i bästa fall kallas för ett roligt skämt. Jag har varit tvingad att producera webbsidor och trycksaker på PC på ett par byråer det senaste året och det är inte kul. De största problemet har varit XP's fullständiga brist på fungerande multitasking och att nätverk fungerar så fruktansvärt dåligt. Tillsammans får man den sköna effekten av att Explorer (inte IE, utan file explorern) segar ner hela systemet en sådär 20 ggr om dagen så fort man läser eller sparar nånting. Nej i min mening är OS X och Apples hårdvara helt fantastiska produkter som inte bör jämföras med Windows på ekonomiska premisser då det fungerar så mycket sämre.

  • Medlem
  • 2006-11-25 13:33
Ursprungligen av ninjamac:

Jag tycker att OS X är enklare, bättre, stabilare, snyggare och mycket mer produktivt än vad OS 9 någonsin var. XP:s (för det lär nog dröja innan Vista är ett alternativ i ett sånt här sammanhang) typsnittshantering och skärmritning kan ju i bästa fall kallas för ett roligt skämt. Jag har varit tvingad att producera webbsidor och trycksaker på PC på ett par byråer det senaste året och det är inte kul. De största problemet har varit XP's fullständiga brist på fungerande multitasking och att nätverk fungerar så fruktansvärt dåligt. Tillsammans får man den sköna effekten av att Explorer (inte IE, utan file explorern) segar ner hela systemet en sådär 20 ggr om dagen så fort man läser eller sparar nånting. Nej i min mening är OS X och Apples hårdvara helt fantastiska produkter som inte bör jämföras med Windows på ekonomiska premisser då det fungerar så mycket sämre.

Hej ninjamac,
tack för ett mycket initierat inlägg. Den sista meningen du skriver tycker jag är speciellt intressant och alldeles för lite belyst. "…inte bör jämföras med Windows på ekonomiska premisser då det fungerar så mycket sämre."

Det är ju oerhört korrekt. Dessa datorer är ju bara ett "verktyg". Och verktyg skall ju egentligen INTE "ha ett eget liv eller beteende". Jag menar - om snickarens hammare började dansa själv över spikhuvudena så tror jag nog att bygget blir lite rangligt. Ett VERKTYG skall ALLTID vara programmerat att "lyssna" på användaren minsta lilla vink. Det är ANVÄNDARENS alla signaler, små som stora som skall inte bara åhöras utan också LYDAS.

Jag är med dig. OS X "lyssnar" mycket mer på mig än någon pc någonsin gjort eller kommer att göra. Jag har exempelvis imponerats av att musik ALDRIG har "laggat" i OS X. Inte ens om jag har dyngat på den massor med uppgifter. Musiken har iaf strömmat ut ur högtalarna utan en sextondels not felplacerad. Ett exempel på god ANVÄNDARORIENTERAD programmering.

Ska man bli upprörd över att en liten obskyr landsortstidning byter till Windows, nä knappast. Hur många burkar talar vi om... Bättre att räkna helheten för den som så kan, kanske är det så att macen istället ökar sin TOTALA marknadsandel.

Ursprungligen av Olle@mac:

Ska man bli upprörd över att en liten obskyr landsortstidning byter till Windows, nä knappast. Hur många burkar talar vi om... Bättre att räkna helheten för den som så kan, kanske är det så att macen istället ökar sin TOTALA marknadsandel.

Men om vi lägger till byhåletidningen Göteborgs-Posten och den regionala blaskan Bohusläningen då? Börjar det inte se ut som om marknadsandelen minskar då?

(Båda oven lämnar Mac/Quark och går till Win/InDesign.)

Vidare kan man ju tänka sig att beslut som tas i Stampen/GP också påverkar kommande beslut vad avser Nerikes Allehanda, Hallandsposten* och VLT. Och dessa beslut kan också påverka beslut i Morgonpress Invest som i sin tur påverkar Lidköpingspress, och kanske indirekt också ELA/TT.

* Hallandsposten har tidigare bestämt sig för Mac OS X och Quark så de lär inte påverkas på några år i alla fall.

Senast redigerat 2006-11-24 21:53
  • Medlem
  • 2006-11-24 19:00

NT-koncernen är större än NT. Även Folkbladet (Norrköping), Västerviks-Tidningen, Gotlands Allehanda med Gotlands Tidningar och Norrbottens-Kuriren ingår. De jobbar med pc-klienter i en gemensam Citrixlösning, allt är Windows.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-24 19:08
Ursprungligen av Baron:

NT-koncernen är större än NT. Även Folkbladet (Norrköping), Västerviks-Tidningen, Gotlands Allehanda med Gotlands Tidningar och Norrbottens-Kuriren ingår. De jobbar med pc-klienter i en gemensam Citrixlösning, allt är Windows.

Men som jag påpekade, inte tv-kanalen.

  • Medlem
  • 2006-11-24 19:14

Nä, jag svarade Olle som avfärdade NT som "liten obskyr landsortstidning". Så himla liten är den inte heller.

låt dom byta osx till xp
låte dom köpa sina windows pc datorer
låt dom lära sig den hårdavägen
låt det bli dyrta eller billigt
låt dom gå konkurs

så länge jag kan köpa en mac med os x
så är det lungt

jag tror att dom har glömt att mac os x är och har unix som operativsystem i botten
och det är bättre än MS windows xp
eller har jag fel

mvh hanibal

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-25 09:16

Strunta i kreativiteten

Jag tror många tidningar tänker så här:

Vad ska vår personal göra; Vara kreativa och skapande människor eller sätta ihop en tidning så fort som möjligt till billigaste kostnad?

Oftast blir nog svaret det senare och då funkar det utmärkt med en PC-lösning där redigerarna enbart kan redigera.

Minns när jag hade en vikarie här på skolan som redigerar Expressen på nätterna. Grymt skicklig med Quark men novis i t ex photoshop. Precis så som tidningen ville ha honom. Fortbildning på t ex Photoshop var inte att tänka på. Då skulle tidningen få betala mer för hans kompetens samt att han blev attraktivare på arbetsmarknaden.

Faktiskt så är Apples reklamfilmer rätt slående där de driver med PC/Mac-datorer. PC i miljöer där några få bestämmer vad som ska göras - Mac där man själv har större frihet att påverka och där man måste vara kreativ. Det är helt enkelt roligare med Mac, vilket ger mer enegergi till kreativiteten.

För oss i skolans underbara värld borde därför valet vara ganska enkelt. Som jag ser det så ger Macen där stora fördelar gentemot PC. Men då ser jag det från användarens prespektiv, inte IT-enhetens. Att IT-enheterna vill ha en renodlad miljö kan man ju förstå (men inte acceptera) då det blir enklare att administrera.

Men vi vill inte ha datorer för att de ska vara lätta att administrera utan för att vi vill få ut så mycklet som möjligt under elevens studietid.
Att det dessutom finns studier som visar att det oftast blir billigare med Mac än PC gör ju inte saken sämre. Det är också enkelt att administrera Macarna. Tyvärr vill ofta IT-ansvariga inte ens ta reda på det.

I min kommun får jag själv drifta vår skolas Mac-miljö. Jag ansvarar för sju servrar och ca 150 klienter. PC-datorerna är dock centralicerade med allt vad det innebär. Nackdelen för mig är att alla pengar hamnar centralt, jag måste hela tiden äska extra för våra Macar. Det är så tröttsamt.

  • Medlem
  • 2006-11-25 10:59
Ursprungligen av molaria:

JMinns när jag hade en vikarie här på skolan som redigerar Expressen på nätterna. Grymt skicklig med Quark men novis i t ex photoshop. Precis så som tidningen ville ha honom. Fortbildning på t ex Photoshop var inte att tänka på. Då skulle tidningen få betala mer för hans kompetens samt att han blev attraktivare på arbetsmarknaden.

Med all respekt; jag tror det där är ren bullshit. Jag, som är redigerare på Sydsvenskan, kan avslöja att det inte finns tid för annat än att just redigera om man jobbar på en dagstidning. Om man erkänner redigering som en specialitet på samma sätt som bildhantering så tror jag att det blir ganska självklart att man låter redigerarna redigera och bildmakarna fixa bilderna (i den mån företaget vill betala för bra bildkvalitet).
Man ska även komma ihåg att redigering är en i första hand journalistisk uppgift. Om man ska definiera arbetsbeskrivningen utanför den rena layouten (som har en journalistisk funktion snarare än en estetisk) hamnar man i textredigering, nyhetsvärdering och planering, inte avancerad bildbehandling och nyhetsgrafik.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-25 11:49

Så kan det säkert vara

Ursprungligen av Baron:

Med all respekt; jag tror det där är ren bullshit. Jag, som är redigerare på Sydsvenskan, kan avslöja att det inte finns tid för annat än att just redigera om man jobbar på en dagstidning. Om man erkänner redigering som en specialitet på samma sätt som bildhantering så tror jag att det blir ganska självklart att man låter redigerarna redigera och bildmakarna fixa bilderna (i den mån företaget vill betala för bra bildkvalitet).

Jag vill inte misstro dig på något sätt men det var så han själv uttryckte saken. Men det är några år sedan så det kanske är annorlunda nu. Det närmaste jag kommer tryckpressarna är när jag läser tidningen på morgonen
Vill också påpeka att jag hyser största respekt för de olika yrkesgrupperna. Är ju själv med och ser till att medieutbildningen fungerar på vårt medieprogram.
-------------------
Är det några här som kan ge en bild av vad som händer i dagspressen just nu. Är trenden att man går över till PC och i så fall varför?

Vore intressant att höra från er som är i tidningsbranschen.

  • Medlem
  • 2006-11-25 13:48

Som sagt, detta är inte en tråd om Mac/OSX vs PC/Windows. Håll er någorlunda till ämnet.

  • Medlem
  • 2006-11-26 00:59

Ursäkta… herr moderator

Ursprungligen av Baron:

Som sagt, detta är inte en tråd om Mac/OSX vs PC/Windows. Håll er någorlunda till ämnet.

jag gissar att du menar mig.

Jag läste väl mer svaren innehåll än tråden ämne. "Norrköpings Tidningar slänger ut Macarna".

Ämnet är väl några år på nacken nu.

Vidare är de som tagit DET beslutet inte kompetenta att hantera just datafrågor. De är "förprogrammerade" till att det SKALL VARA just Microsoft som levererar. De har INTE ekonomi för ögat och de är INTE kompetenta att ta beslut som rör effektivitet, kreativitet och kvalitet.

(jag har "tvingats" att under många år lära upp ny Microsoftkunder i en gymnasieskola, och jag vet också därmed att dessa blivande "pc-användare" har ett alldeles för snävt, inkompetent, kvalitetsmässigt undermålig syn på vad som är god kvalitet.)

låt ALLTID användaren bestämma vilket os de vill arbeta med. DET vore "kvalitet" för till och med Norrköpings Tidning.

(och man kan ju inte annat än säga att det är TEKNIKER som bestämmer vilken nivå vi skall ha på den tidningen. En kreativt chef - skulle aldrig ta ett sådant beslut.)

  • Medlem
  • 2006-11-26 11:14

I en stor organisation är det inte försvarligt att låta varje enkild användare bestämma vilket verktyg som ska köpas in. Men det ställer å andra sidan krav på kompetens hos dem som fattar besluten.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-26 17:07
Ursprungligen av Baron:

I en stor organisation är det inte försvarligt att låta varje enkild användare bestämma vilket verktyg som ska köpas in.

Jag har faktiskt sett detta i verkligheten. Jag var för några år sedan i Leeds och på en av de skolor jag besökte hade man som policy att alla administrativa programvaror skulle fungera både i Mac- och PC-miljö.

Den anställde valde sedan själv vilken typ av dator han/hon ville ha på skrivbordet.

Det tyckte jag var en mycket fräck och modig policy. Vet inte vad det kostade extra men de hade i alla fall nöjda medarbetare. Hyfsat stor arbetsplats var det också med tusentals elever och flera hundra datorer och ca 200 lärare.

Senast redigerat 2006-11-26 17:28
  • Medlem
  • 2006-11-26 19:16
Ursprungligen av molaria:

Jag har faktiskt sett detta i verkligheten. Jag var för några år sedan i Leeds och på en av de skolor jag besökte hade man som policy att alla administrativa programvaror skulle fungera både i Mac- och PC-miljö.

Den anställde valde sedan själv vilken typ av dator han/hon ville ha på skrivbordet.

Det tyckte jag var en mycket fräck och modig policy. Vet inte vad det kostade extra men de hade i alla fall nöjda medarbetare. Hyfsat stor arbetsplats var det också med tusentals elever och flera hundra datorer och ca 200 lärare.

Tack för att jag fått "lite stöd" iaf.

Det är ju detta som är "sanningen". Att det är inkompetens som styr. De som köper in för många miljoner, ja miljarder kronor varje år. De har INTE lärt sig ett litet men viktigt ord. Nämligen - plattformsoberoende. Det ÄR så enkelt.

Samtidigt vet ni alla som talar för EN plattform att om jag som lärare för 15 år sedan bara hade sagt följande på en lektion "…Electrolux spis, Electrolux dammsugare och Electrolux köksfläkt…" så hade jag blivit av med mitt arbete omgående. Så fick INTE en hemkunskapslärare säga. De skulle vara "objektiva".

Idag TVINGAR min arbetsgivare att utbilda nya Microsoftkunder(!!) och vem tror du betalar?? Inte är det Gates, det gör ungdomarnas föräldrar, (och hade det varit Macintoshdatorer så räcker det ju med en lektion.)

Fram för alla operativsystem, gärna 20 -30 stycken. Då MÅSTE all programvara fungera på alla plattformar. (Och det är väl det om är Internet snart).

  • Medlem
  • 2006-11-26 17:41

Jo, om pengar inte är något man behöver ta större hänsyn till så kan man ju göra precis som man vill.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-26 18:40

Nja, det är klart att de, liksom alla skolor i hela världen tror jag, har en ansträngd budget att arbeta mot. Men tydligen ansåg ledningen att det var så viktigt med valfriheten att man var villig att ta kostnaden.

Man hade kravspecar på de program som var tvunget att funka för alla. Sedan fick leverantörerna helt enkelt se till att det fungerade i en blandad miljö.

Detta var för några år sedan och idag med AJAX borde det vara ännu lättare att få till det.

I Örebro kommun där jag arbetar är IT-enheten klart PC-orienterad. Trots det har vi många lösningar som är på väg mot att köras i webbgränssnitt. Det blir intressant att följa det framöver.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-26 19:35

Kul tråd men vore det inte bättre att skriva lite nya trådar ? En nästan fyra år gammal tråd borde väl inte få leva ?

Ursprungligen av studiox:

Kul tråd men vore det inte bättre att skriva lite nya trådar ? En nästan fyra år gammal tråd borde väl inte få leva ?

en tråd är inte äldre än sitt senaste inlägg..

  • Medlem
  • 2006-11-26 21:16

Det handlar inte bara om plattform. En tidning, som det ursprungligen handlade om i den här tråden, kan inte ha en uppsättning InDesign-mallar för mac och en för Windows. Däremot kan man ha samma redaktionella system för alla annan hantering på helt valfria plattformar. Vi håller på att utvärdera Infomakers Newspilot, och till det finns klienter för både mac och pc. Under huven kan man välja nästan vilken plattform man vill. Det är bra. Men som redigerare ansvarig för mallutveckling vill jag absolut inte ha mer än en plattform att jobba med. (Gissa vilken... )

  • Medlem
  • 2006-11-26 23:05
Ursprungligen av Baron:

Det handlar inte bara om plattform. En tidning, som det ursprungligen handlade om i den här tråden, kan inte ha en uppsättning InDesign-mallar för mac och en för Windows. Däremot kan man ha samma redaktionella system för alla annan hantering på helt valfria plattformar. Vi håller på att utvärdera Infomakers Newspilot, och till det finns klienter för både mac och pc. Under huven kan man välja nästan vilken plattform man vill. Det är bra. Men som redigerare ansvarig för mallutveckling vill jag absolut inte ha mer än en plattform att jobba med. (Gissa vilken... )

ja jag kan gissa vilken Baron

men man kan ju också mena att Adobe har misslyckats som inte har FULLSTÄNDIG TRANSPARENS mellan plattformarna. Det är INTE bra programmerat. Speciellt som Adobe föddes på en macplattform.

(snickaren och spiken. Tror du verkligen att man måste ha olika hammare till olika spikar?)

  • Medlem
  • 2006-11-26 23:08

bästa programmerarna…

(inte för att jag vill skriva detta, men jag vill vara ärlig)

Jag har under snart tiotalet år arbetat med Officepaketet i två miljöer. Pc på arbetet och Mac hemma. Egentligen UTAN problem(!)

Ibland har jag bytt plattform med dokumentet flera gånger per dag.

(Pyttemjuk - kan ibland - om de vill)

Bevaka tråden