Ny på AirPort, skulle behöva tips.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-25 08:34

Hej!

Sitter nu med en iBook och Airport Express. Installationen gick utmärkt och allting fungerar bra. Däremot tänkte jag höra hur viktigt det är att ha brandväggen på i OS X. Om jag sätter på den måste jag konfigurerar portar för att köra med Airporten eller fixas detta automatiskt på nåt vis?

Sen är det detta med att göra datorn "osynlig" för hackare etc. Hur viktigt är detta, och är det några mer inställningar jag kan ändra / göra när jag ändå är i farten?

Tack på förhand!

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 10:15

Det mesta konfigureras halv-automatiskt om du slår på brandväggen. Typ, de tjänster som du redan använder genom Apple-program blir förvalt öppnade i brandväggen.

Angående de "Avancerade" inställningarna, som "Blockera UDP-trafik" & "Aktivera dolt läge", så vet jag inte hur mycket extra säkerhet de ger, men jag vet att ikryssad "Blockera UDP-trafik" betyder att det inte fungerar att strömma musik till flera AP Express samtidigt. Att bara strömma till en funkar dock bra.

Du kommer säkert att få bra och tekniska svar från någon av de duktiga medlemmarna här. Själv har jag ingen koll på tekniken, men har brandväggen aktiverad i alla fall. Min tanke är att det knappast kan bli mindre säkert av att ha den på, och den ger inga oönskade bieffekter för mig!

• Medlem
  • 2006-01-25 14:05

Jag tog och slog på brandväggen, med enbart nätverkstid ikryssat (vad det nu innebär...). Allting verkar funka som vanligt. De andra möjligheterna till inställningar vet jag dock inte så mycket om - några tips?

/Fredrik

Tja, hittar du något som inte funkar så är det bara att stänga av brandväggen tillfälligt. Funkar det då så är det bara att leta reda på rätt port och öppna den.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-25 17:54

I praktiken viktigare än en brandvägg är att du aktiverar krypteringen på ditt trådlösa nätverk.

• Medlem
  • 2006-01-25 19:53

Men det gjorde man väl vid själva setupen av AirPorten? Eller ska man kryssa i något mer? I så fall var?

/Fredrik

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-25 22:07

Det förvånar mig inte om du gjorde det vid installationen. Hatten av för Apple för att de har gjort sina nätverksprylar enkla att konfigurera. Andra routrar är ofta krångliga.

1
Bevaka tråden