Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac Flowerpower! Hjälp mig få igång den!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 21:30

Hej!
Våran imac är hemma har inte funkat på ett år eller kanske lite mer..
Den har stått igaraget ett tag och jag tyckte att det var dags att starta opp den igen!
Ett problem..Den startar inte...
Vi lämmnade in den när det hände men det visade sig att det inte var nätaccet utan något annat kort eller liknade... I vilket fall skulle det kosta 2000 att laga..:(
Tror det är någon typ av strömförsörjnings styrenhet som pajat.
Börjar undra om det kan vara analog kortet?

Här är speccen:

iMac (Early 2001)

CPU
CPU: PowerPC 750
CPU Speed: 400/500 MHz
FPU: integrated
Bus Speed: 100 MHz
Data Path: 64 bit
ROM: 1 MB ROM + 3 MB toolbox ROM loaded into RAM
RAM Type: PC100
Minimum RAM Speed: 100 MHz
Onboard RAM: 0 MB
RAM slots: 2
Maximum RAM: 1 GB
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 512 kB backside, 1:2

Video
Monitor: 15"
Video Card/Chipset: ATI RAGE 128 Ultra
VRAM: 16 MB SGRAM
Max Resolution: 24 bit 1024x768
Video Out: VGA (mirror only)

Storage
Hard Drive: 10/20 GB
ATA Bus: ATA-66
Optical Drive: 24x CD-ROM

Input/Output
USB: 2
Firewire: 2
Audio Out: stereo 16 bit mini
Audio In: stereo 16 bit mini
Speaker: Harman Kardon Odissey
Microphone: mono

Networking
Modem: 56 kbps
Ethernet: 10/100Base-T
Airport: optional

Miscellaneous
Codename: ?
Gestalt ID: 406
Power: 150 Watts
Dimensions: 15" H x 15" W x 17.1" D
Weight: 40 lbs.
Minimum OS: 9.1
Maximum OS: 10.4.3
Introduced: February 2001
Terminated: July 2001

Det är 500 MHz varianten.
Förutom att den inte startar har den för tillfället ingen hd eller minne men det tycker jag är ett mindre problem..(år alltig att få tag på ganska billigt..)

Går det kanske att köpa en defekt imac av någon och sno analogkortet från eller vad det nu är?
Nån som har en eller vet var det finns en billigt? Eller hur jag får tag på bara själva delen jag behöver? Och om jag kan fixa detta själv? (Vill inte lämmna in den då det kostar!)

Har postat liknadefråga på macworlds forum och tänkte att jag kunde fråg här också!

Tack på förhand!

hm...först av allt tror jag inte att en dator kan starta utan minne, för det andra så kan det vara komponenten som kallas Kontrollerkortet som kan ha pajjat.
Har du kollat så det inte bara är batteriet som behöver bytas?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 22:05

Hej apple4ever!
Nej! Datorn pajde innan vi tog ut minnet!
Och det är inget batteri! Ganska säker på att det är någon styrenhet för strömförsörjningen!

Ett vanligt problem på (i alla fall tidiga) modeller av iMac G3 var att logikkortet gav upp, ofta med initiala symptom som sporadiska uppstartsproblem. Sök lite på google så hittar du nog mer info ganska lätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 14:27

Vad ska jag söka på? Och detta var den näst sista modellen av imac g3 om jag minns rätt...
När vi lämmnade in sa det att det vr en styrenhet till strömförsörjningen som pajat...
Går det möjligtvis att ta delar från en annan imac? Kan det gåatt ta delarna jag behöver från villken imac model som helst eller måste det vara imac early 2001? ( Blir billigare att köpa en begagnad imac rev a än en av senare model.)

Ursprungligen av lofberg:

När vi lämmnade in sa det att det vr en styrenhet till strömförsörjningen som pajat...

Troligen det vanliga felet alltså...
Om du är riktigt händig kan du laga den, men jag skulle nog rekomendera att köpa ett nytt kort eller kanske ännu hellre; en ny dator. Sida med bra info:
http://www.macopz.com/columns/imacrepair/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 17:39
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Troligen det vanliga felet alltså...
Om du är riktigt händig kan du laga den, men jag skulle nog rekomendera att köpa ett nytt kort eller kanske ännu hellre; en ny dator. Sida med bra info:
http://www.macopz.com/columns/imacrepair/

Tack för tipset!
Har dock en ny dator! En mac mini! Men som mac freak måste man ju ha en klassiker också!:)

  • Medlem
  • 2006-01-25 16:44

Efter att ha kollat lite på nätet så visst, det ska gå att testa med en annan maskin, men helt säkert är det ju inte.
Men det är 10.000 volt i skärmen, så man bör veta vad man gör...

Hörs startplonget? Det borde funka även utan minne. Iallafall utan hd. Inget plong - ingen ström. Ingen ström - bara att riva hela maskinen och börja byta kort. Frågan är bara: är det värt besväret?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 16:57

Den startar somsagt inte alls.

Man vad jag har förstått ska det bara vara att byta ut kortet...

Och jag tycker det kan vara värt besväret om det inte kostar skjortan! (Älska att skruva och meka med datorer så det blir nog mest kul!)

Tror ni det går att ta delar från villken imac g3 som helst?
ps: Måste säga tack till alla som som hjäper till! Tack!

Det är klart att en Flower Power måste räddas om det går!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 19:24

Går det somsagt att ta delar från villken imac g3 somhelst?

1
Bevaka tråden