Prestanda i Classic

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-24 12:51

Jag har en hel del gamla spel från stenåldern, OS 7-8-9. Men jag vill gärna spela dom ändå.
Prestandan i en del av spelen är fruktansvärt dåligt. Så dålig att de inte går att spela, Dracula, Hexen, Marathon och en del annat.
Processorn borde ju klara det så jag antar att det är nånting med grafikkort och/eller drivrutiner.
Inget att göra åt eller ...
Funderar på att köpa prisvärd G4 som går att köra i både OS9 och OSX.

Mmm, lite trist att classic fungerar så illa...det är inte bara segt, det kraschar också oavbrutet för mig. Går det inte installera ett andra OS (OS 9 t.ex.) på en nyare dator? Skulle vara guld om man kunde behålla sin OSX installation och bara lägga till en OS 9 eller fler (OS 9 + OS 7) och sen välja vid uppstart...

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Går det inte installera ett andra OS (OS 9 t.ex.) på en nyare dator?

Nej, det går inte att starta i OS9 på nyare datorer.... Men det beror ju förstås på vad du menar med "nyare" - det är ett relativt begrepp.

Möjligheten att starta (boota) i OS9 försvann någon gång under 2003.

Undantaget är den PowerMac G4 som fortsatte att tillverkas efter att PowerMac G5 hade presenterats - detta just för att vissa fortfarande ville boota i OS9. Den modellen såldes fram till sommaren 2004, tror jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det går inte att starta i OS9 på nyare datorer.... Men det beror ju förstås på vad du menar med "nyare" - det är ett relativt begrepp.

Möjligheten att starta (boota) i OS9 försvann någon gång under 2003.

Undantaget är den PowerMac G4 som fortsatte att tillverkas efter att PowerMac G5 hade presenterats - detta just för att vissa fortfarande ville boota i OS9. Den modellen såldes fram till sommaren 2004, tror jag.

Ajdå...men tack för svaret iaf! Man får hoppas på att Classic blir bättre med åren istället, för det är riktigt smidigt när det fungerar.

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Man får hoppas på att Classic blir bättre med åren istället

Det ska du nog inte räkna med. Jag tror att Classic kommer att fasas ut efter hand. Där sker nog ingen vidareutveckling alls, tror jag.

Om man måste köra något OS9-program, så får man antingen ha en gammal maskin som kan boota i OS9, eller se till att rensa bort alla "onödiga" tillägg m.m. så att ens Classic-miljö fungerar bra.

1
Bevaka tråden