Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleExpo 2002: Endast uppstart med Mac OS X

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med 2003 kommer alla nya maskiner från Apple att endast starta upp med Mac OS X.

Man kommer att kunna köra Classic-läge men möjligheten att välja att starta upp maskinen endast i Mac OS 9 kommer inte längre att fungera.

Läs hela pressmeddelandet från Apple (på engelska).

[ 10 September 2002, 12:42: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 12:48

Trevligt att ens stalltips gått hem...

Skönt att apple tydligt visar vart tåget går. Äntligen är vi inväxlade emot det rätta målet!

En fråga kvarstår. Ny processor i Januari?

Min chef kommer att gråta när han vår veta det här. Vi kommer inte att få nyare burkar än de vi har nu.

Det här har Apple gjort av den enkla anledning att de vill sälja datorer. Varför annars begränsa användarnas möjligheter? Eller vet Apple vad som är bäst för oss?

Kanske är så att det kostar pengar att ha arvet med OS 9 kvar ?? Simple as that !

/ d

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 13:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Det här har Apple gjort av den enkla anledning att de vill sälja datorer. Varför annars begränsa användarnas möjligheter? Eller vet Apple vad som är bäst för oss?

För att vara någopt kryptisk, men ändå inte. Skall man skapa en ny burk varför anpassa den till något som inte utvecklas mer? Det finns ju en anledning till att Apple begravde Mac OS 9 i våras....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Det här har Apple gjort av den enkla anledning att de vill sälja datorer. Varför annars begränsa användarnas möjligheter? Eller vet Apple vad som är bäst för oss?

Där tror jag du har fel, Christian.

Det här gör Apple för att tvinga folk att köra Mac OS X.
M$ och Adobe har nog pressat Apple rejält för att få fler att gå över till OS X, så att de båda kan få igen de pengar de har investerat i utvecklingen av OS X-versionerna av sina produkter.

Hade Apple väntat längre med denna åtgärd hade M$ och Adobe säkert hotat med att sluta utveckla för OS X pga olönsamhet.

Det är min teori...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-10 13:11

Det borde väl sätta lite mer press på programutvecklare.

Konstigt resonemang..... som att jag inte skulle kunna installera Windows 95 om jag ville på en ny PC..... trots att det slutade utvecklas för åratal sedan.

Det här är solklart ett fall av girighet, man har helt enkelt blivit tvungna av bla ekonomiska skäl då adoptionen av OS X gått alldeles för långsamt, speciellt bland företagen.

Kan ni annars ge en vettig förklaring varför jag inte skulle få installera min gamla Mac OS9 skiva i min nyinköpta mac ? Apple skall väl skita i vilket system jag använder på min burk.... Det är ju inte så att det ligger någon teknisk förklaring bakom beslutet, det måste vara helt affärsmässigt.

Tilläggas bör att jag sedan länge kört OSX och för mig är detta inget problem, men vart tog valfriheten vägen ?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Tilläggas bör att jag sedan länge kört OSX och för mig är detta inget problem, men vart tog valfriheten vägen ?

Apple står i skiftet till ny hårdvara med ny processor. Det handlar om att det är omöjligt att få classic att köra direkt på de nya processorerna. IBMs Power4 är iofs släkting till vår nuvarande processor, men det krävs för mycket för att försvara det rent ekonomiskt. Sen kommer classicmiljön att fungera bra för oss som sitter kvar med Quarken och Outlook...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 14:01

Det går nog säker att komma runt spärren med lite mjukvara. Om man skulle vilja det av någon anledning.

Jag tycker att folk hänger upp sig lite väl mycket på det här. Appleanställda kommer knappast att åka runt och byta operativsystem på era datorer. De som har det gamla operativsystemet kan ju fortsätta att köra, det kommer inte att sluta fungera 2003. Däremot innebär det här att om man köper en ny dator får man inte längre med 2 operativsystem där man får välja ett.

Nån gjorde en jämförelse med PC sidan. Ring upp Dell och försök köp en dator med Windows 98!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 15:48

En idé kan ju vara att ha en äldre G4 med ett rent Mac OS 9-system och alla Classic-program som man behöver installerade på den, och en nyare maskin med ett rent Mac OS X-system och endast Cocoa- och Carbon-program...

  • Medlem
  • 2002-09-10 18:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik L:
(snip)

Nån gjorde en jämförelse med PC sidan. Ring upp Dell och försök köp en dator med Windows 98!

exakt... sånt här får man ju vänta sig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 18:43

Kanske det här gynnar andrahandsmarknaden för mac-datorer - de som inte har råd att hänga med i tåget längre kanske hellre satsar sina slantar på en maskin som tortsallt "bara" jobbar i OS 9 - programmen finns ju och har man "råd att välja bort" de nya funktionerna så lär man komma undan bra mycket billigare...

Samtidigt pushar man ju frontlinjen för toppmodellerna framåt ett par steg och tvingar många programvarutillverkare att satsa helhjärtat på OS X, vilket är en förutsättning för att lanseringen skall lyckas i konkurrensen med Windows XP och andra nya operativsystem.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-09-10 21:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik L:
(snip)

Nån gjorde en jämförelse med PC sidan. Ring upp Dell och försök köp en dator med Windows 98!

Har faktiskt en kompis som försökte få tag i Word 2.0 för ett par år sedan (till PC, den kom väl 1992 eller nåt?).
Han (liksom jag) tyckte att vi inte ville ha någon nyare version, eftersom vi ändå inte använder de nya funktionerna. Men han fick ge upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 11:33

Bra aktikel på CNN.com

[ 11 September 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden