Leveranstid Intel iMac och MacBook

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Leveranstiden för Intel iMac och MacBook ökar för varje dag som går.
Beställde en Intel iMac dagen efter dom lanserades och nu blev min 'senast skickad' datum fram flyttat ifrån 19 januari till 14 februari. Gissar att det är Intel som har stora problem att leverera.

Man är ju inte förvånad, men att dom redan ligger efter så mycket är ju anmärkningsvärt. Vågar inte ens tänka på hur mycket dom ligger efter med MacBook produktionen.

Länge leve Apple

Just på grund av detta ringde jag till AppleStore och frågade. Den hjälpsamma tjejen som inte hade fått så mycket information berättade att det fanns väldigt få delar till de datorer som ska till Skandinavien. De har t.ex. normala leveranstider till Storbritannien. Hon och hennes kollegor hade fått väldigt lite information om detta och ingen visste vad det var för något som det egentligen saknades av.

För övrigt så står det fortfarande att min iMac skickas senast den 25:e januari.

Niklas, du kommer garanterat få ett mail kvällen den 25:e som säger att din leverans är framflyttad minst ett par veckor.

Eftersom jag svarade på AppleStore's så trevliga framflyttningsmail och fick ett snopet svar att AppleStore minsann inte kan svara på mail klistrar jag in det här. Plocka bort det om det faller utanför forumetts regler, men nog blir man trött.
---------------------------------------------------------------

Hej,

Till att börja med måste jag tala om att jag sällan varit med om en sämre hantering av order. Att ett företag som ny kund inte kan förvänta sig en leverans mot faktura innan sedvanlig kreditprövning ser jag som självklart, men i Ert fall följer hanteringen ingen som helst standard.

Eftersom vi själva är en servicefokuserad återföräljare av PC, nätverk, skrivare och så vidare måste vi hela tiden anpassa oss efter vad kunderna efterfrågar. Detta av framförallt två skäl; Vi har inget "monopol" på våra produkter samt att vi vill att kunden kan tänka sig att handla produkter och tjänster fler än en gång av oss.

Det jag tycker att Ni missar i hanteringen är alltså:
1. När jag ringer och vill beställa den första Mac'en någonsin till vårt kontor får jag ett rakt och trevligt leveransbesked. Mac'en kommer att skickas efter betalningen kommit er tillhanda. 3-4 dagar för att Ni skall se pengarna på Ert bankgiro och sedan 6-7 dagar för lagerhantering och leverans till vår adress. Visst, det får väl gå även om det tar någon vecka.

2. Efter att ha vart tvungen att frångå det normala, dvs. att få en faktura och betala den så överförde vår ekonomiavdelning pengar till Ert bankgiro. Dessa fördes över den 12/1, dagen efter beställningen. Den 16/1 ringer jag Er för att se efter att betalningen gått fram, men den syns inte den dagen. Den 17/1 får jag bekräftelse på att betalningen gått fram.

3. Från att ha haft ett både skriftligt (apple store) och muntligt leveransbesked på leverans inom 3-4 dagar har nu min order efter alla turer flyttats fram. Jag har tittat på min order via apple store ett antal gånger, och där har ett stabilt leveransdatum den 23/1 stått klart och tydligt. Så, kvällen den 23/1 dimper ett mail ner som säger, "Din order kommer att skickas den 13:e februari"

Jag beställde denna Intel-iMac samma dag som den lanserades vilket rent teoretiskt borde innebära att jag ligger tämligen långt upp på listan av företag och privatpersoner som gjort det samma. Hur kan det ta över en månad längre tid att leverera en helt standard iMac utan några som helst modifieringar osv?

Som Ni nu kanske anar är jag väldigt långt ifrån nöjd med hur denna fadäs behandlats, och det skall mycket till för att jag skall kunna rekommendera Apple Store till kunder och bekanta. Det känns också som att Ni använder er av förskottsbetalning för att nytillkomna kunder inte skall orka avbryta ordern och istället handla av någon fysisk butik och ha ett ansikte att prata med om just sådana här frågor.

Något irriterade hälsningar,

Tony Englund

• Oregistrerad
  • 2006-01-23 22:03

Beställer man en nylanserad produkt av Apple får man vänta längre än de lovar, man får ofta vänta längre än de lovar på vanliga produkter med tyvärr. Det spelar ingen roll om man beställer sekunden efter produkten är tillgänglig. Du sa att i teorin borde du vara bland de första. Frågan är var du bland de första 10, 100, 1000, 10000? Det här är min känsla: när Apple lanserar produkter, så finns det inte stora lager någonstans som väntar på att bli levererade. Lager kostar antar jag (tydligen är det en del i Dells framgångsrecept: noll lager). I stället ska Apple försöka hinna med den stora efterfrågan som skapats av all bevakning inför lanseringen. De hinner aldrig. Är t ex Dell bättre på att leverera sina absolut senaste produkter i tid? Jag vet inte. Det är i alla fall inte lika många som är intresserade att kolla Dells senaste så fort det lanseras

Jag försvarar inte Apple, det är riktigt uselt. Jag undrar om det är så svårt att ändra på det, det är inte första gången. Det verkar inte bli sista.

EDIT: Det är inte garanterat att Niklas B får sin leverans framflyttad. Det är det som är så underligt. Även om han beställde sin iMac efter dig.

I återförsäljarledet ligger inte Dell på favoritlistan eftersom de säljer själva utan några "roffiga mellanhänder" som det så vackert brukar heta

Egentligen är det inte leveranstiden i sig jag stör mig på i detta fallet med Apple Store. Det som är mest värdelöst är att de kräver förskottsbetalning i kombination med 6 veckors senare leveranstid än utlovat från början. Skulle vi som PC-säljare hitta på något liknande hade vi fått lägga ner för länge sedan då 90% av alla våra kunder önskar ny dator levererad max 3-4 dagar efter order. Detta brukar inte vara några som helst problem med tex. HP. I allra värsta fall kan den utlovade modellen/prestandan ha utgått under tiden man pratar med kunden, men i det läget är det vi som ÅF som får ta den eventuella kostnaden för att leverera en annan modell med samma eller högre prestanda.

/ Tony

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 22:46

Man får coola ner sig till andra veckan i februari. Då ska tillverkningen av MacBook Pro börja. Sen tar det ju ett tag innan taiwaneserna har skickat hit skiten. En ljusglimt i sammanhanget är att man ska göra burkar som även är Sverige-specade i första omgången. Så i allra bästa fall kan man få sin Intel-MacBook i slutet av februari. Antagaligen senare.

You wish.

Tony, att leveransdatum ändras hör inte till ovanligheterna i någon bransch även om datorbranschen är en av de värst drabbade, speciellt vid introduktioner av nya modeller som är hett efterlängtade som apples Intelmodeller, antar att Apple den dagen fick beställningar på flera 100.000 datorer.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-24 08:29

Apple är ett otroligt toppstyrt företag med klara informationsproblem internt. Nu precis innan jul handlade jag 25st nya iMac till vår datorsal. Jag hade ett samtal med RK på Apple Sverige och vi dealade fram ett pris och beställde. Maskinerna skulle levereras "så snart det gick" och vi som univ betalar ju via faktura.
2 veckor senare (efter alla helger) har fortfarande nada hörts från Apple. Då beställningen lades av Apple själva på AppleStore hade jag lite svårt att hitta min order i deras system. Till slut fick jag fram en sida iaf där det stod att de skulle levereras senast 23/12 och att inget som helst hade hänt (det är alltså någon gång 2-3/1).
Jag bad min lokala representant ringa och kolla med Apple vad som pågick. Han kopplades till någon snubbe som helt klart påstod att utebliven leverans berodde på att vi inte betalat än... suck. Nåja, nästa person kunde iaf se att Apple Europa inte hade godkänt vårat pris och därmed kunde ingen leverans ske. RK var på semester och innan vi fick tag på honom hade mer tid förflutit. Vi var tvungna att ha faktura innan 10/1 för att det skulle gå på 2005.
Det gick, med en hårsmån då vi fick oss faxad en fakturakopia i sista sekund. Dagen efter kom maskinerna som visade sig vara "refurbished". Jag har inte orkat ta det med Apple än, men man tycker ju att de borde informera om att de tänker skicka sådana maskiner. :/

Nu har vi en PowerBook på beställning, en 15". Efter 2 veckors väntan har vi ännu inget leveransbesked... suuuuck.

Hm... Jag la min beställning Jan 10, 2006 kl. 11:23 PM GMT och pengarna drogs från mitt konto den 12:e, natten mellan den 16-17 kom ett slutgiltigt bekräftelsemail. Ska bli intressant att se vad som händer med min beställning om lite drygt ett dygn.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-24 12:01

Oj, vad intressant. Jag la min beställning 17:e januari. Pengarna drogs kanske några dagar efter. Jag har inte fått något slutgiltigt bekräftelsemail. Men för mig dröjer det nog lite mer. :>

Undra om AppleStore läser något i denna tråden och kanske tillochmed kan ta till sig åtminstone delar av kritiken. Om så är fallet kan väl du/ni bara skriva "Vi läser"?

/ Tony

Eftersom Apple Sverige inte har något att säga till om så skickar jag hellre ett brev till påven och ändå ha större chans att få till en förbättring.

Att ringa till deras telefonsupport och fråga när man får sin dator är ett spel för galleriet. Dom vet inget och dom har noll koll på hur många datorer som produceras och hur många Sverige kommer att få.

Kanske märks att jag hatar Apple Sverige?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Eftersom Apple Sverige inte har något att säga till om så skickar jag hellre ett brev till påven och ändå ha större chans att få till en förbättring.

Att ringa till deras telefonsupport och fråga när man får sin dator är ett spel för galleriet. Dom vet inget och dom har noll koll på hur många datorer som produceras och hur många Sverige kommer att få.

Du har så rätt. Det är helt meningslöst att ringa för det mesta. Jag har liksom slutat bry mig när jag beställer från dem. Sen är det lika illa att handla från en ÅF, inte för att de själva är slappa men för att de i sin tur måste fråga Apple och får lika kasst svar.

I övrigt är Applestore rätt söta. Jag beställde iWork 06 och det skeppades idag. Så långt allt väl. Det roliga är att det i mailet står att det går med post och inte går att spåra. Sen på weben står det TNT och mycket riktigt går det att spåra hos TNT...

Känns ju inte som de har riktig koll på allt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-25 19:08

[FONT="Georgia"]Min iMac skulle skickas senast idag, beskedet i korthet:

Citat:

Vi uppskattar nu att vi kommer att skicka din beställning den 13:e februari 2006.

Tänk på att produkttillgängligheten snabbt kan förändras och att det kan hända att din beställning kan skickas iväg mycket tidigare än förväntat.

Nu börjar jag komma ihåg att Apple-upplevelsen inte bara är en dans på rosor... Eller iallafall att rosorna har kvar törnena! Trist att behöva vänta ännu längre, så klart, men samtidigt så är jag inte lika otålig som senast. [/FONT]

• Oregistrerad
  • 2006-01-25 20:09

Om jag beställer en MacBook Pro i mitten av mars, tror ni jag får "normal" leveranstid då?

Ursprungligen av ptr:

Om jag beställer en MacBook Pro i mitten av mars, tror ni jag får "normal" leveranstid då?

Omöjligt att säga då dom inte har börjat levereras än så man vet inte hur mycket dom ligger efter i produktionen. Troligtvis så är inte leveranserna i takt för än en månad efter de första leveranserna. Du kan ju hålla koll på forumet och se när folk beställer och fråga vad dom får för preliminärt leveransdatum.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-26 00:33

Det är väl ingen nyhet att det tar evigheter för Apple att leverera?
Väl?!?
Det var intressant att se Pirates of Silicon Valley. Först drömmen, sen idén, sen konceptet, sen försäljningsdealen, sen - ja just det - var kan vi köpa ett OS?
Sen drömmen igen, idén, rundsnacket, peptalk, interna kommunikationssammanbrott, och sen klickar Jobs på en sketen liten monitor som det står HELLO på. Halleluja!

Woody Allen fångade det bra - fast då om filmregissör-wannabes - i Annie Hall. "I've got a notion, which I maybe can turn into an idea, and with the proper funding I can turn it into a koncept".. etc, nånting i den stilen.
Vad som är så slående är liksom att Jobs är kvar i sin lätt gammel-visionära värld där man ska slå världen med häpnad FÖRST OCH FRÄMST. Sen tar vi resten sen, det där tradiga med själva maskinerna.

Intressant att notera i sammanhanget kan vara att jag fick nya iPod hörlurar (de gamla gick sönder) idag. (Beställde i lördags). Skickades dessutom med UPS express, av någon dum anledning.

Så ja, det har nog fruktansvärda backorders av Intel iMacsen eftersom de verkar kunna om de verkligen vill.

/Adrian

Ursprungligen av Zandros:

Intressant att notera i sammanhanget kan vara att jag fick nya iPod hörlurar (de gamla gick sönder) idag. (Beställde i lördags). Skickades dessutom med UPS express, av någon dum anledning.

Så ja, det har nog fruktansvärda backorders av Intel iMacsen eftersom de verkar kunna om de verkligen vill.

/Adrian

Ja, ibland är dom snabba. När jag köpte min iPod mini för ett år sedan så saknades en firewire-kabel till vaggan, när jag ringde. Dagen efter så knackade en UPS-kille på med ett litet kuvert med en fw-kabel i.

Jag hade varit nöjd om det kom efter en vecka med vanlig post.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-31 22:28

Jag fick min beställning godkännd och betald den 24 jan i år. Jag vill veta vad det står på era beställnings status sidor så jag vet vad jag ska leta efter. Det står att min iMac ska skickas senast den 24 feb. Asså de 4 veckor de har sagt. Men det står oxå "In transit NL" Vad betyder detta? Vad ska det stå när det är i rörelse så att säga? Lite kryptiska sidor de där.

Hoppas ni fattar vad jag menar och är ute efter.

MVH
Andreas, en otålig Switcher....

Ursprungligen av azon:

Jag fick min beställning godkännd och betald den 24 jan i år. Jag vill veta vad det står på era beställnings status sidor så jag vet vad jag ska leta efter. Det står att min iMac ska skickas senast den 24 feb. Asså de 4 veckor de har sagt. Men det står oxå "In transit NL" Vad betyder detta? Vad ska det stå när det är i rörelse så att säga? Lite kryptiska sidor de där.

Hoppas ni fattar vad jag menar och är ute efter.

MVH
Andreas, en otålig Switcher....

det betyder att din dator har byggts klart i Kina, skeppats runt jorden och är för närvarande i ett mellanlager i Nederländerna. Du kan med andra ord vara lycklig. Min har fortfarande inte skickats trots att jag beställde min två veckor innan dig.

Som sagt. Apple Store är sega och kryptiska. Jag tycker jag borde ha min iMac i morgon...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Som sagt. Apple Store är sega och kryptiska. Jag tycker jag borde ha min iMac i morgon...

Den har ju inte ens skickats än. Har du inte fått mail ifrån Apple om nytt preliminärt leveransdatum? Eller så skojar du.

Hej Andreas,

På min sida så står det bara "beräknas skickas senast den 15:e februari". Inget om "In transit NL" eller liknande? Var hittar du det någonstans? Kan du inte göra en skärmdump?

/ M

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-01 09:22
Ursprungligen av mac-tias:

Hej Andreas,

På min sida så står det bara "beräknas skickas senast den 15:e februari". Inget om "In transit NL" eller liknande? Var hittar du det någonstans? Kan du inte göra en skärmdump?

/ M

Jag blir inte klok på deras status sida.

"Merge In Transit NL"
Vad betyder detta?
Merge=slå ihop.
Transit=Genomresa
NL= Holland?

Menar de att den går igenom Holland och packas om och sen skeppas vidare till oss i Sverige...
Hmm... äh. Jag får meditera lite så jag glömer bort att jag är SÅ JÄKLA sugen på att få maskinen. Man är som ett barn dagarna innan julafton. Jobbigt. Hade glömt bort att det var så jobbigt.

Sen har jag oxå hört att folk har fått sina leveranser långt innan det datumet som står på leveransbeskedet. Så man vet ju inte riktigt om de har så stor koll.

Får man ett mail om att datorn är iväg skicka eller?

Ursprungligen av azon:

Jag blir inte klok på deras status sida.

Så svår är den väl inte att förstå?

Man får ju reda i bekräftelsemailet om när datorn preliminärt kommer att skickas.
Om datorn inte skickas vid det datumet så blir man kontaktad med ett nytt datum, men det äldre kommer fortfarande att stå kvar på hemsidan.
Om datorn skickas på utsatt tid så kan man följa dess resa på http://www.apecode.com/appletrack/. Har den skickats så står det att den har skickats på Apples orderstatus hemsida.

Min står också som 25:e januari.. men den är nog lika långt bort som den alltid vart.

"Merge in transit" tror jag betyder att den byter fraktsätt

Azon; vad beställde du för dator och vilken konfiguration?

Bevaka tråden