Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja sitt domännamn (.se)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 11:16

Blev uppringd av ett företag som var intresserade av att köpa en .se-domän som jag har registrerad. Hur går jag tillväga när jag säljer? Är det FS-Data där domänen huserar för tillfället eller NIC-SE eller någon annan som jag ska prata med? /Jonas

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-01-23 12:43

Jag har sålt ett domän. Det var ett par år sedan, så reglerna kan ju ha ändrats.
NIC-SE hade i alla fall då en plocy att det inte skulle gå så lättvindigt att sälja domän (vad jag förstod så var det för att motverka fenomenet från .com domän där man kunde registrera i vild förtvivlan för att sedan gå ut och för höga belopp erbjuda domänet till de som borde ha det. Har för mig att mcdonalds åkte på en sådan "pirat").

Så, man kunde alltså inte överföra ett domän från en till annan. Du måste först säga upp ditt domän, och sedan går det till den som står först i kö att beställa det.

I mitt fall gjorde vi så att vi först skrev ett avtal (eftersom det rörde sig som hyfsat stora pengar, hade jag en advokat som skötte pappersarbetet).
Därefter skickade jag in en skriftlig uppsägning till NIC-SE. I uppsägningen rekommenderade jag att köparen skulle få domänet. En rekommendation som NIC-SE inte behövde att följa.
I samma brev låg en skriftlig ansökan från köparen om att få registrera domänet.

Vad NIC-SE nu gör är alltså att först avregistrera ditt domän och sedan se om det ligger någon beställning i "kö" för just detta domänet. Om det gör så (någon illvilig jävel har kanske fått nys om dina planer att sälja och därför lagt in en beställning) så går domänet till denna.

Jag vet inte om man numera på något sätt kan få veta om det ligger någon beställning inne.

I mitt fall gick det helt smidigt. Min köpare hade domänet registrerat redan efter några dagar.

EDIT: Såg inte Jens inlägg ovan. Det har tydligen blivit betydligt enklare och riskfritt att byta.

Ursprungligen av BosseBus:

EDIT: Såg inte Jens inlägg ovan. Det har tydligen blivit betydligt enklare och riskfritt att byta.

Off-topic:

Jens???
Jesper heter jag...

Jag hade en lärare på gymnasiet som envisades med att ibland kalla mig Jens och ibland Jörgen - så det finns fler än du som har svårt med namnet Jesper

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-01-23 14:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Off-topic:

Jens???
Jesper heter jag...

Jag hade en lärare på gymnasiet som envisades med att ibland kalla mig Jens och ibland Jörgen - så det finns fler än du som har svårt med namnet Jesper

My bad. Sorry. Jesper...

1
Bevaka tråden