Snål-Apple skickar på långsammaste sättet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-23 08:34

Noterade att min iBook kommit till Sverige/Örebro i natt och ringde därför TNT för att fråga när den kommer, och fick svaret: "Ja den borde komma under dagen. Eller vänta, Apple har valt den slöaste varianten så den kommer visst på torsdag." Hur kul känns det? Att jag kunde ha haft den i handen om några timmar men istället får vänta fyra dagar? Jag förstår om Apple vill spara pengar men så mycket mer borde det inte kosta för att slippa att iBooken ligger i ett lager i fyra dagar och inte gör ett jota. Man borde i alla fall kunna välja en snabbare variant när man beställer. JAG VILL HA MIN IBOOK NU!!

När alla mina Apple prylar har kommit till Sverige så har jag dom nästa dag, även fast dom skickas med posten till Umeå eftersom TNT inte finns här uppe. Så du lär nog ha datorn innan torsdag.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-23 09:34

Bor för övrigt i norra Småland.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 15:42

Apple har nog valt samma leverans-metod till dig som till alla andra kunder. Tror mer att det är TNT-kontakten som uttryckt sig lite klumpigt. Enligt mina erfarenheter så brukar leveransen gå kvickt bara datorn är inom landets gränser.
Hoppas du får den snart!

Nej, det stämmer faktiskt. Apple använder den billigaste servicenivån hos TNT, vilket innebär att de har tre dagar (om jag inte minns fel) på sig att dela ut den. Du kan få den första dagen om TNT inte har en massa andra paket, men annars...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 17:45

Låter som om man får vad man betalar för: "fri frakt"

Ja, frakt kan vara dyrt, utan att nödvändigtvis vara snabbt.
När jag handlade en server från Dell gick frakten på 1250kr, och det tog iallafall ett bra tag att få hem den från Irland.

Samma här, har nyligen köpt en server (dell) till firman, den skickades med slöaste varianten också men kostade trots det en tusenlapp. Man kan få snabbare men då kostar det extra.

Det är faktiskt gratis frakt ända från Asien ;D

Ursprungligen av Bluefish:

Det är faktiskt gratis frakt ända från Asien ;D

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 23:11

Jag beställde en iPod och ett tangentbord för nån vecka sen. Kom från nederländerna. Beställningen lades på måndag kväll, betalade manuellt i bank på tisdag (internetbanken tog inte referensnumret, har inget kreditkort) och betalningen registrerades på onsdag. Skeppades på torsdag morgon, jag hade den i handen på jobbet i Vasa, Finland på fredag eftermiddag.

Jag är imponerad.

• Medlem
  • Ronneby
  • 2006-01-27 14:16

Tyckte iaf att min ibook levererades relativt kvickt. Typ tisdag-måndag. Värre var det när jag skulle köpa min 4g ipod på Applestore... Den fanns tydligen inte på lager just då, trots att apples sajt hävdade motsatsen.

OT: "Gratis frakt", "räntefritt" är ju bara påhitt? Du betalar både ränta och frakt, var så säker.

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 00:30

Men TNT har gått ner i servicenivå jämfört med tidigare. Förr om åren så ringde TNT till kunden och frågade vilken 3- eller 4-timmarsslot som man kunde vara hemma (även kvällstid levererade de). Nu åker de till leveransadressen. Om det är portkod så de inte kommer in i fastigheten så åker de hem igen, kontaktar applestore som kontaktar kunden som får ringa TNT. Sedan får man bestämma vilken dag de ska komma igen. Man måste då vara på samma adress mellan 8 och 17 för TNT kan inte säga mer exakt när de tänker hälsa på.
Jag tycker att det suger!!! Bryr mig inte om det är TNT eller Applestore som krånglar. Jag handlar på andra ställen så länge jag inte kan få en mer exakt leveranstid.

Ursprungligen av kumachan:

Men TNT har gått ner i servicenivå jämfört med tidigare. Förr om åren så ringde TNT till kunden och frågade vilken 3- eller 4-timmarsslot som man kunde vara hemma (även kvällstid levererade de). Nu åker de till leveransadressen. Om det är portkod så de inte kommer in i fastigheten så åker de hem igen, kontaktar applestore som kontaktar kunden som får ringa TNT. Sedan får man bestämma vilken dag de ska komma igen. Man måste då vara på samma adress mellan 8 och 17 för TNT kan inte säga mer exakt när de tänker hälsa på.
Jag tycker att det suger!!! Bryr mig inte om det är TNT eller Applestore som krånglar. Jag handlar på andra ställen så länge jag inte kan få en mer exakt leveranstid.

Var handlar du istället, kan vara bra att veta om jag ska beställa något och behöver bättre leveransmöjlighet?

• Oregistrerad
  • 2006-02-07 17:13
Ursprungligen av akerstrom:

Var handlar du istället, kan vara bra att veta om jag ska beställa något och behöver bättre leveransmöjlighet?

Är rädd att jag inte kan komma med ett bättre förslag. Jag bor i Stockholms innerstad och kan därför snabbt och enkelt nå ett antal butiker (tex Macoteket store). Detta betyder att jag hämtar prylarna själv och inte får det hemskickat. Men jag kan som nuvarande pappaledig inte sitta inne i värsta fall nio timmar för att vänta på en leverans. Då skulle grabben riva lägenheten;)

TNT i Stockholm är så slarviga och usla att det är nåt otroligt. Åtminstone gäller det Lidingö. Jag gjorde upp om tid, väntade en hel dag men de gav fan i att ens försöka. Nytt försök några dagar senare, samma sak.

Tredje gången bevakade jag med deras internet-tracking att de kom iväg men plötsligt hade dom fått det till att min adress inte fanns (och jag bor på en tydligt utmärkt villaväg som ligger 15-20 minuter från city och som sett likadan ut sen 1930-talet).

Efter det samtalet dom fick då skickade dom faktiskt ut ett bud samma eftermiddag med bara mitt paket som inte hade några problem att hitta fram.

Det tog två veckor från TNT stockholm fick paketet tills de slutligen levererade. Jag kan tillägga att supportpersonalen jag ringde till ljög mig rakt i ansiktet, bl.a. att det skulle varit fel adress angiven på paket och följesedlar etc. När jag påpekade att deras egen tracking-sida tydligt visade att de inte ens försökt leverera de två första vändorna började dom skylla på allt möjligt annat - trots att jag sa att inte var intresserad av vem som hade fel - bara att få grejorna.

Jag försökte f.ö. också få TNT att låta UPS - som jag har konto hos - hämta grejorna hos dom och sen göra leveransen. Men se det ville dom inte, och det hade jag inte väntat mig heller ;=)

Så för min del köper jag fan hellre en Dell än via Apple Store en gång till. Man måste må bra och tänka på blodtrycket också. Dom kanske skulle fundera på att man skulle få välja Postens hempaket som kör ut på kvällen - om inWarehouse, Netonnet etc. kan så borde Apple kunna.

Tycker också Apple borde samarbeta med Posten i Sverige, vore supersmidigt.

1
Bevaka tråden