Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildkvalitet 20" Cinema?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 18:51

Hej alla! Jag köpte mig en 20" Apple Cinema Display igår.
Men nu tycker jag att jag hade bättre bild på min CRT Lacie 19" skärm när det gäller vissa bilder. När man tittar på vissa bilder på min nya skärm så tycker jag att de är "pixliga/grumliga". Men dessa bilder är oftast lågupplösta från början, som tex bilder på Aftonbladets hemsida. Pratade med min granne som har koll på sånt här. Han sa att det blir så med lågupplösta bilder på en högupplöst skärm. De ser "grumliga" ut. Dessa bilder såg inte lika grumliga ut på min CRT skärm.

Min skärm har rätt upplösning i Systeminställingar/Bildskärmar: 1680x1050.

Mitt grafikkort är GeForce FX 5200 och min dator är en G5 Dual 1.8.
Om jag skulle ha ett bättre grafikkort så kanske bilderna skulle bli ännu mer grumliga?

Samma med plasma TV. Jag tycker bilden på dom är pixliga/grumliga jämfört med en vanlig bildrörs TV.

Men jag är rätt nöjd med min nya skärm endå.
Vad tycker ni?

Senast redigerat 2006-01-22 19:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 19:18

Hittade en tråd om detta nu:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86867&highlight=d%E5lig+bild

Men jag är nyfiken vad ni tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 20:34

Tja, du får ju en mer "exakt" bild på en TFT-skärm kontra en CRT det. Skillnaden på:

- Dator CRT mot Dator TFT

och

- TV CRT mot TV Plasma

Blir ungefär den samma. TFT/Plasma kommer återge bilder mer korrekt och visa arktifakter och "fel" på detta vis också. Text blir skarpare (kanske lite "för skarp och pixlig"), bilders komprimering syns tydligare. That's life bara

Ett tips för din dator är att ställa in "Font Smoothing" till "Medium - Best for Flat Panel" under inställningar -> Appearance. Då kommer texten renderas bättre på Mac:en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 20:37

Hej! Jag har min ställd på Standard - bäst för CRT. Jag tycker texten blir bättre då.
På Medium så blir texten lite för tjock tycker jag.
Men ska prova igen.

Har du en TFT skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 06:22

Jag har en 2st 20" Dell vilka motsvarar en Apple 20".

Kör du standard får du vanligt text-rendering.

Kör du Medium får du sub-pixel rendering.

Se nedan exempel för vad det innebär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 06:28

Till höger ser du vanlig anti-aliasing, till vänster ser du en med subpixelrendering. Personligen tycker jag den med subpixelrendering är avsevärt mkt skarpare och "finare" än den andre, men den ger vissa mystiska effekter vid ex. uppförstoringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 06:29

Subpixelrendering fungerar endast på TFT-skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 07:12

Intressant! Tack Erik!
Det är väl en vanesak.
Jag ska köra med Medium.
Kanske vänjer mig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 08:25

Subpixel-AA rockar!

Ursprungligen av Ribbons:

Min skärm har rätt upplösning i Systeminställingar/Bildskärmar: 1680x1050.

Mitt grafikkort är GeForce FX 5200 och min dator är en G5 Dual 1.8.
Om jag skulle ha ett bättre grafikkort så kanske bilderna skulle bli ännu mer grumliga?

jag försöker få fram den upplösningen i inställningspanelen, men upplösningen finns inte med i listan. har samma dator och grafikkort som du har, och grejen är att 1920x1200, som är den vanliga 23" widescreen-upplösningen (t.ex. apple cinema 23"), den upplösningen finns i listan men INTE 1680x1050. jag vill ha en 20" skärm (har alltså inte köpt den än, har en 17" 4:3-skärm inkopplad nu). kommer 1680x1050 att visas enbart när jag har kopplat in en skärm som stöder det eller vad? så borde det väl inte va, när jag ser en uppsjö av upplösningar i listan (varav många är alldeles för stora för min nuvarande skärm). exempelvis då 1920x1200.

gjorde du nåt speciellt för att få fram den upplösningen?

jag kör panther på min G5a. provade också att koppla in min 17" skärm till min powerbook (den absolut sista innan macbookpro kom) och inte heller där kan jag se 1680x1050, men jag kan se 1920x1050. men givetvis stöder denna skärm inte den upplösningen.

till saken hör att min skärm endast har vga in (det är en såndär billig TFT utan dvi) och att jag därför använder en dvi>vga adapter (mini-dvi>vga på powerbook). kan det påverka vilka upplösningar jag ser i listan?

till sist; finns det något sätt att själv ange en "custom-upplösning" i OSX? jag läste på nvidias hemsida och enl dem kan man göra det med ett av deras program, som givetvis bara finns till pc.

tacksam för hjälp!

/mange

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 23:18

Generellt ska OSX vara "intelligent nog" att bara visa de upplösningar din skärm stödjer. Vad gäller VGA tror jag intelligensen är sämre än med DVI, med en DVI till VGA konverter blir saker nog än mer "osäkra".

Ditt grafikkort stödjer utan problem en 20" av Apple eller Dell eller vilken smak som helst. Jag körde 2st 20" Dell mot min gammla G4 i full 1680x1050 upplösning.

Du får ladda ner ett tredje-partsprogram för "custom" upplösningar. Sök på versiontracker eller här på forumet.

tack för snabbt svar!

det jag kanske missade att skriva, eftersom jag satt med min gamla halvtrasiga 17" inkopplad just då var att jag skulle koppla in en 19" widescreen, en snorbillig acer... jag mucklade runt lite med sladdarna och kom plötsligt ihåg att upplösningen på startbilden med gråa äpplet hade blivit större när jag köpt en vga-förlängare, väldigt billig, till min gamla 17". så jag tog bort förlängningen och se där! nu står det vad den nya 19" wideskärmen heter i inställningspanelen, och jag kan välja dess rätta upplösning som är 1440x900. det är alltså en 16:10 skärm. men det funkar galant nu, enda problemet nu är att jag måste hitta en förlängningskabel som funkar. men man kanske kan köpa en dvi-förlängningskabel, sen sätta dvi>vga adaptern och köra vga-kabel bara sista biten? har datorn i ett annat rum, har den i musikstudio.

och nu, efter att ha kört min powerbook och acer-skärmen sida vid sida så vill jag ha en till likadan acer AL1916W. det är ju nice med två likadana skärmar, och även om den här acer-skärmen är extremt billig (2690 spänn) så funkar den bra. ser inga bildåtergivningsfel, ingen oskärpa, inga döda pixlar, den är jämnt belyst osv ser faktiskt mycket bättre ut min 2 år gamla 17", som jag köpte för runt 4000. ingen höjdjustering på foten, men skärmen är på lagom höjd för mig och har man två likadana så funkar det ju bra. och det är ju extremt värt det, jag menar 5380 spänn för 2x19" wide i 1440x900... tycker det är helt ok alltså! mycket bra att jobba i logic pro i, som jag kommer ha dem till. hoppas det funkar med ADC>VGA bara, har en äldre G5 från den tiden de fortfarande hade 1 ADC och 1 DVI.

nån som har provat ADC>VGA? nån som vet en 3-meters VGA-förlängare som funkar, som inte gör så att skärmen ses av datorn som "standard CRT-skärm"?

/mange

...och varför jag skrev att jag ville ha en 20" skärm i mitt förra inlägg var för tt jag helt hade avfärdat den 19" wide jag köpte och tänkte byta den till en 20" med dvi. men jag menar, jag kan få så mycket mer arbetsyta med 2 19" wide för ungefär samma pengar.

1
Bevaka tråden