PowerMac eller IntelMac (pro)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så.

Vill ha en PowerMac snart *ta i trä*
Skall man passa på snarast eller vänta tills intelversion finns?
Känns inte som ngn höjdare att köpa rev a av intelmac, känns säkrare att köpa en av de g5or som de har nu.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-21 21:17

Beror la på hur kräsen man är.
För första gången har på länge har jag dom senare åren ansett att man kanske inte behöver så mkt snabbare egenkligen.
Det du där emot behöver en jävla massa utav är ram! Sitter med 1gb och fattar egenkligen inte vrf jag inte sattsade på 2gb. Värt att nämna är att jag inte kör sådär jätte krävande program, men har igång datorn i några dagar utan omstart o HD trailerso filmer kräver endel också.
Bara Aperture ligger ju på 1gb min krav dessutom. Tror dock faktiskt inte att jag någon gång har haft direkt problem med processor hastigheten (2x2ghz).

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-21 21:37

Jag brukar satsa på det senaste. Köpte 6100:an direkt när den kom. Skaffade första G4:an 355mhz när den kom. Har inte ångrat de köpen. Genom att skaffa det senaste i en brytpunkt som nu får man en Mac som kan vara med längre.
Däremot väntade jag med att skaffa en G5:a, det blev en single 1.8 som kom i slutet på 2004. Den var det så mycket problem med att jag fick en G5:a 2.0 dubbelpropp i utbyte nu i dec 2005. Så på sätt och vis blev det en bra lösning till slut. Men det var en hel del strul med singlen.
Men som sagt, vill man vara säker så satsa på beprövad teknik.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 06:19

Jag var själv på väg att köpa en PowerMac G5 men tvekar nu när Steve sa att switchen till intel kommer att vara helt klar redan under 2006 (innan sa han slutet av 2007).

Jag vet inte att rev 1 av PowerMac Intel kommer att vara jättemycket snabbare än G5, men det kan ju bli så. Det som oroar mig är hur mkt energi kommer att Apple och andra att lägga på att optimera program för dualcore G5+altivec framöver? Även om det finns många burkar i marknaden så kan man väl gissa att optimering för Intel kommer att ha prioritet.

Det är ju inget kul att sitta med en dual eller quad G5 om 1.5 år med program/os som bara utnyttjar halva 'kapaciteten'.

Tex: Är det inte troligt att Leopard 10.5 kommer att rulla bättre på en Intel?

Det lutar dock åt att jag köper en G5 2.3GHZ eller väntar till juli för att se om Conroe kommer då.

Köp en PowerMac G5 nu. Det kommer alltid komma en snabbare maskin inom 6 månader, men en G5a kommer att vara tillräckligt snabb i ett par år framåt.

Mats

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-22 16:23
Ursprungligen av mats_b_tegner:

Köp en PowerMac G5 nu. Det kommer alltid komma en snabbare maskin inom 6 månader, men en G5a kommer att vara tillräckligt snabb i ett par år framåt.

Mats

Visst kommer det alltid snabbare burkar men om man inte 'måste' ha ny dator så finns det ju bättre/sämre tillfällen att köpa en burk. Just nu är det extra klurigt pga bytet till Intel.

Jag har läst lite om förhandsinformationen Conroe, som verkar bli den dualcore processor som kommer att hamna i Powermac Intel. Den kommer att starta på omkring 2.5 Ghz med FSB på 1,06 GHz men med design som tydligen gör den snabbare än nuvarande Pentiums på 3+ GHz. Hmm...

En PowerMac G5 2.3 Ghz borde väl stå sig ganska bra mot det?

Som sagt det som oroar mig mest är om inte Jobs lägger ner all optimering av OS X för G5 from Leopard 10.5. Ni som programmerar - kommer Universal binaries att automatiskt optimeras för G5/Intel?

//mattan

Det är det som gör mig lite orolig. Helst vill jag köpa en rev b, inte tidigare. Då har småbarnsfel hunnits rättats till. Men då får man vänta ett tag för en IntelMac Rev B. Köper jag en PowerMac G5 nu (kollar på 2x2ghz) så är jag ju nojjig över att prioriteten för optimering hamnar på IntelMac, mao kommer PowerMacen glida efter en del.

Jobbigt det är med beslutsångest
BTW. Tror ni att nuvarande burkar kommer finnas kvar om ca 5mån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-22 18:51

Behöver du en maskin nu? Kör G5.

Kan du vänta i uppåt 8-10 månader och sedan leva med en dator som eventuellt kommer ha en "övergångsperiod" vad gäller program i ytterliggare 6-12 månader, vänta.

Inte så svårt.

Som vi ser nu så är det redan med iMac Core Duo och MacBook Pro leverans "problem" (visst är maskinerna lanserade sedan ett par veckor, men de kommer inte finns för oss svenska i våra hem förrän om c:a 1 månad).

Lanseras PowerMac Intel i, säg, Augusti så kan du nog räkna ut själv hur lång tid det hela kommer ta.

Men visst, det är ett knivigt läge.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 16:26
Ursprungligen av Erik.dv:

Behöver du en maskin nu? Kör G5.

Kan du vänta i uppåt 8-10 månader och sedan leva med en dator som eventuellt kommer ha en "övergångsperiod" vad gäller program i ytterliggare 6-12 månader, vänta.

Inte så svårt.

Som vi ser nu så är det redan med iMac Core Duo och MacBook Pro leverans "problem" (visst är maskinerna lanserade sedan ett par veckor, men de kommer inte finns för oss svenska i våra hem förrän om c:a 1 månad).

Lanseras PowerMac Intel i, säg, Augusti så kan du nog räkna ut själv hur lång tid det hela kommer ta.

Men visst, det är ett knivigt läge.

Jag tror inte övergångstiden för program kommer att blir riktigt så lång. Iom med att Macbook redan lanserats så tror jag att de flesta 3parts-programmen som säljs i hyfsade upplagor (PS, DW, Office, etc) kommer att finnas som UB till jul.

Jag har 'nästan' bestämt mig. Det blir en G5 2.3 GHz nu direkt. G5 Quad känns mer riskabel vad gäller programoptimering men dual G5or har det ju sålts en hel del av och på 2 års sikt känns det som att de användarna är för många för att 'glömmas bort'.

Jag skall dock klämma på en iMac Intel innan jag slår till. Alla påstår ju att den är så 'snappy'. en dual 2.3 känns faktiskt inte sååå snappy.

Ytterligare en fördel med att köpa G5 är att man inte kan lockas att testa MS Vista på den

//mattan

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-23 16:34
Ursprungligen av mattan:

G5 Quad känns mer riskabel vad gäller programoptimering...

Nu blir jag nojig! Vad menar du? Jag beställer nämligen en Quad närmaste dagarna.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 17:13
Ursprungligen av mjg:

Nu blir jag nojig! Vad menar du? Jag beställer nämligen en Quad närmaste dagarna.

(Får börja med en disclaimer att jag inte är programmerare och att mitt resonemang är både spekulativt och från en lekman.)

Om jag köper en Quad så vill jag att både OS och program (iaf processorkrävande prog) så ofta som möjligt skall kunna dra nytta av att det sitter 4 cores parallellt. Det är ju ingen mening att lägga 8.000 pix extra på en Quad om alla 4 coren endast används av enstaka specialprogram (typ rendering/Maya och liknande).

Detta innebär att OS och program måste optimeras för att funka så bra som möjligt på 1, 2 och 4 cpuer i viss utsträckning. Jag vet inte hur mycket extra programmeringsarbete detta innebär men jag gissar att man inte får det helt på köpet.

Man kan väl förvänta sig att Apple kommer att lägga mkt energi/mantimmar på att optimera för Intel single och dual core eftersom det är framtiden. Jag tror även att Adobe, MS, etc kommer att tänkå så.

Tittar man på G5-plattformen så tror jag följande:
- Dual G5 har en hyfsat stor installerad bas (både dual cpu och dualcore) och Apple och andra kommer därför att fortsatt optimera OS/program för att dra nytta av 2 cpues/cores.

- Quad G5 har gissningsvis i jämförelse en mkt liten installerad bas och Apple/andra (med undantag för renderingsprogram/Maya) kommer därför inte att lägga alltför mkt energi på att optimera för 4 cores. Det kanske inte är värt investeringen helt enkelt.

Med ovanstående resonemang så är det mer riskabelt att slå till på en Quad G5 om man vill vara säker (så säker man nu kan vara) på att ha tillgång till program optimerade alla processorer i ens burk.

Som sagt ren spekulation.... och kanske väl mkt antaganden. Köp du en Quad!

Men iofs är det rätt enkelt ändå hehe. En inspelningsguru jag chattar med sitter fortf. på en G4 quicksilver utan några problem. Så nog borde en G5 fungera för mig. Den blir ju inte sämre per automatik bara för att det kommer en bättre dator. Om det där nu gick ihop. hmmm. Får se hur läget är om 5mån.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 00:09

MJG: Lyssna inte på Mattan. Quad-maskinen är en FANTASTISKT produkt. Behöver du så mycket kraft idag så köp den. Vi kommer eventuellt köpa en till jobbet också.

Även om fallet vore så att vi lever med många program som bara använder 1 till 2 CPU:er så kommer du, likt alla som idag använder en "vanlig" multi-processor eller multi-core dator kunna göra mycket mer samtidigt. Det kommer aldrig förändras. Kör du fem applikationer som varder bara kan ligga på en CPU kommer din dator ändå tuffa på obehindrat.

Om Apple släpper PPC-stödet kommer det inte spela någon roll om du kör en Quad Core eller Dual Core om 5 år. Quad-maskinen kommer garanterat vara den dator som håller LÄNGST av de som finns idag, om man anser sig behöva den kraften. Per prestandaenhet är även Quad G5:an överlägset prisvärdast G5:a någonsin tror jag.

Sedan är faktum att multi-core datorer kommer bli standard, på Mac, PC, bärtbart, släpbart, stationärt eller serverbaserat. Om något kommer senare revisioner av OSX och program utnyttja flera CPU:er BÄTTRE än de gör idag. Tittar man på Intel's värsting multi-core/multi-cpu system idag har man ju:

2st CPU:er med 2st kärnor i varje samt att de kör med Hyperthreading. Det senare lurar OS:et att "tror" cpu:n är två enheter. Windows ser ett system med 2st DualCore Pentiums som 8st CPU:er. Detta är i stil med vad Apple kommer anamma, detta är framtiden.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 16:53
Ursprungligen av Erik.dv:

MJG: Lyssna inte på Mattan. Quad-maskinen är en FANTASTISKT produkt. Behöver du så mycket kraft idag så köp den. Vi kommer eventuellt köpa en till jobbet också.

Vadå lyssna inte? Jag sa ju att han skulle köpa en Quad.

Bra inlägg. Jag börjar nästan gå tillbaks till att satsa på en Quad vilket jag hade planerat tills innan Jobs sa att switchen till Intel skulle vara klar redan i år istället för slutet 2007. Det fick mig att tveka.

//mattan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 00:11

Tilläggas kan göra att xlr8yourmac gjorde en head to head test där man jämförde en 1Ghz G4 mot en Dual 500Mhz G4. Den senare vann i många vardagliga tester (där man surfade, spela mp3:or, komprimerade och kopierade ett par filer samtidigt). Detta är vardagen för många, eller så har du behov av renderingskraft. Här kommer QUAD:en väl till anpassning också.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 17:39

Jag har en kollega som har en G5 Quad - och där kan verkligen snacka om "snappy".
Att jobba i PS CS2 gick så snabbt att man inte hann se något mer än att bilden ändrade sig, även om den var på 200 MB eller mer oavsett vilka förändringar man lade på bilderna.
Jag har inte sett något värre

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-25 02:45
Ursprungligen av Konrad:

Jag har en kollega som har en G5 Quad - och där kan verkligen snacka om "snappy".
Att jobba i PS CS2 gick så snabbt att man inte hann se något mer än att bilden ändrade sig, även om den var på 200 MB eller mer oavsett vilka förändringar man lade på bilderna.
Jag har inte sett något värre

Finns kollegan här på 99mac? Det skulle vara kul att höra lite om hur bra quaden är på multitasking, dvs om den fortfarande känns snappy i PS även om man kör en mpg-export eller ngt i bakgrunden.

Nu får ni ge er. Ni blir jag ju sugen på en Quad ist för en sunkig 2x2ghz

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 09:18

"…om man kör en mpg-export eller ngt i bakgrunden…"

Då lär den kännas lika snappy som vilken annan Dual G5:a som helst säkert, vilket är snappy

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-03 02:22

Alltså skärp er. Jag får häftiga attacker av snålvatten och bankrånsplaner. Det här är maxnivå av nördporr. Jag måste svalka mig med www.granhultskyrka.org.

Apple har ju alltid varit snabba och snara till förändringar av grundstrukturerna. Floppyn försvann ganska snabbt, firewire introducerades etc. Detta med en ganska radikal inställning och utan någon större hänsyn till kunderna. I denna oerhört skenande del av teknikvärlden är ingenting up-to-date särskilt länge, det vet vi alla. Har nu Apple slagit in på Intel-vägen så lär det vara så - och progressionen lär vara snabb. Ska man köpa en helt NY dator, så borde Intel-Macen vara rätt sett i ett framtidsperspektiv (ganska kort som vi vet). Det finns ingenting som tyder på att omläggningen till Intel skulle hejdas eller ändra kurs. Inom ett år vore det mer än märkligt om fokus låg på något annat.
Sant är att den som arbetar yrkesmässigt med datorer - för produktionen - mycket väl kan vinna på att investera i något som fungerar fullt ut NU (quad-core). Men det är också skillnad på strategi och ekonomi för en privatpersons investeringar och ett företags, som ju använder datorn som ett verktyg för att tjäna pengar. I det läget kan kostnaden inte ses på alls samma sett som för en privatinvestering.
Min ringa åsikt för Mac-inköp IDAG är: bruk för privatperson=IntelMac, produktionsbruk för företag=G5.

1
Bevaka tråden