är han pålitlig?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vann nyss en auktion på en powerbook, se här:
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=8752116045

är lite nojig när det handlar om 15000 och jag har blivit blåst på blocket innan..

kollar man på hans referenser så ser det ju väldigt bra ut. dock har jag blivit lite tveksam efter mailkonversationer. jag skickade först ett meddelande från ebay och frågade om vad frakt skulle kosta, då fick jag ett svar som såg ut att också det vara skickat genom ebay. dock fick jag det bara till min e-mailadress och inte till messages på ebay. kan man göra så? eller låtsas han skicka mail via ebay? det ser hyffsat riktigt ut och kommer från följande mail: checkout@ebay.co.uk. det står bland annat:

2Dear daviddworsky. Thank you for your purchase. The total for your item below is GBP 1.135,00.
Click Pay Now to confirm postage, get total price, and arrange payment through: PayPalother."

så står det priset och att "Postage and packaging via Sellers Standard International Rate" kostar 35 pund.

han skriver även att om jag har frågor ska jag maila honom till hans hotmailkonto.. är det ett tecken på att han vill bort från ebays säkerhetssystem?

skickade ett andra mail via ebay och frågade om försäkring för frakten. den svarade han direkt från sin meddelande (mitt mail hade blivit vidarebefodrat till hans mailkonto).. kanske inte är så konstigt i sig, menmen..

slutligen bad jag honom om hans personliga uppgifter.. fick då detta svar:

Hi there, if you check my feedbacks i am 100% everything i sell is 100% genuine, i have never had to give out my address as i have always obeyed by ebays rules and have had no problems before.I can understand you are abit worried as i can see you haven't purchased anything on ebay before but nobody would give out their personal information for no reason. I have sent many items abroad before with no problems. Is that ok with you?

som sagt, det verkar ju aldrig gått fel för dem innan, menmen.. vad tror ni? ororar jag mig i onödan?

Känns det fel så köp inte. Så enkelt är det. Jag skulle inte köpa av den snubben. Sen må han vara hur ärlig som helst egentligen men kan man inte lämna ut åtminstonde nån personuppgift ja du skulle då jag dra mig ur.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-21 10:01

Avbryt köpet genast!! Alla varningsklockor ringer samtidigt här hos mig.

Grundregeln är att är man minsta lilla tveksam så ska man inte köpa. Av ditt inlägg kan jag bara säga en sak, köp inte.

Leta lokalt istället och hitta en dator som du kan köpa där du möter säljaren personligen.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-21 14:12

Lite konstigt med bilder från november 2003 med?

Ursprungligen av Hagge:

Lite konstigt med bilder från november 2003 med?

Jag skulle säga mycket konstigt. Visst finns det kameror som datumet står fel på men visst blir man misstänksam.

Omdömen borde ju gå att bluffa fram om man jobbar på det.

en fråga. det står väl inte 11/03 utan 11:03, mao klockslag

• Medlem
  • Lund
  • 2006-01-21 21:40

Köp inte om det inte finns nån form av garanti. Den enda säkerhet du har har är Paypal. Om man inte vill lämna ut kontaktinformation är det oftast ett tecken på att nåt är skumt. Du får kanske datorn och så men hur vet du att den inte är stulen. Tittade på hans senaste auktion som omfattade en mobiltelefon. Folk som säljer allt för mycket elektronik på ebay, kan vara folk som kränger stöldgods, åtminstone när prylarna är hyfsat nya. Killen kan naturligtvis vara helschysst....men man måste vara försiktig. Lycka till!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-21 22:16

Den här från Visby ser ju (än så länge) förmånlig ut:

http://www.tradera.com/auction/aid_23437936

tyvärr är det 17" jag behöver.. sysslar med videoredigering nämligen..

men tack för hjälpen alla. får se hur det fortlöper.. försöker få honom att gå med på att skicka med escrow..

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-22 05:16

På MW:s forum finns flera PB 17", bl.a. en 1,33 GHz för 15000:- och en 1,5 GHz för 16000:- och en 1,67 GHz utan pris.

1
Bevaka tråden