Att dra av momsen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte riktigt vart jag skall ställa denna frågan så de blir höär under köptips så får den flyttas om den passar in någon annanstans.

-Jag har startat en enskildfirma samtidigt som jag är student och ska nu införskaffa mig en ny dator och undrar om man kan kombinera studentrabatten och samtidigt dra av momsen på min nya dator? Isf i vilken ordning skll jag göra de? Först beställa datorn med studentrabatten och sedan deklarera momsavdraget eller skall jag beställa datorn via applestore-företag där dom också drar av en viss del enligt prissättningen och sedan dra av momsen?

-Min andra fråga gäller enskildfirma rätt, eftersom jag nyligen startat firman och har inte hunnit komma igång med att tjäna på firman än eftersom de jag kommer tjäna på är de jag kommer att göra med min nya dator. Kan man fortfarande dra av momsen då? (någon sa att man måste ställa momsen emot något för att kunna dra av den) Men eftersom en enskildfirma räknas den privata förmögenheten in på så ser inte jag de som att jag måste ställa momsen emot något...förstår ni?

De vart väl de jag undrade..just nu

• Medlem
  • Haparanda
  • 2006-01-19 21:34

Jag är inte revisor men funderar på att det kan vara som följer:
1) En enskild firma har ditt personnummer som registreringsnummer. Eftersom du får kvitto/faktura med ditt namn och datorn hör till din firmaverksamhet borde momsavdrag inte vara något problem – förutsatt att den inkomst som du får i firman är momspliktig. Alltså att du fakturerar moms på dina kunder.

2) Skattemyndigheten torde knappast godkänna att du drar av utgifter som överstiger dina inkomster i firman. Åtminstone inte om det är frågan om olika inkomstår. Ligger kostnader och intäkter på samma år borde det vara enklare.

I en liten firma kan du välja att deklarera momsen en gång per år och betala preliminär moms varje månad.

Ursprungligen av pekka: