Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbio i Umeå

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Genom ett samarbete mellan Bredbandsbolaget och SF Entertainment har Umeå som första stad i Sverige (möjligen Europa) fått möjligheten att hyra film via "bredbandsnätet".

Filmerna visas på datorn och vill man se dem på TV måste dator och TV kopplas samman. Det kostar 39 kronor per film och dygn.

Fungerar naturligtvis inte på Mac enligt Bredbandsbolaget.

[ 20 Juni 2002, 11:59: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Vi väntar på din rapport Micke.

Det finns ett pressmeddelande i PDF här:
http://www.bredbandsbolaget.se/docs/BredbandsBio020619.pdf

Och detta är vad som står däri:

Pressmeddelande 2002-06-19
Umeborna först i landet att få Bredbandsbio
Bredbandsbolagets kunder kan hyra och se filmer direkt via bredband

Idag slår Bredbandsbolaget och SF Entertainment upp dörrarna till sin "Bredbandsbio"
- en videobutik för bredbandsanvändare, där man kan hyra och se filmer direkt via
bredband. Tjänsten är den första av sitt slag och erbjuds i samarbete med SF
Entertainment, vars utbud ständigt växer med nya filmer. Bredbandsbolagets kunder i
Umeå blir de första i landet som kan hyra hem film via äkta bredband. Detta är första
steget inför en bredare lansering.

- Video On Demand är en av de mest självklara och mest efterfrågade bredbandstjänsterna. I
samarbete med Bonnier, som har lång erfarenhet av film och video, erbjuder vi en ny och bra
tjänst utöver snabb Internet-access, säger Simon Gate på Bredbandsbolaget.

- Äkta bredband är en ny och spännande distributionsform för film. Med SF, Nordens ledande
filmbolag i ryggen, är det självklart för oss att ta en mycket aktiv roll nu när Bredbandsbolaget
börjar erbjuda sina kunder Video On Demand-tjänster, säger Johan Cramér, vd för Bonnier
Entertainment Bredband.

Hyr filmen ett dygn - titta när som helst
För att hyra en film går man in på Bredbandsbolagets portal. Där finns trailers, intervjuer, och
annan bakgrundsinformation om varje film. Att hyra en film kostar 39 kronor per dygn. Då
disponerar man filmen precis som en vanlig hyrfilm - pausa, spola fram och tillbaka eller titta en
gång till lite senare. Filmen spelas upp exklusivt för varje användare från Bredbandsbolagets
server - ingen nedladdning krävs - och det tar bara några sekunder att komma igång.

Koppla ihop TV och dator
Enligt en undersökning från i våras kan hälften av Bredbandsbolagets kunder koppla ihop sin TV
och dator. För detta krävs ofta bara en kabel. Därmed kan man använda sin vanliga TV för att se
på bredbandsfilmer. Bilden täcker hela TV-rutan och håller mycket hög kvalitet. Skillnaden är att
man inte behöver någon video. Inte heller behöver man gå iväg till videobutiken eller spola
tillbaka filmen.

För ytterligare information
Simon Gate, Bredbandsbolaget
Tel 08-506 98 430
[email protected]

Johan Cramér, VD Bonnier Entertainment Bredband
Tel 08-680 39 01 alt 0705-89 77 90
[email protected]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-22 15:42

Det ligger en stor framtid i det här... frågan är vilken väg det tar.

Eftersom jag själv jobbar i film&biografindustrin så kan se hur man just nu kämpar med att lansera digitalbio på marknaden. Problemet här är inte tekniken - den finns och fungerar - utan ekonomin. Det skulle behövas gigantiska investeringar för att byta ut konventionell teknik mot ny digital. Vi pratar nu miljonbelopp för varje biograf (och Sverige har hundratals biografsalonger).
Denna kostnad skulle biografägarna ta (Sandrew och SF) vilket de i dagsläget inte har råd med. Filmdistributörerna (Warner, Columbia, UIP, Fox o.s.v.) å andra sidan är givetvis intresserade att kunna visa sina filmer i en allt högre kvalitet -digitalbio finns i USA och fungerar mycket bra, men de har samma investeringsproblem därborta. Senaste exemplet är just "STAR WARS - Klonerna anfaller" som "bara" gick att lansera på ett femtiotal digitalsalonger totalt.

Alternativet är ju då denna form av "film-on-demand" som streamas över nätet hem direkt i din dator. Med en hyfsat bra videoprojj kopplad till datorn så kan du få en rätt häftig upplevelse hemma - till en låg kostnad per visning (engångsinvesteringen i utrustningen gör dock att de ännu är få förunnat att ha råd med denna hemlyx).

Men samtidigt går man ju misste om den kollektiva upplevelsen att se filmen tillsammans med hundratals andra i en biografsalong!

Framtiden är definitivt filmens, men i viken form står skrivet i stjärnorna...

[ 22 Juni 2002, 15:48: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Kvar finns då bara dilemmat med att ta betalt för ettor och nollor... IT-industrin har en av de mest fundamentala naturlagarna emot sig, entropi. Information wants to be free, och inte ens bredbandsbolaget kan ändra på det...

Sen kan man fråga sig om kvalitén. BB kör ju som sagt med Windows Media. Och kvalitén överträffas nästan alltid av filmer som man laddar ner från nätet. Med hästängder..

Fast det är intressant med sådana här tjänster. Problemet är bara att bredbandsutvecklingen här är så sorlig...

[ 23 Juni 2002, 03:58: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • 2002-06-23 13:40

En annan stor fråga är ljudet... kan man välja surroundljud när man beställer filmen. annars är de ju inte värt pengarna... Då kan man lika väl ta sig en promenad ner till videobutiken och hyra en video/dvd - film.

Då skulle AAC passa bra.. Men hur många har en burk som klarar av dekoda Dolby Sourround?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Luckyman:
Kvar finns då bara dilemmat med att ta betalt för ettor och nollor... IT-industrin har en av de mest fundamentala naturlagarna emot sig, entropi. Information wants to be free, och inte ens bredbandsbolaget kan ändra på det...

Den högsta graden av entropi når man med brus. Det är inte så många som vill betala för. Som människa är jag mycket mer intresserad av något som Shakespears samlade verk, eller Sagan om ringen trots att det har lägre entropi än massa slumpässiga tecken.

Digital distribution av konstnärligt material kommer att öka i framtiden. På vägen dit kommer vi säkert se massa hel och halvmisslyckade tekniska försök.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Luckyman:
Kvar finns då bara dilemmat med att ta betalt för ettor och nollor... IT-industrin har en av de mest fundamentala naturlagarna emot sig, entropi. Information wants to be free, och inte ens bredbandsbolaget kan ändra på det...

Den högsta graden av entropi når man med brus. Det är inte så många som vill betala för. Som människa är jag mycket mer intresserad av något som Shakespears samlade verk, eller Sagan om ringen trots att det har lägre entropi än massa slumpässiga tecken.

Digital distribution av konstnärligt material kommer att öka i framtiden. På vägen dit kommer vi säkert se massa hel och halvmisslyckade tekniska försök.

Missförstå mig rätt nu... Jag syftade inte på hurvida informationen var av högre eller lägre entropi, ville endast peka på problemet med att "skydda" upphovsrättslagen när det kommer till digital information. Det skulle krävas rätt omfattande reformer, både inom rättsväsendet och industrin, för att förhindra spridning av upphovsrättsskyddat matrial. I grunden skulle det rent utav kunna bli en fråga om yttrandefrihet.

  • Medlem
  • 2002-07-04 07:48

Det bör också tilläggas att BBs tjänst utgår från servrar de har i sitt eget nätverk. Servrarna med filmerna ligger alltså ganska nära användarna. Det innebär att man inte laddar ner filmerna från Internet eftersom trafiken aldrig kommer så långt. En av grundtankarna med video on demand är just valfriheten att välja filmer från flera olika distributörer som finns på olika platser i världen. Att streama bild över eget nätverk är enligt min mening något helt annat. Det medför mindre valfrihet och ingen konkurrens.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 08:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MP:
En av grundtankarna med video on demand är just valfriheten att välja filmer från flera olika distributörer som finns på olika platser i världen. Att streama bild över eget nätverk är enligt min mening något helt annat. Det medför mindre valfrihet och ingen konkurrens.

Då krävs det bättre förbindelser mellan tex USA-Europa.

jag tycker Bredbandsbolaget gör helt rätt. Skapar tjänster i sitt eget nät för att öka kundlojaliteten! Sen att de valt fel teknik mm, är en annan femma. jag minns att Brikksportalens teknik var utformad för att funka både på mac och pc. Vad jag minns så användes Quicktime då i början . Nu är det väl färre macfeaks på BBB, om det finns några öht... Jonas Birgersson är ju en trogen macanvändare!

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 10:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Brikks var knappast gjord för att funka på nåt annat än IE/PC. Ibland råkade den funka på Mac ändå, men det var mer olycksfall i arbetet. Under min tid på Framfab satt jag själv och kodade om en demo av Brikks för att få den att fungera på Mac (och Netscape 4). Finns Brikks fortfarande?
Sen fattade jag aldrig vitsen med att ha gigantiska, kvadratiska banners som man kan flytta runt. Wow. Eller nåt.
Några Macanvändare på BBB (eller B2 som vi kallade det på den tiden) har jag aldrig hört talas om.

Birger använde Mac då i alla fall... men det hjälpte inte ens i Framfab. Det måste ha varit det mest Macfientliga företaget där VDn kör Mac. :rolleyes:

Berodde mycket på vilken build som var i rörelse och var det fanns i företaget! Vet att det avr olika versioner som fanns i Stockholm respektive Lund/Malmö...

Brikks finns fortfarande!
http://lund.labs2.com/

Brikks hade sin charm men man behövde inte jobba kvadratiskt! Det fanns flera kontor som inte tänkte utanför grundtanken, dessvärre. Fast grunden var ju i tankarna för omflyttbara brickor! Det som var ganska unikt var ju att anpassa användarnas startsida. Fanns få som hade samma tanke då Brikks tog fart!

På BBB fanns det flertal macanvändare. i Macpressen för länge sedan skrevs det om en som använde airport bla.

Jag upplevde inte FF som macfientligt. Kan berott på att de olika regionerna agerade olika. Birger som hörde till Syd kanske hade påverkat, vad vet jag, men jag upplevde det inte som problematiskt. In med Dave och sen rockade det ganska bra. Synd man inte körde X på den tiden.

jag upplever betydligt mer fientlighet för macen på företag i den grafiska branschen... skrämmande men sant...

1
Bevaka tråden