Hur gammal mac är värd att köpa?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger, hur gammal mac är värd att köpa? Den ska användas till ordbehandling, surfning och gamla spel. Kan man använda den till lättare bildredigering & videoredigering så är det ett stort plus, men inget måste.

Går OS 9 att "använda"? Jag har fått en känsla av att det knappt utvecklas några nya program till det, stämmer det?

Quicksilver 867/933 med minst 512 Meg RAM, du bör kunna få en för runt 3500:- , de är snabba nog för att hantera iMovie och liknande och tack vare snabb Hårddisk så känns de ofta snabbare än en splajans ny Mac mini.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-01-17 10:36

Jag köpte en ibook "Dasslock" som den är mer känd under. man kan hitta en för 1500-3000 kr Varianten med Firewire kan köra Tiger osx men de andra med USB kan köra Jaguar och det funkar utmärkt tycker jag. att spela på den vet jag inget om men enklare spel funkar säkert.

Ursprungligen av what:

Jag köpte en ibook "Dasslock" som den är mer känd under. man kan hitta en för 1500-3000 kr Varianten med Firewire kan köra Tiger osx men de andra med USB kan köra Jaguar och det funkar utmärkt tycker jag. att spela på den vet jag inget om men enklare spel funkar säkert.

De andra med USB kan även köra Panther.

Hmm...

Det låter inte som så farligt mycket pengar faktiskt! Man har ju hört om överdrivna priser på begagnatmarknaden...

Till os9 har nog programutvecklingen avstannat rätt bra ja..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-01-17 13:18

Jag köpte en simpel G4agp/350 med 768Mb RAM för 1400:- sedan slog jag till med en beg. 1.2Ghz sonnetproc. med l3 cache för 1500:- Totalpris 2900:- således...
Funkar kallekanon för mig i alla fall. Rullar felfritt med 10.4.4...

"Den som söker han letar" eller nåt sånt:-)

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-19 11:31

Vi kör fortfarande OS9 på jobbet.. Det går, men det är ganska mycket strul. Jag sitter på en G4 400 mhz, 768 mb ram.

Ordbehandling och gamla spel är väl inga problem. Det du kommer få strul med är surfningen eftersom utvecklingen för både webläsare och plugins till OS9 har avstannat.
Ingen webläsare fungerar tillfredställande. Jag kör nu Mozilla 1.3.1 (Den senaste som fungerar i os9). Jag stöter dagligen på flera sidor som jag knapt kommer in på...

Jag jobbar som grafisk formgivare och redigerar ganska tunga bilder. Det går, men eftersom jag är van vid både snabbare dator och OS10 hemifrån så irriterar jag mig mkt på att det går långsamt. Men enklare bildredigering kan du nog köra utan prob. Filmredigering har jag inte försökt mig på.

Jag längtar till mars (månaden) då vi skall uppgradera alla maskiner här :rolleyes:

1
Bevaka tråden