Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook-hårddisk som fått fnatt...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett stoort problem! Det dök upp för någon timme sedan. Min iBook har fungerat bra i ungefär ett år. Men ikväll när jag skulle kolla på ett filmklipp började den gå fruktansvärt segt. Klippet hackade med jämna mellanrum. Tänkte att datorn var värd en omstart då den varit på i 30 dygn, så jag prövade. Men det var lättare sagt än gjort, för hela datorn började gå långsamt. Kändes som att allting gick ungefär 50 gånger långsammare än förut - utan överdrift!

Märkte dock av en slump när jag flyttade datorn att den började arbeta snabbare när jag vinklade den. Om jag lutar datorn upp ca 45 grader så knastrar hårddisken ungefär som vanligt. Men om den står plant så hör man bara ett litet knaster med jämna mellanrum utan att knappt något händer. Vad kan ha hänt? Är det fysiskt fel på hårddisken? Har även fått ett högre ljud från den när jag satte ner den på ett bord - började nästan tjuta, så jag stängde av. Allt det här har börjat ikväll - vad kan ha orsakat detta och vad är det? Har stort behov av min dator just nu då jag precis ska flytta långt bort.. Glad för snabbt svar!!

Tack på förhand

Jag råkade ut för i princip samma sak för ett tag sedan. Det var hårddisken som gått sönder. Kontakta Apple och få den utbytt. Du bör få den utbytt kostnadsfritt även om du inte har garanti då hårddiskar bör hålla längre än vad din gjort. Kolla med Konsumentverket så har de massor med information om konsumenträtt.

Tack för ditt svar!

Men nu står jag inför ett jobbigt val... Dagen efter mitt problem fungerade datorn som vanligt igen. Jag gick dock in på ett Apple Center här i Oslo och beskrev problemet. De kollade upp garantin och den går ut om 3 dagar(!). Grejen är den, att _om_ det är ett hårdvarufel så kostar det mig inte en krona. Men om det inte är ett garantiärende så kostar det 1100 kronor. Det kostar det alltså även om de inte hittar något fel. Jag är så osäker på hur jag ska göra!

Dock har jag testat den lite mer efteråt. Och det är något skumt. Ikväll var jag med om samma sak som tidigare - när datorn står plant slutar den arbeta, men när man lutar den (denna gång åt andra hållet) arbetar den. Igår gick den allmänt segt, alltså inte 'vanligt' segt, utan så pass att den blir obrukbar - du kan inte ens spela låtar i iTunes. Låter det fortfarande som det problem du hade? Vet någon annan vad det kan vara?

Visst måste det vara hårdvarufel - hur skulle den annars kunna arbeta olika beroende hur du håller datorn? Kan påpeka att det aldrig varit såhär förut och att datorn inte är full (5 GB ledigt). Den har fungerat mycket bättre förut, även om jag stundtals bara haft några hundra meg ledigt.

Behöver hjälp!

Mvh P

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-20 23:51

Ett litet tips bara - gör backup på dina viktigaste filer och undvik kalabaliken med att kanske förlora allt i fall hårddisken dör. 0m du redan gör det eller t.o.m. klonar hela OS X, sorry for the inconvenience

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 10:04

Vet ni vad jag tror?

Kan det inte vara Sudden Motion Sensor som "buggar"? som tror att han tappar datorn. Eftersom den sensorn ska låsa hårddisken vid dom tilfallen...

Kanske man kan koppla ur den sensorn før att testa om det ar den det ar fel på? Eller ar jag helt ute och cyklar nu?

Tack før erat engagemang!

Jag bestæmde mig før att læmna in datorn. Hade ganska tur, før jag læmnade in den samma dag som garantin gick ut. Dock fick jag ett meddelande några dagar senare att dett skulle kosta 2438 NOK! Blev sjælvklart sur, då jag læmnat in i tid, men grejen var den att verkstaden fått datorn efter garantitiden løpt ut och då skulle jag behøva maila mitt kvitto eftersom datorn inte var køpt i Norge. Kvittot låg på datorn jag læmnade in... Men det gick att løsa ændå, som tur var!

Vet dock inte æn vad som var felet. Jag hoppas på att bara någon del var fel, så att allting ligger kvar på disken. Har det mesta sækerhetskopierat, men det ær ændå drygt att lægga in allting och stælla in allt som det var...

Ær iofs glad att de fixar den.

MVH P

PS: glømde sæga att det inte kan vara Sudden Motion Sensor, før det har inte min dator. DS

1
Bevaka tråden