Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att NetBoota nya macar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat efter svar på denna fråga men inte fått något som hittills fungerat.

Problemet har uppkommit på nya datorer med ny firmware datorer medan den gamla firmware fungerar fortfarande bra.

Vår datakommunikations miljö är uteslutande Cisco utrustning, vi använder en DHCP server som går på en Unix plattform och vår NetBoot server ligger på en Apple plattform.

Noterbart är att DHCP server och NetBoot server ej är på samma subnet.

Vi använder ip helper-address för att skicka DHCP förfrågningen vidare till DHCP server.

Konfigurationen i DHCP server för att skicka info om NetBoot server ser ut som följer:

group netboot {
option dhcp-parameter-request-list 1,3,17,43,51,53,54,60; #klienten fragar inte efter alla option den behover
next-server xserver.xxx.se; # Extra, server-name ar den som anvands
server-name "xserver.xxx.se"; #anvands som tftp-server
server-identifier xxx.xxx.xxx.xxx; #Extra, server-name ar den som anvands
# option tftp-server-name "xserver.xxx.se"; #Extra, server-name ar den som anvands
filename "/private/tftpboot/NetBoot/NetBootSP0/netinstall.nbi/booter";
option root-path "nfs:xxx.xxx.xxx.xxx:/Library/NetBoot/NetBootSP0:netinstall.nbi/NetInstall-Restore.dmg";
# option vendor-class-identifier 41:41:50:4c:42:53:44:50:43;
# option vendor-encapsulated-options 08:04:81:00:00:de;
option vendor-class-identifier "AAPLBSDPC";
# option vendor-encapsulated-options 08:04:01:00:00:01;
option vendor-encapsulated-options 08:04:81:00:00:01:82:0a:4e:65:74:42:6f:6f:74:30:30:31;

På följande sida hittar man BOOTP och DHCP parametrar. http://www.networksorcery.com/enp/protocol/bootp/options.htm

Denna konfiguration fungerar för datorer med gammal firmware men ej för datorer med ny firmware.

Funderingen är om något har ändrats på Macintosh datorer och i så fall vad? Och vad skall vi förändra alternativt lägga till för att det skall fungera med datorer som har den ny firmware.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-16 09:39

Vilken version av NetBoot?
Det finns 2 versioner nämligen, en för "old world" och en för "new world" ROM. Gränsen går vid iMac G3 slot-load, Pismo och PowerMac G4. Maskiner äldre än dessa, som fortfarande går att NetBoota är alltså iMac (orginalet med släde), Lombard (powerbook G3 333 och 400 med SCSI) och PowerMac G3 B&W och den första PowerMac G4 (med PCI-grafik).
Dessa äldre maskiner klarar bara NetBoot 1 medans nyare maskiner vill ha NetBoot 2. Nu blev jag lite osäker på huruvida det finns några som stödjer både NetBoot 1 och 2, men det handlar ju i så fall endast om några få modeller.

Nu gäller det nya burkar. Vi har problem med G5:o?r och nya PB:s?. Så tyvärr hjälper inte ditt svar. Tack för vänligheten.

Fler förslag?

Ursprungligen av Tobbe_ea:

Fler förslag?

Vad är det som sker när du försöker netboota? Kan du starta i "Verbose Mode" och skriva ev felmeddelanden här?

Ypperlig idé! Ett problem bara. För att kunna få Verbose Mode att funka måste burken boota. Den vägrar dra igång. Jag ser bara den blinkande jordgloben. Inget händer.

Det verkar som att macen inte får tillräcklig info från DHCP:n. När man kör Ethereal så ser man att burken frågar efter mer dhcpinfo eller att den inte har hajat det den har fått.

Det känns som den behöver mer info. Men vad?

Nu har vi dock kommit ett steg framåt. Vi har lagt till två options i DHCP-scriptet.
Option 6 och 17, spec av DNS-server och domännamn.
De gjorde att vi nu kan hitta netinstall-imagen i startskivsinställningarnai system preferences och det går att boota från den. Detta kunde vi inte innan.

Dock hjälper det inte oss. Vi kan fortfarande inte netboota genom att hålla ner N och inte heller hitta disken med hjälp av "alt".

Mer input!!! Är det ingen annan som har detta problem?

Senast redigerat 2006-01-17 10:49
Ursprungligen av Tobbe_ea:

Ypperlig idé! Ett problem bara. För att kunna få Verbose Mode att funka måste burken boota. Den vägrar dra igång. Jag ser bara den blinkande jordgloben. Inget händer.

Det verkar som att macen inte får tillräcklig info från DHCP:n. När man kör Ethereal så ser man att burken frågar efter mer dhcpinfo eller att den inte har hajat det den har fått.

Det känns som den behöver mer info. Men vad?

Nu har vi dock kommit ett steg framåt. Vi har lagt till två options i DHCP-scriptet.
Option 6 och 17, spec av DNS-server och domännamn.
De gjorde att vi nu kan hitta netinstall-imagen i startskivsinställningarnai system preferences och det går att boota från den. Detta kunde vi inte innan.

Dock hjälper det inte oss. Vi kan fortfarande inte netboota genom att hålla ner N och inte heller hitta disken med hjälp av "alt".

Mer input!!! Är det ingen annan som har detta problem?

Har inte stött på detta problem. Kan detta ge något?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107386
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106896

Njae, de hjälper mig inte. Tack för tipset.

Är det ingen som har märkt av samma problem? Att nya macar inte går att netboota ur lådan så att säga.
De gamla funkar men nya går inte. Vad har apple ändrat?
Vi kör Cisco i nätet.

Har kommit en bit på väg nu faktiskt. Vi har lyckats få en av de icke netbootande burkarna att boota.
Det vi har gjort är att lägga till DNS längst ner i dhcpscriptet. Det ligger i början av scriptet sen har vi en mac-specifik del och på något sätt tar en eller flera av parametrarna i den mac-specifika delen bort den dns info som finns i början av scriptet
Detta avhjälpte vi genom att lägga in dnsinfon på nytt efter den mac-specifika delen.
Nu kan vi se vår netinstallimage understartskiva i system preferences. Väljer vi den så startar den om fint på netbootimagen. Det har inte funkar förut.
Men vad som är mer intressant är att det nu också går att starta netboot genom att hålla ner N. Det gick inte förut. Detta funkar dock endast om man först har startat burken och valt startskiva någon gång. Om man inte har gjort det så funkar inte N.
Vad kan det vara den ändrar på burken?

Mer input grabbar och tjejer! Behöver hjälp med detta.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-24 11:25

När jag skulle nätboota en G4 Cube och en TiBook G4 använde jag OpenBSD för DHCP-delen. Då räckte det med:

host tibook {
        hardware ethernet 00:03:93:99:ff:e6;
        fixed-address 10.0.0.11;
        next-server 10.0.0.5;
}

10.0.0.5 var då en Mac OS X Server.

I ditt fall kan du ju sätta next-server för hela scoopet.

Hmmm...nu ska vi se. Vi har ju en next-server i scriptet redan. Menar du att man BARA ska ha next-servertagen och inte det andra?

Senast redigerat 2006-01-24 12:14
  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-24 17:29

För mig räckte det med _bara_ next-server-raden, ja. Mac'en vet ju antagligen redan vilken fil den ska leta efter, den behöver bara veta vem som har den.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-27 11:34

Besynnerligt detta. Jag NetBootar datorer från iMac DV400 upp till iMac G5 1,9 utan problem, från samma server, samma inställningar.
Du har inte gjort någon begränsning i NetBoot-inställningarna för vilka typer av datorer som _får_ boota?

Tja, nog fan är det besynnerligt. Jag/vi blir inte kloka på det här. Det finns inga begränsningar på servern. Det vi kan komma fram till är att dhcpn inte skickar all info som de nya burkarna frågar efter. Finns det någon lista på vilka options en mac behöver från dchpn?

Skulle inte förvåna mig om det är någon enkel liten skitsak. Brukar ju vara så
Gäller bara att se den.

1
Bevaka tråden